Varför vetekli?!?!

Sv: Varför vetekli?!?!

Coffeaclub skrev:
HH - Jag bara undrar vad de uppgifter du har om vetekli kommer ifrån. Är det från nån nyare studie, eller är det känt sen längre tillbaka? Har letat om info om vetekli, men inte hittat nåt som varit direkt negativt. Vetekli är ju ett "gammalt" fodermedel inom hästvärlden, så varför gav man det förr?

Är ju själv en som sett goda effekter av vetekli, ger dock inte vetekli längre, hästarna blev jätteblanka i pälsen och en av hästarna som varit dålig i magen blev mkt bättre. Är det bara inbillning då?

Att växande djur kan få skelettrubbningar av vetekli är gammal kunskap. Ngt nyare är nog att man idag vet att det inte bara är för att kli innehåller mkt fosfor, utan att den form som fosforn har –fytin eller fytat - gör att hästen inte kan ta upp en stor del av den kalk som tillförs heller. Dessutom påverkas upptaget av de flesta andra mineraler.

För att krångla till det ännu mer så tas inte fosforn i kliet uppsärskilt bra heller. Mineralbalansen kan bli totalrubbad vid stora intag alltså.

Jag har läst ett par studier där man gett hästar samma foder med resp utan vetekli och inte sett någon skillnad på tarmfunktion eller träcken. På människor finns det en del rapporter om tarmvred pga större mängder vetekli –det har klumpat ihop sig till torra klumpar och stoppat upp tarm rörelserna. Har inte sett det rapporterat på häst dock.

Kli innehåller fetter och B-vitaminer. Det kan säkert förbättra pälsstatus för en häst som inte får i sig tillräckligt med fett eller har ngn störning så den inte producerar tillräckligt med B-vitamin.. Tycker dock man kan tillföra det på annat sätt.

De flesta av ”mina” auktoriteter Cuddeford, Ellis, Lewis, Frape m fl inom fodervärlden avråder från utfodring med större mängder vetekli och ingen ser någon plats för fodermedlet öht.

Den maxdos Möller på SLU rekommenderar är 0,1 kg per 100 kg häst och dag särskilt om man har spannmål i foderstaten (=mera fytinfosfor).

Om du googlar på bran och horse så kommer det rätt mkt träffar. HH

Question skrev:
Hejsan! Jag har en liten undran, som jag undrar om det finns någon som har ett svar på!
VARFÖR ger man en häst kli???

Är kli bra för hästar som är tjocka? Eftersom det innehåller mycket fibrer och ger därför en "mättnadskänsla"? Eller är det bra för hästar som är magra?!? Jag har hört både och, men aldrig träffat någon som har ett bra svar på detta!

Jag blir tokig på att aldrig få ett svar, så jag undrar om det finns någon som vet?

Min häst är överviktig och VÄLDIGT lättfödd! Jag rider heller inte så mycket som jag borde:( och kan därför inte ge honom så mycket mat, men han "bör" ju lite kraft när dom andra hästarna i stallet får det, eftersom det annars anses som "elakt" att inte ge så mycket! Därför undrar jag nu och det är bra eller dumt att ge ca 1 liter kli som "utfyllnad" till den lilla havre (ca 0,4 kg) han får?!?!
Hästen är en korsningponny på ca 150 cm. 50 % islänning, 25 % arab och 25 % welshcob!

MVH Karin

Protein och fosforrikt. Bra att använda om man behöver balansera upp ett grovfoder som brister i detta.

Ungefärliga värden per kg: fosfor 10,6 g, SRP (smältbart råprotein) 108 g

Hälsning Maja

Jag undrar vilket fodermedel som är bäst som fosforkälla?
Mitt ensilage har en mycket hög kvot på Ca/P och inte tillräcklig fosforhalt.

Inte_Ung skrev:
Jag undrar vilket fodermedel som är bäst som fosforkälla?
Mitt ensilage har en mycket hög kvot på Ca/P och inte tillräcklig fosforhalt.

Den bästa, mest lättillgängliga naturliga fosforkällan är ett fosforrikt grovfoder.

Sen kommer bak- och bryggerijäst.

Oljeväxter –soja, solros, raps, linfrö innehåller mkt fosfor. Delvis är det också bundet i fytatform men tycks ändå mer lättillgängligt för hästen än fosfor i spannmål som har väldigt låg smältbarhet för hästar. Vill man balansera ett högt kalkintag med foder och har taskigt med fosfor i sitt hö borde oljekaka kryddat med en skvätt jäst vara effektivt.

Sen har jag en privat, inte verifierad misstanke, att vissa bakterier i ensilage kan befria en del av den bundna fosforn i spannmål om de hamnar samtidigt i magen men har inte sett ngn studie om det. HH

Stopek skrev:
Protein och fosforrikt. Bra att använda om man behöver balansera upp ett grovfoder som brister i detta.

Ungefärliga värden per kg: fosfor 10,6 g, SRP (smältbart råprotein) 108 g

Hälsning Maja

Obs dock att av dessa 10,6 gram tillgodogör sig hästen ca 10 % = 1 gram.HH

HelenaHandberg skrev:
Den bästa, mest lättillgängliga naturliga fosforkällan är ett fosforrikt grovfoder.

Sen kommer bak- och bryggerijäst.

Oljeväxter –soja, solros, raps, linfrö innehåller mkt fosfor. Delvis är det också bundet i fytatform men tycks ändå mer lättillgängligt för hästen än fosfor i spannmål som har väldigt låg smältbarhet för hästar. Vill man balansera ett högt kalkintag med foder och har taskigt med fosfor i sitt hö borde oljekaka kryddat med en skvätt jäst vara effektivt.

Sen har jag en privat, inte verifierad misstanke, att vissa bakterier i ensilage kan befria en del av den bundna fosforn i spannmål om de hamnar samtidigt i magen men har inte sett ngn studie om det. HH

Hur är det med den rena fosforen man kan köpa i diverse hästsportsaffärer? Är de bra?

Mvh

Undrande Tora

Tora skrev:
Hur är det med den rena fosforen man kan köpa i diverse hästsportsaffärer? Är de bra?

Mvh

Undrande Tora

Det vanligaste fosfortillskottet till djur är mononatriumfosfat. Kan dock ha litet olika handelsnamn. Det tas upp bra av hästar, upp till 9 ggr bättre än fosforn i vetekli. Så ger man hästen 1 kg vetekli med 10 P i deklarerat fosforinnehåll så får hästen i sig ca 1 gram. Det är ungefär lika mkt som den får i sig när den äter knappt 5 gram mononatriumfosfat. Om man överdoserar fosfor hamnar det i vattendragen. HH

Hej hej !!

Jag tror inte att det är så mycket till magra/tjocka hästar man ger kli, utan som sagt mycket för magens skull. Jag läste tråden och såg diskussioner om studier och så, men jag vet att min nordsvensk med vinterkolikmage blev märkbart bättre när hon fick vetekli. Och jag ger 2-3 dl/dag utblandat i betfor (så att det inte blir så dammigt).
Min häst är också en tjockis, och får mycket kraftfoder 'för syns skull'. Mitt trick är att ge henne lite betfor men i mycket vatten i maten, för då måste hon slafsa ett tag innan hon får i sig allt även om det inte är så mycket :D . Och det gör också att det är bra med kli, hon slickar och joxar ett tag för att hitta allt. Så då tror hon att hon får lika mycket som de andra.

Question skrev:
” De i foderbutiken sa att man skulle ge max 0,5 kg/dag och att det inte skulle blöts upp.”

Är du säker på att dom sa att det inte skulle blötas?!
Jag har alltid gett min häst kli som jag blöter så att det blir som en klibbig gröt. Tänk dig själv att äta torr kli, som att äta mjöl. :crazy:

HelenaHandberg skrev:
Vill man balansera ett högt kalkintag med foder och har taskigt med fosfor i sitt hö borde oljekaka kryddat med en skvätt jäst vara effektivt.
De gånger som jag har försökt att fodra med jäst, så har det alltid slutat med att jästen fått slängas därför att hästarna tycker att det smakar bläää.
Eftersom att även tillgång och ekonomi styr mina foderinköp, så blev det enligt följande.

Fri tillgång på hösilage med för litet fosfor.
1kg kornkross.
100g vetekli för att ge en fin gröt vid blötning.
20g Fosforrikt "komineral" som även ger dagsbehovet av selen.

Komineraler är min favorit också. Det finns så mga variationer för allehanda mineralbehov.Man kan t o m få en egen design på sammansättningen om man köper mkt. Dock vågade jag inte rekommendera det i mitt inlägg. Det finns en risk för överdosering av ADvitaminer om man ger stora mängder utan att räkna. Men 20 gr är ju långt ifrån det. HH

HelenaHandberg skrev:
Det finns en risk för överdosering av ADvitaminer om man ger stora mängder utan att räkna. Men 20 gr är ju långt ifrån det. HH
Inte bara AD-vitaminer, utan även Jod.
De har en mycket högre, nästan farlig halt av Jod.
Perfekt om man ger 20g/dag, men farlig om man ger 150g/dag.
Och Selen-innehållet på dessa var 45mg/kg, d.v.s. JÄTTEMYCKET.
Så när man ger "komineral" så måste man räkna noga på allt som ingår i mineralet.
Annars så kan det bli riktigt, riktigt dumt.

150g av detta komineral ger 6.75mg selen, vilket är alldeles för mycket för en häst.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 163
Senast: Mia_R
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 893
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag vet att jag inte kan få säkra svar här, men kanske någon hint iaf. Fick en smäll mot huvudet i måndags (häst som stegrade och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 382
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar