Varför välja Western....

G

Gottfrid

Seriöst menad tråd....

Hur skulle just du få mig att välja just din gren... ditt tanke sätt.

Hur skulle just du få mig att gå över från den ev inriktningen jag håller på med, i förmån till western ridning med hela konceptet?

MVH Madde

Sv: Varför välja Western....

Jag skulle nog aldrig försöka "sälja" mitt tankesätt eller western ridning till någon.
Jag råkade träffa westernfolk, tittade på en tävling,blev intresserad etc. Men att försöka ,med vilje, få någon att byta är nog att försöka sälja en dammsugare till någon som redan har en fungerande.
Om man inte har "problem" så är man inte så intresserad av något annat...
(Man kan nog säga att jag inte är försäljar typen :angel: )

Hmmm...jag är inte heller försäljartypen *ler*

Ja det är nog på det viset de flesta kommer i kontakt med den "gren" de sysslar med.

Men då ändrar jag på frågan och frågar så här i stället:

Varför är du fortfarande kvar i Westerntänkandet?
Har du alltid hållt på med WT (westerntänkandet)?
Eller har du sysslat med annan inriktning innan och bytt?

MVH Madde

Jag är inte heller nån försäljare och jag tycker att var och en får välja själv vad den vill hålla på med, jag har ingen anledning att "värva" folk hittan och dittan.

Jag höll på med hoppning och försökte med dressyr i forntiden. När jag återupptog ridningen på äldre dar fanns fortfarande tävlingsviljan kvar, men hindren hade blivit så mycket högre och dressyrprogrammen så outhärdligt långa så jag sökte något annat. Det var det första skälet till att jag bytte inriktning.

Det andra skälet stod min bångstyriga unghäst för. När han varit på uppfostringsanstalt hos en westernryttare var jag såld. Det var western och inget annat.

Och varför fortsätter jag? För att det är så himla ROLIGT! :rofl: Och så får man rida på små hästar, och så får man ha så snygga boots! Fast det är inte bekvämt att rida i jeans, så till vardags blir det ridbyxor under chapsen...

Ja det är ett oerhört bra argument till att inte hålla på med hoppning eller dressyr...*fniss*

Hur kan det komma sig att hinder på 1.10 numera påminner starkt om hinder på sisådör 1.45????? Och det bara på en sådär 15 år....
Finns det något vetenskapligt för det tror du????

Jaja... det där med åldern har jag hört innan... men tror inte på en punkt på det...*hmmm*

Jag "la om" när jag blev ägare till en lite problematisk häst. Kände att jag behövde hitta ett nytt sätt att tänka, kommunicera och rida.
Jag hade bara en svag föraning om att western kanske kunde va nåt och jag kan inte säga att jag blev totalt omvänd från början (vilket jag inte är nu heller förresten - blandar friskt och använder det jag gillar från alla dicipliner...) Men som sagt, western gav mig ett nytt sätt att tänka kring hästar i almännhet och hjälpgivning och kommunikation i synnerhet. Jag har aldrig ångrat mig ett ögonblick och min häst är inte problematisk längre...

Westernryttaren skrev:
Vaaaa, Wrangler strech jeans är kanon att rida i.
Prova.
Tror inte de finns i min storlek, och vad är det för fel på helstretchiga ridbrallor med resår i midjan och utan jobbiga kardborreband längst ner på benen?

Inget fel alls,
jag har oxå vanlig ridbyxor under mina chaps nu när det börjar bli
kallt, jeans o chapsen är inte riktigt kompisar dom klistrar fast sig
i varandra o det är inte vidare bekvämt.

Om du inte skulle komma på det själv, varför bry sej?

Hmmmm...ja det var också att svar *funderar lite*

Men tack ni mer serösa som svarat.

Det är just den här inställningen som finns hos endel av oss som rider, oavsett "gren".
Och jag tycker att det är så tragiskt att just denna inställning överhuvudtaget finns. För om jag kommer till ett skede i mitt liv och får AHA-upplevelser så VILL jag dela med mig av den.
Fundera, analysera,diskutera, utveckla mig själv osv.

För att börja med western bör man nog prova några gånger och få känna a-ha upplevelser .
Att försöka "sälja in" idén tror jag inte är någon bra idé utan här gäller det att prova på.
Många tror jag håller på med W för att de inte kom så långt inom den klassiska ridningen ( inkl mig)
man ville prova på något nytt och fick känslan eller så tror jag många män har den lilla
cowboydrömmen kvar sedan dom var små.
Att få rida över vidderna på en hand i hatt och fösa kossor.

Jag sysslade mest med hoppning på "yngre" dagar och blev kontaktad av en westerntränare
som ville ha hjälp med sina hästar. Tyckte hela grejen var löjlig -
skumpa runt i cowboyhatt och tro man är Clintan. :rofl:

:D Ha ha ha tänkte jag tog engelska sadeln efter ett tag och började
träna engelskt. Det var först då som jag märkte hur mycket lättare
det var att rida hopping o dressyr på så välskolade hästar.
Hade ju tidigare i många år suttit och tränat o tävlat lätta klasser o
verkligen fått kämpa för att komma till de högre klasserna men ny
kändes det dom man hela tiden fick aha upplevelser och man fick
bekräftelser i ridningen att man gjorde rätt.

På tal om hoppning, som var grejen jag höll på med blev många
imponerade över de snabba vändningarna osm vi gjorde.
Sedan kom vi igång med ungdomslaget o då träffades ungdommar
och tränade ihop för Bob Mayhew och då var man bara fast.
Alla behöver en förändring ibland och min gällande ridningen kom där.

Sedan kombinerade jag ett antal år tills jag gick helt över men nu
lockar ju den igen på det sättet att jag är en stor fan av Hunter klasserna.

Smaken är om baken - delad- jag tur är ju det :rofl:

Kan bara berätta om varför just jag har valt att rida western (bland allt annat jag rider!).

Jag har hållit på med det mesta som har med hästar att göra, trav, islandshästar, hoppning, dressyr, distans och western. Sedan jag köpte min nuvarande häst har det mesta varit distans och western men även dressyr och lite hoppning.

För 7-8 år sedan blev jag inbiten NH:are med tanken att detta ska infrias i allt jag gör med min och med andras hästar. Dock är NH:andet inte ett mål i sig för mig - utan att tävla och utvecklas grenmässigt men med NH i bakhuvudet och att tillgå som metod och filosofi när det är dags att lösa problem.

Jag har därmed fått min bästa grundridningsutbildning genom min NH-tränare och han menar (och jag också!) att det spelar ingen roll vad man gör - grundridningen är densamma för t.ex. både dressyr och western.

Därför så blir inte övergången från klassiskt till western för mig beroende på hur olika man rider utan hur olika tävlingsformerna är.

För mig innebar dressyren en stor prestige - var man duktig i dressyr var det automatiskt ett bevis på att man var duktig på hästar och det bara var så i omgivningarna där jag bor. Så visst ville jag vara duktig i dressyr men jag tycker egentligen inte om att tävla det för det är för nervöst och för långtråkigt.

Så testade jag att rida en westerntävling för 2,5 år sedan och upptäckte att trots att vi startade 5 klasser på en dag så tyckte varken hästen eller jag att det var tråkigt eller nervöst - utan bara så himla roligt!

Western är (för mig!) mer avslappnat både när det gäller själva tävlandet och även om runtomkring på tävlingsplatsen. Det är som ett stort kompisgäng, helt enkelt. Det är heller ingen som skriker åt en när du är fem meter ifrån deras häst och de tror att hästarna ska börja slåss... Tvärtom så tas det för givet att alla har koll på sina hästar och det gillar jag. Nu har jag tävlat högst c-tävling så jag kan bara utala mig om den nivån.

Så för mig så känns det som att det inte längre ligger så mycket prestige i tävlandet och dessutom passar min häst klart bättre för western än dressyr (dock gör han högre dressyrresultat nu när vi börjat träna western i stället...)

Distansen fortsätter vi med som huvudgren och där har jag alltid trivts bra - det är lika avslappnad stämning där som på en westerntävling. Dessutom är det en bra kombination western och distans.

Det var lite långt om varför jag valde western men du frågade ju... :D

/Camilla

En liten reflektion från en som provat western sista året. Hade inte testat western över huvud taget innan jag följde med på lektion bara för skojs skull. För min del är western ett sätt att testa något nytt, vidga vyerna så att säga. Jag tror att mkt är beroende på hur ens ridning har varit innan. Lydiga, välridna hästar som inte fnattar omkring har jag träffat på både inom western och engelsk ridning. Sen kan man inte säga annat än att jag träffat på motsatsen inom bägge diciplinerna också. :angel: Min filosofi är mer att plocka av det goda och anpassa det till mig och min häst för att det ska kännas bra.

Liknande trådar

Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 242
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
647
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
846
Senast: Takire
·
Samhälle LRF:s företrädare sa i en debatt i Aktuellt nyss att antalet mjölkbönder har minskat i Sverige pga lagen om att korna har rätt att gå ut...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 677
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix