Varför vägrar han dricka inne?

Prillan

Trådstartare
Hej! Har en tvååring som under ca 1 års tid totalvägrar dricka i hinken inne på natten. Han kastar sig över baljan det första han gör när han kommer ut o dricker massor o det kan ju aldrig vara bra.Jag har provat med att byta till olika typer av hinkar,olilka färger samt platser i boxen. Men vattnet är icke rört på morgonen. En gång i höstas provade jag att inte ha nåt vatten i hagen o då drack han en halv hink direkt när han kom in men inget mer o det är ju för tok för lite. Är det nån som har varit med om nåt liknande? Han dricker bra med vatten ute, men nu när dom är inne på natten tycker jag det blir för lite..
mvh
prillan

Sv: Varför vägrar han dricka inne?

Hästar dricker oftast hellre från större vattenspeglar än från små, så han kanske helt enkelt tillhör en av dem som är extremt känslig på den punkten?

Hästar kan även vara hemskt känsliga med smaken på vattnet, men jag antar att du tar samma vatten till boxen som till utekaret?

Har du provat att "locka" med något gott i vattnet, typ betfor, äppeljuice eller vinäger?

I övrigt kanske han tycker att det räcker att dricka ute?
Hästar i vilt tillstånd har inte tillgång till vatten hela tiden, utan går till vattnet ett par gånger per dygn och dricker mycket då istället.

Men någon natt måste det ju iofs hända att han blir lite törstig?:confused:

Senast ändrad:

håller med föregående.
våra hästar dricker mest ute. en av dem dricker enbart ute.
såvida det inte är någon skillnad på vattnet så tror jag bara att det är som han vill dricka ur "den större vattenspegeln".
större vattendrag brukar väll i naturen vara renare än små?

jag tror inte att du ska oroa dig, såvida han inte verkar må dåligt av det.

precis som det var skrivet av föregående så dricker hästar i vilt bara 1-2 ggr om dagen. och då måste de oftast gå ett par km till varttendragen med..

hej o tack för era svar..
det som oroar mig mest är just det att han är så himla törstig när han kommer ut o blir då dögrinig om det inte finns vatten o sen dricker han massor, efter det brukar han då köra storrace bra länge med brorsan i en 4 h hage, sen kan han börja äta. på vintern är ju vattnet så himla iskallt oxå..
kanske ska prova o ställa in en liten balja:idea:

eller varför inte ett badkar?;)
haha. nej men en balja låter väll bra.

Min häst dricker heller inte något inne på natten. Hon har vattenkopp som hon "kan" dricka ur om hon vill (trodde i början att hon var för korkad...:angel: ) men den är alltid orörd. Har så klart testat med hink (stor) istället men det duger inte heller. Har slutat oroa mig då hon är fullt frisk och normal i övrigt! Hon får troligen i sig tillräckligt med vätska ute.

Hej! Har en tvååring som under ca 1 års tid totalvägrar dricka i hinken inne på natten. Han kastar sig över baljan det första han gör när han kommer ut o dricker massor o det kan ju aldrig vara bra.Jag har provat med att byta till olika typer av hinkar,olilka färger samt platser i boxen. Men vattnet är icke rört på morgonen. En gång i höstas provade jag att inte ha nåt vatten i hagen o då drack han en halv hink direkt när han kom in men inget mer o det är ju för tok för lite. Är det nån som har varit med om nåt liknande? Han dricker bra med vatten ute, men nu när dom är inne på natten tycker jag det blir för lite..
mvh
prillan

Du har inte någon hankatt (kan även vara kastrerad!) som har för vana att pinka i hästarnas vattenspannar på natten?

Det var svaret för vår del varför en av våra hästar inte drack inne på nätterna - hankatternas revir. En satte sej t o m på kanten av vattenspannen:eek: Var rena turen att vi såg detta, annars hade jag aldrig kunnat gissa mej till det.

Mvh QP

Hej! nej det är inga katter i lagårn o jag brukar ha dörrarna stängda så jag tror inte att det kan vara nån katt. De andra hästarna o fåren dricker "normalt"
prillan

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 903
Senast: Nominous
·
Foder & Strö Nu behöver jag tips på hur jag ska få mitt russ att dricka bättre.. Hur mycket han dricker i hagen vet jag inte då han har två...
Svar
10
· Visningar
1 096
Senast: Blomma
·
Hästvård Hejsan! I lördags eftermiddag fick min ena häst gaskolik. Antagligen beroende på att hon äter metacam för knä- och kotledsinflammation...
Svar
2
· Visningar
901
Senast: svea
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka