Varför, varför?? (Tåg med hund...)

YorkWann

Trådstartare
Jag och Kimi var i Norrland förra veckan, och åkte således tåg dit. 16 timmar enkel resa. Min hund är mycket van vid tåg/buss/spårvagn etc och uppför sig. Han KAN färdmedel. ( Säga allt annat om hon om i övrigt men åka tåg, buss kan han ! :D )

Men med 16 timmars tågresor i bagaget nu, filosoferar jag över följande:

VARFÖR tar man man med sin hund på så långa resor i tåg om den aldrig tidigare åkt, för skoj skull? (alltså hade hundvakt egentligen, ingen tävling, ingen vet undersökning etc. )

Sen åkte vi en sträcka upp med några killar och deras amstaff, och om det var någon som inte hade fördomar om "kamphundar" innan, så fick de det under den här resan :crazy:

På resan hem satt vi med en dam och hennes två mallar på 10 mån och 2,5 år.... Den här damen visste ALLT om hundar och särskilt då allt om settrar just. Hennes egna hundar gjorde utfall på ALLA människor som gick förbi ( då satt vi vagnen bakom bistovagnen) de gjorde utfall på skuggor i glaset, 10månadersmallen började under natten tugga på inredningen. Båda var på min hund så fort han vände sig eller på annat sätt rörde sig. När vi gick av på natten för att kissa dem slet sig hennes hund på vägen in i kupén igen och rusade runt bland folket i sittvagnskupén tills en gubbe fick tag i nackskinnet på henne. Vi 4 på morgonen brast det lite för mig där.... :grin:

Men frågan är lite, jag fattar att man vill öva sin hund på att åka tåg och buss, jättebra miljöträning. Men om man VET från början att hunden inte klarar det, varför vill man öva på det i 16 timmar....? (När man verkligen inte behöver, enligt dem själva på tåget då) Lättare och smidigareän att behöva köra, visst, men det blir ju itne det när hunden verkligen INTE klarar av det?

//York, som fortfarande vart irriterad, både över sömnbrist och människor, så det blev lite svammligt.

Sv: Varför, varför?? (Tåg med hund...)

Jag och Kimi var i Norrland förra veckan, och åkte således tåg dit. 16 timmar enkel resa. Min hund är mycket van vid tåg/buss/spårvagn etc och uppför sig. Han KAN färdmedel. ( Säga allt annat om hon om i övrigt men åka tåg, buss kan han ! :D )

Men med 16 timmars tågresor i bagaget nu, filosoferar jag över följande:

VARFÖR tar man man med sin hund på så långa resor i tåg om den aldrig tidigare åkt, för skoj skull? (alltså hade hundvakt egentligen, ingen tävling, ingen vet undersökning etc. )

Sen åkte vi en sträcka upp med några killar och deras amstaff, och om det var någon som inte hade fördomar om "kamphundar" innan, så fick de det under den här resan :crazy:

På resan hem satt vi med en dam och hennes två mallar på 10 mån och 2,5 år.... Den här damen visste ALLT om hundar och särskilt då allt om settrar just. Hennes egna hundar gjorde utfall på ALLA människor som gick förbi ( då satt vi vagnen bakom bistovagnen) de gjorde utfall på skuggor i glaset, 10månadersmallen började under natten tugga på inredningen. Båda var på min hund så fort han vände sig eller på annat sätt rörde sig. När vi gick av på natten för att kissa dem slet sig hennes hund på vägen in i kupén igen och rusade runt bland folket i sittvagnskupén tills en gubbe fick tag i nackskinnet på henne. Vi 4 på morgonen brast det lite för mig där.... :grin:

Men frågan är lite, jag fattar att man vill öva sin hund på att åka tåg och buss, jättebra miljöträning. Men om man VET från början att hunden inte klarar det, varför vill man öva på det i 16 timmar....? (När man verkligen inte behöver, enligt dem själva på tåget då) Lättare och smidigareän att behöva köra, visst, men det blir ju itne det när hunden verkligen INTE klarar av det?

//York, som fortfarande vart irriterad, både över sömnbrist och människor, så det blev lite svammligt.

Men kan det inte varit så att hon hämtat en av hundarna eller så? Eller vet du att det bara var en övning?

Nä, hon hade två. :) hon skulle hälsa på en väninna, och hade bra hundvakt hemma, men ville ha med dem. :) (Och ja, jag fick hennes livshistoria med :P )

Nu kommer moraltanterna att hänga mig...

Men det är för att det skjuts för lite!!!!:devil::devil::idea::angel:

Man kanske vet att hundarna behöver en lååååång period av en viss aktivitet för att komma igenom den?!

Samma tänk som om man har problem i gallertrappor, då går man ju inte en gång upp och ner utan elva gånger upp och ner - eller tills hunden kommit igenom det jobbiga och börjar se det positiva i "övningen".

Eller för att man ser sina hundar som "bästa vänner" som man alltid vill ha med sej?

Eller möjligen för att reta upp sina medpasagerare?! ;)

/Swat

Jag åkte en gång med två borzoier (alltså inte mina, någon annans). Ägaren satt i vanligt 2sits-säte, hundarna fick självklart inte plats utan var tvungna att ligga i gången. Ägaren hade ingen pli på hundarna, hade svårt att hålla de och "självklart" var de aggressiva mot varenda hund som gick på. Inte helt glada i människor heller om jag minns det rätt.

Tack och lov hade jag inga djur med mig på den resan, men hur orkar/vågar man åka tåg med sådana hundar? I övrigt är jag absolut för tågresor!

jag var en sådan passagerare för något år sedan :o jag skulle åka en 5 timmars resa till min dåvarande pojkvän, en resa jag gjort flera gånger med den gamla hunden men denna gången skulle den nya också med. Och han var fullkomligt vidrig :devil: nog för att jag visste att han inte var direkt van vid buss eller tåg men detta var ändå inte samma hund som vanligtvis ger sig vid tillsägning. Piiiiip, ynk ynk bjäfs. Vända, vända pip pip. Innan vi bytta första gången trodde jag allvarligt att jag skulle få ett psykbryt :crazy: det enda jag kunde göra va att försöka muta hunden tyst för att åtminstone skona medpassagerarna något.

Nä jag tycker inte man borde ta med sådana hundar. Men ibland kanske man lämnar hjärnan hemma trots att det borde vart hunden :angel:

Eller möjligen för att reta upp sina medpasagerare?! ;)

/Swat

Jag tror på detta sistnämnda :cool: Fick gå hem och läsa lite Kay Pollack efter denna upplevelse ;) :D

Hazel; Jo men 5 timmar är ändå rätt okej, men 16 timmar med hundar man VET ine fungerar på tåg..

Jenka; Ja, det är också lite konstigt, om mna nu vet att hundaran inte gilalr folk, men det kanske var tvungna att ha dem med då?

Konduktören sa sen till mig , att det är ju inte direkt ovanligt med hundslagsmål i djurkupéerna...

Jag åker Köpenhamn-Luleå-Köpenhamn rätt ofta och jag kan säga så att vissa gånger är jag glad att min hund är av modell mini, för när man tyvärr råkar få någon besvärlig hund bredvid sig så kastar jag upp uno antingen bakom nacken eller så åker han in i sin väska och upp på hatthyllan.

Jag har några huvudsakliga irritationsmoment
*Tanters små pälsbollar som är påväg till utställning altenativt schäftern med sin bruksmatte/husse som piper och småskäller konstant under hela tågresan (Man vill liksom kunna sova!)
*Den ouppfostade större hunden som tar sjukt mycket plats för att de inte kan ligga stilla under sätet (Lär hunden ligga still och har du en bautahund och ska åka X2000 där det inte finns mkt plats, köp ett extra säte om hunden inte kan ligga under ditt eget säte!)
*Den ofta större hunden (majoriteten schäfer, malle och blandraser) som gör utfall mot alla hundar som kommer nära (MUNKORG tack om den öht ska vara på tåget, i norrlandståget kan det sitta som mest 4 pers med totalt 8 hundar i en liten kupé, insee problemet!)
*Den lilla (iofs mkt söta) 8v valpen som kissar på folks saker mitt i natten (sätt valpen i en bur med något uppsugande material som byts om det händer en olycka, nej vi andra vill inte känna kiss/bajslukt under hela resan heller)

Frågan är vad som är värst, 05.00 på morgonen säger jag defitivt hundarna som inte kan hålla käften...

Fast det där med hundslagsmål kan jag känna beror till viss del på tågplaneringen, lika mycket som på inkompetenta hundägare.

Jag åker örebro-malmö med hund en gång i månaden och det är en pina varje gång. Min kille sover som en gris, antingen i sätet brevid mig (självklart på en handduk och enbart om det finns platser över) eller under mitt säte.

Men när de knör in 5-7 stora hundar i en liten kupe, och sen dessutom bokar in stora sällskap med barn i samma vagn, ja då blir det jävligt trångt. Även den snällaste hunden kan säga ifrån i ett sånt läge.

Sist jag åkte hade de bokat in mig i ett parsäte brevid någon annan som också åkte med stor hund. Hur de har tänkt att 2 vuxna människor och två stora hundar ska få plats på det lilla utrymmet har jag funderat länge på. (Nu satte jag mig vid ett annat ledigt säte längre fram, men blev flyttad på av en mycket irriterad tant som faktiskt "hade bokat den platsen och inte kunde tänka sig att sitta brevid någon med hund" så Boss och jag fick vackert stå de sista 2½ h av tågresan.)

Att sen dessutom lägga den överfulla djurkupen precis vid resturangen, så att alla måste springa igenom hela tiden, är mer än lovligt korkat.

Tacka vet jag tåg i bergslagen, jättetrevlig personal, fräscha djurvagnar med gott om plats och dessutom kommer de i tid!!:love:

/Migo
som fasar för tågresan varje gång...

Jag önskar ibland att dom skulle vara lite hårdare och slänga ut hundar som inte kan uppföra sig. Dom förstör ju för alla andra. Med inte uppför sig menar jag dom som gör utfall mot hundar och folk... eller som fullkomligt gastar. Lite pip, ynk och gnäll får man ju stå ut med.

/Irishdraft, vars hund kan trängas under bordet tillsammans med en främmande hund utan att säga flaska eller störa den andra hunden.

/Irishdraft, vars hund kan trängas under bordet tillsammans med en främmande hund utan att säga flaska eller störa den andra hunden.

Att totalt ignorera hunden som man kläms brevid är över förmåga av vad majoriteten av hundarna klarar av. Du har helt enkelt en ovanlig hund som inte alls funkar som ett exempel på "vanliga" hundar. Grattis till den du! :)

Det är iofs en övningssak. Min ettåring sköter också sånt jättebra tack vare att vi tränat mycket på att just avdramatisera hundmöten och inte tillåta kontakt varje gång han är nära andra hundar.

Men jag håller med om att det är mer än vad man förväntar sig av "svenssonhundar".

Jag märker att jag blir mer och mer tolerant desto mer tåg jag åker men som Migo funderar jag ibland hur tågbolagen egentligen tänker, som på gamla Norrlandstågen när djurkupén ligger mellan restaurangvagnen och alla andra sittvagnar vilket resulterar i en ständig ström av människor som passerar sovande hundar på golvet.

Har i alla fall hunnit vara med om katter som gått runt i koppel i kupén, hanhund som smet och kissade i icke djurkupén, blivit hotad till livet, ägare som lämnat hunden och suttit i restaurangen och supit halva resan samt båda katter och hundar som hållit låda flera timmar. Har dessutom lyckats, för första och enda gången, att få någon som tidigare var positiv till råttor att bli negativ till dem (till tantens makes stora glädje).

Lyckligtvis sluppit slagsmål även om alla hundar knappast varit bästa vänner alla gånger. Personligen ser jag det dock inte som något större problem, mina hundar behöver inte komma överens med alla andra hundar och så länge alla håller sin hund på sin plats är det inga problem. När andra hundar börjar stå lutande över mina hundar som ligger är det dock inte alltid jätte uppskattat.

Senast ändrad:

*kl*

Lägger genast ner alla funderingar på att prova att ta tåget istället för att köra 65 mil i tid och otid... :crazy:

KL

Jag åkte X2000 för något år sedan och jag förstår INTE ALLS hur de tänkt sig! Djurkupén var pytteliten, jag och tanten mitt emot fick fläta knän för att få plats, sätena gick inte hela vägen fram till väggarna = massa "dött" utrymme där inget fick plats.

Jag är verkligen glad att det inte var fler djur än mina marsvin för det gick knappt att få in dem. Bara tanken på 2 eller fler hundar och katter ger mig mardrömmar!

<snip>När andra hundar börjar stå lutande över mina hundar som ligger är det dock inte alltid jätte uppskattat.

Min tjej har inga problem med andra hundar ... klarar moten med sadana som morrar och gor utfall utan problem ... men aven hon skulle inte fixa att ha frammande hundar sta lutade over henne. Synd att det ska vara sa svart med tag.

kl

Ja, djurvagnarna är verkligen under all kritik! Regionaltågens djurkupéer har 9 sittplatser (2 bord och en utfällbar stol). Har som mest varit med om att denna vagn innehöll 5 hundar. Tack och lov att alla var små (och skötte sig). Annars hade det blivit trångt!

Dock är man väl medveten om detta som hundägare också, klarar inte hunden det åker man inte tåg.

Funderar på om de inte kan införa att man bokar "plats" för hunden också, och ett maxantal på antal hundar?

Konduktören sa sen till mig , att det är ju inte direkt ovanligt med hundslagsmål i djurkupéerna...

Så lustigt, jag får fått höra av olika konduktörer massor av gånger hur förvånade de är över att det alltid är så lugnt i djurkupén och i stort sett aldrig förekommer några bråk eller problem. :) (Har åkt och åker sträckan eller delar av sträckan Sundsvall - Stockholm - Linköping - Malmö miljoner gånger, oftast x2000, ibland regionaltåg.)

Mina hundar är dock trots stor tågvana inte perfekta resenärer. :o Den stora lägger sig visserligen direkt på golvet och ligger där tills vi är framme. Ja, så länge ingen pratar med mig, kollar biljetterna eller tittar på honom för länge, då är det vrålskall, morr och rest ragg som gäller. :devil: Det brukar jag lösa med att ha på honom munkorg så folk ska fatta att det inte är en hund som vill gulla... och när konduktören kommer halvligger jag och trycker ner hunden med ena handen medan jag viftar med biljetten med den andra. :D Den lilla är bra på att bara rulla ihop sig och sova... men kan även två timmar i sträck ligga och piiiiiiipa så att alla ska höra hur mycket han lider och hur syyyynd det är om honom som inte får hälsa på de andra hundarna. :cool: Det brukar vara matte som blir vansinnig medan övriga resenärer tjatar om hur söööt han är och att det inte gör någonting.

Har iofs aldrig åkt 16 timmar utan kanske 7-8 som längst men som sagt massor av gånger och det har faktiskt aldrig varit några problem. Någon gång har vi suttit fyra personer och sex hundar vid ett sådant bord med fyra platser, det blev lite trixande med plats men min och en annan stor hund fick samsas på golvet bland alla ben medan de med mindre hundar hade dem i knä, det blev massor av prat och jättebra stämning. :love: Förstår att det är asjobbigt när det strular och känner mig ännu gladare att det hittills alltid funkat för oss, jag tycker att tågresan är mycket roligare med hund. ::laugh:

Ja hur SJ (och andra tågbolag) tänkt när dom planerat djurvagnens utformande och placering kan man fråga sig ... om dom nu har planerat?

KL

Jag har en hund av liten ras vilket jag är väldigt tacksam för, han skuttar glatt in i sin bur och sover alltid hela resan - han gillar inte främmande människor så han är så tacksam över lugn och ro i buren :D

Tycker så synd om dom som reser med stooora hundar - för dom får ju inte plats någonstans?! Det är ju bara logiskt att även världens snällaste hund blir otålig efter ett tag när den måste resa på sig för att flytta sig för folk som ska förbi (för att inte tala om matvagnen dom kör runt med på Öresundstågen fram och tillbaka hela resan lång :devil:) under hela resan.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderade lite på vart jag skulle lägga denna då det även handlar om att boka biljett och så. Men kom fram att här borde jag få bra...
2
Svar
29
· Visningar
4 050
Senast: marytwice
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 863
Övr. Hund I morgon skall Chico och jag åka tåg för första gången (jag har pendlat rätt mycket sedan innan). Resan kommer bli ca 2½ h lång. 1 ½...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Saybia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka