Sv: Varför utsätter jag mig för det här?
Jag har nog faktiskt aldrig postat min förlossningsberättelse här, nu när jag tänker efter.
v41+0 gick slemproppen på kvällen. Inga andra tecken på att något är på gång.
v41+1 var jag nere på jobbet och lämnade lite grejer, och vid lunch får jag en förvärk/sammandragning som gör rejält ont. Jag får hugga tag i ett skåp får att hålla mig uppe. Inser att det nog är skarpt läge nu. En kompis kommer över och fikar på eftermiddagen, under tiden händer inget mer. På kvällen får jag fler smärtsamma sammandragningar, men inget regelbundet. Stoppar ner mig i ett varmt bad, men de fortsätter. Ringer förlossningen och undrar om något kan vara riktiga värkar istället för förvärkar. Pratar med en snäll och go BM som tycker att jag inte ska oroa mig för att komma in i onödan. "Gör det ohanterligt ont så kom hit oavsett vilket" säger hon. Försöker sova men det går dåligt av smärtan. Har förvirrade drömmar om att jag och bebis håller oss fast på taket av ett tyskt höghastighetståg på väg genom natten. Min bebis är en stor svart fågel, och i bakgrunden går Kents FF på repeat, för att göra det mer surrealistiskt.
Vid fyratiden på natten går jag upp och kissar. Får en värk som gör såpass ont att jag inte kan röra mig ur fläcken. Skriker "Älskling, ONT!!!" för det är det enda jag kan komma på för att väcka sambon. Pratar kort med förlossningen och åker sen in. Kopplas till CTG-övervakning och får ligga under övervakning en stund. Får välja på om jag vill åka hem eller stanna, eftersom jag bara är tre cm öppen. Vill hellre vara hemma i bekant miljö, eftersom vi inte har långt att åka heller. Det har blivit morgon nu.
v41+2. Hemma. Sambon stannar hemma och sover som uppladdning. Det borde jag ha gjort med för att samla krafter, men istället vankar jag runt för att försöka få mer regelbundet värkarbete. Hela dan går och jag har allt mellan 2 och 25 minuter mellan värkarna. Äter lite kräm och skorpor, annat funkar inte.
På kvällen har jag kraftiga sipprande flytningar så jag börjar tro att vattnet gått. Dessutom börjar jag bli trött och sliten och tanken på smärtstillande är väldigt frestande. Åker in till förlossningen igen vid niotiden.
Skrivs in, kopplas in för fosterövervakning och kollas igen. Sex cm öppen, så nu blir vi kvar tills bebis kommer. Får lustgas, den är jättekul tycker jag och försöker övertyga sambon att prova så fort BM lämnat rummet
Sen följer sex-sju timmar då jag bara öppnar mig en cm till. I efterhand tror BM att bebis står lite snett i fosterkanalen och försöker buffa sig ut genom bukväggen. Jag blir allt tröttare och har ont, och mot småtimmarna orkar jag inte resa mig upp när jag satt mig på toa. Sambon får släpa ut mig till rummet igen medan jag storgråter. BM kommer in och säger lite försiktigt att "det står i sitt förlossningsbrev att du helst vill undvika EDA. Men vi tycker att du borde överväga det nu, faktiskt". Jag hyperventilerar och är beredd att gå med på vadsomhelst vid det laget, så vid femtiden kommer narkosläkare och sätter bedövningen. Det gör ont vid isättningen, men är rena himmelriket när den börjar verka. Jag tittar på CTG-kurvan och konstaterar att där kommer en värk, det skiter jag i. Där kommer en värk till, det bryr jag mig inte heller om
Får värkstimulerande dropp också, eftersom jag på hela natten inte haft regelbundna värkar. De tuffar på som på pärlband efter det. Resterande tre centimeter öppnas på ungefär fyra timmar. Nu är det morgon igen.
v41+3. Sambon och jag går på autopilot. Eftersom han är träningsfreak har han laddat upp ett lager av sina energigeler och energidrycker till mig i förlossningsväskan. Senaste timmarna har han gått efter klockan när det är dags att mata mig med sådana. BM har erbjudit mig glass och nyponsoppa, men jag håller mig hellre till gelerna. Jag tappas på urin eftersom jag inte lyckats kissa på några timmar.
Första kvarten av krystvärkar skriker jag mest, för det är jobbigt att EDA:n inte längre tar. Sen går BM igenom exakt hur jag ska jobba med magmusklerna, och hur min sambo ska hjälpa mig med det. Är inte så medveten om vad som händer längre, tydligen är fosterljuden dåliga till och från. Det är inte förrän jag läser förlossningsjournalen som jag inser att läkaren varit inne och kollat mig.
Efter ca en timmes krystarbete, fjorton timmar efter att vi kommit till sjukhuset är bebis äntligen ute. Hen hostar till och skriker sen så det ekar i rummet, totalt opåverkad av att vi haft en lång och jobbig väg dit
Krystar ut moderkakan, bebis testar att suga med stor entusiasm och jag konstaterar att fine, nu verkar jag inte behöva jobba mer. Sambon sköter tvätt, första blöjbytet och påklädningen ihop med BM. Han går in i någon slags övertrötthets-overdrive, fotograferar, studsar runt och berättar för alla hur lik honom bebis är.
Själv ska jag bli sydd av annan BM, men hon kallar in läkare för att ta över. Lustgasen och kvarvarande EDA är fortfarande mina bästa vänner. Jag inser vagt att jag nog spruckit en hel del när läkaren glatt utbrister "Hoho, smärttålig kvinna det här!" när hon lappar ihop mig. Bebis somnar, vi får den berömda brickan och sen flyttas vi till BB. Resten av dagen minns jag faktiskt inte mycket av. Sambon åker hem en vända för att mata katterna och berätta för världen. Han köper också choklad och hästtidningar åt mig