Varför varför varför??

Affa

Trådstartare
Jag hade planerat att betäcka mitt ena sto i våras/somras. Hon brunstade ordentligt, men blev fly förbannad om hingsten ens funderade på att titta på henne.
From i installningen så är hennes närmsta boxgranne en hingst, och hon har väl inte varit direkt trevlig mot honom om man säger så... :devil: (fast hon är ingen ängel mot andra hästar heller för den delen)

Men idag! Han råkade komma åt hennes rumpa med mulen och hon bara ställde upp sig helt lugnt och skvätte för fullt. Inte grinig för fem öre, utan var bara jättekär! Hon har inte brunstat förut på vintrarna (vad jag vet iaf), och hon har ju som sagt alltid varit väldigt arg när hingsten har visat intresse. VARFÖR gör hon så här nu helt plötsligt?? :confused: Hon har aldrig haft föl förut så hon kanske inte vet hur man ska bete sig? :D

Sv: Varför varför varför??

i Göteborgs Posten stod det häromdan att snitttemperaturen var likadan under ett par dagar i år i december som i juni... Brunstar dom då så varför inte brunsta nu? Och egentligen kan vi ju släppa dom på betet också kanske...Grr

Jävla väder! mitt sto brunstar också, inte så roligt att rida på pojken, han är helt förstörd av känslor.....Det är helt enkelt för varmt för att dom ska kunna bete sig normalt.

Jadu, tänk vad enkelt det vore om man visste hur stona tänkte och fungerade i alla lägen...

Men om hon är grinig mot hingsten så finns ju alternativet att inseminera henne istället för naturlig betäckning.

Vissa ston är lite kräsna och godtar inte vilken hingst som helst. Så hon tycker kanske att grannen är snyggare än den hon skulle betäckas med i våras.
Det är något som märks så mycket nu mera att stona kan föredra en hingst framför en annan eftersom de flesta blir seminerade och ser någon hingst alls.

Robin Z hatade fuxar och vägrade betäcka stot om inte det stod ett brunt brevid, när han har gått på naturlig. Enligt hans veterinär.

Och jag läste, i Ridsport tror jag, att halvblodshingsten Mazarin inte tyckte om skimmelston. De hade försökt lura honom genom att sätta på sitt meriterade skimmelsto (tror att det var Casmirs mamma) ett täcke, men det hade han inte gått på :D

Vi hade ett travarstuteri med hingststation som granne förut. En av deras hingstar gillade inte heller skimlar men han gick däremot på täckestricket :)

Svarar er alla:

:rofl: :rofl: :rofl:

Fast vi provade faktiskt brunsten med tre olika hingstar (olika färger :D ), och en av dem är boxgrannen...
Det är ju bara så himla typiskt! Varför kunde hon inte vara lika samarbetsvillig i somras??

Har en bekant som har ett sto som bara släpper till under 2-3 timmar i varje brunst och hennes mamma var likadan. Båda blev lätt dräktiga bara dom fick bestämma.

Överlag tycker hingstarna bättre om mörka ston och sämst om skimlar

Har du gjort någon gynekologisk undersökning av stoet? Skumma brunster och märkliga beteenden kan tex bero på cystor m.m, vilket upptäcks om man seminerar stoet eftersom det då är regelbundna undersökningar med ultraljud. Om du vill göra ett nytt försök med naturlig betäckning till våren så är mitt råd att du undersöker henne ordentligt innan.

Ja min hingst var likadan...arab skimlar,gula runda fjordingar (som jag muttrade att de ska du inte ens titta på)...låg på favoritlistan. :D Kunde vara totalt ointresserad av tex fuxar hur mkt de än brunstade. :angel:

Täckestricket funkade dock... ;)

Liknande trådar

Avel Har ett sto här hemma som vart betäckt i somras. Hon gick i brunst igen men då visade hingsten inget intresse av att betäcka henne igen...
2
Svar
23
· Visningar
2 729
Avel Nu är det problem i torpet. Stoet som jag var fundersam på om hon var dräktig då hon inte kom i brunst, var tom och hade en bråkig...
2
Svar
28
· Visningar
2 160
Senast: Hovdam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18