Varför två gjordar på bröstselen?

Sirpafinnen

Trådstartare
Har förstått att det skall vara BÅDE bukgjord och däckelgjord på en bröstsele, men har inte förstått VARFÖR, jag menar; man säljer ju dito med endast en gjord :)

Det ska vara 2 stycken gjordar av säkerhetsskäl. Jag skulle inte våga mer än att tömköra med bara en gjord, speciellt eftersom dessa selar inte brukar vara speciellt välgjorda...

Mvh//Sofia

Den ena gjorden håller fast selen på hästen (bukgjorden). Den ska du dra åt så den sitter stadigt, men inte för hårt. Den andra ska vara lösare spänd för att selen ska kunna följa med i hästens rörelser. Den selen heter däckelgjord.
:banana:

Hej!

Två gjordar ska alla selar ha!
En gjord håller däckeln på plats därför kallas den däckelgjord, ska spännas ganska hårt. Den andra gjorden, bukgjorden, ska vara lite lösare och den håller skaklarna på plats så att de inte slänger för mycket. (Sofiplopp har blandat ihop gjordarna!)
Om en sele råkar ha en gjord och man spänner åt den hårt så att däckeln sitter bra, överförs alla skakelrörelser till hästen och det är obehagligt. Om man spänner för löst kan hela selen glida snett. Så det är helt enkelt säkrast med två gjordar.

M. v. h. Lisa

Okej Lisa, då känner jag att jag är med *ler*. Förstod att gjordarna blev ihopblandade där. Det där med skakelrörelserna har jag nämligen fundrat på. När jag körde rockarden med bukgjorden spänd så att man får in en tvärhand innanför (stod att man så skulle göra i en körbok) så tyckte jag skaklarna slängde väldigt om jag inte lutade mig framåt där på sitsen (balanseringsproblem?) mot innan när jag mot bättre vetande spänt den nästan lika hårt som däckelgjorden (och funderat på om det inte kommer nypas mellan gjordarna...) :crazy:
Hur hårt spänner ni den? Håller ni med om bokens tvärhand? Har tänkt kolla balansen med någon annan som sitter i och jag själv håller i skaklarna, men lyckas glömma det när tillfälle finns.

Dessutom så bromsar bukgjorden upp vagnen vid nerförsbacke om man inte har baksele. Då är det skönt att däckeln ligger stilla med hjälp av sin egna gjord. Hängde du med?

Vilken är bukgjorden (kraftig och fäst i ringen där man även sätter fast skaklarna?) och vilken är däckelgjorden ( tunnare som bara går till däckeln?)?

:confused: :)

:crazy: ajaj.. Då måste jag tyvärr meddela att jag har spännt helt fel på min stackars shettis. Jag har tack och lov inte kört honom. Fast jag har sagt redan från början att när jag väl ska köra in honom med vagn måste jag träna körning först så att det inte blir sådan här fel som min stackars häst ska behöva dras med. :)

Tack Sirpafinnen! :bow:

Sv: Re: Varför två gjordar på bröstselen?

Säljer dom verkligen selar med bara en gjord än? Trodde att det var ute.

Sv: Re: Varför två gjordar på bröstselen?

Tyvärr så säljs sådana selar fortfarande ja, för att det finns folk som tycker de är bra (den enda som blir lycklig är plånboken, fast inte i slutändan), som inte har råd, är allmänt snåla och då får stackars hästen bli lidande...

Sv: Varför två gjordar på bröstselen?

Jag har gjort min egen tolkning av det där med tvärhand:
På en brukshäst ska det vara en tvärhand (då förmodligen en "brukshand" ;)
På lilla russet tänker jag mig handen på en lagom stor person :idea:
Alltså, på stora Fia-Lina kan det nästan vara lite glapp när jag mäter med min hand, och på Xandra får jag vika in tummen, och då ska det sitta precis!
Rätt eller fel, någon?
Lotta

Liknande trådar

Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 280
Senast: Roheryn
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 153
Senast: Lyan
·
Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 944
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
2
Svar
22
· Visningar
1 847
Senast: maddie202
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar