Varför två bett?

Seabaz

Trådstartare
Varför rider man dressyr (högre klasser) med bridong + kandar?

Stoppar in två bett i en mun som inte ens är gjord för ett?
Kan man inte använda typ pelhambett och sätta två tyglar i? Borde ju funka på samma sätt?

Sv: Varför två bett?

Exakt lika blir det väl inte, eftersom bridongen ju oftast är ledad, och stången inte är det, medan pelhambettet ju måste vara antingen eller.

Annars håller jag med dig - rider själv med pelhambett (oledat) med två tyglar emellanåt, och tycker att det fungerar bra. Jag har islandshäst, och på islandshäst får man även tävla på pelham (med två tyglar, ej med delta).

Det handlar väl om att kunna visa att man kan framföra en häst på två bett. Utbildning och krav är högre. Att som ryttare kunna visa upp den svårighetsgraden och att man bemästrar den. Sen inte sagt att alla som rider med två bett nu kan det.
Att hästens mun sen inte är gjord för detta kan man diskutera men det finns mångt och mycket som hästen inte är gjord för å som vi ändå pysslar på med på dessa djur.
Jag blir inte skrämd av att se hästar användas av kunnigt folk, ridas med kandar=vettig hästtänk, osv osv.
Det som skrämmer mig är okunnigheten, att folk trixar å mixar med saker som dom är långt ifrån redo för och det går ut över hästens väl och ve, så klart.
Ser hellre en kunnig ryttare som använder sina hjälper rätt å må ha starka bett i munnen, än en okunnig ryttare som gör saker över sin förmåga och hästen får "lida".
Hoppas jag nu skrev så att man förstår rätt, det är det svåra i ett forum....;)

Kan man inte använda typ pelhambett och sätta två tyglar i? Borde ju funka på samma sätt?

man rider högre klasser på kandar dvs. bridong och stång.
det är pga av gamla militära traditioner som hänger kvar och reglers av något som heter Tävlings reglement dvs. TR.

Jag håller med dig det är faktiskt konstigt.. det blir ju inte precis samma som med kandar men ska man vara så duktig så man rider på elit nivå ska man väl kunna rida med det också.

Två bett i munnen är faktiskt lite väl mycket särskilt när många drar åt nosgrimman så hårt att hästarna inte ens kan öppna munnen en millimeter!

man kanske skulle skriva in till dom som håller i det och fråga varför det är så:)

Min tränare som rider på den nivån brukar nästan aldrig rida på kandar hemma så visst är det onödigt att det är ett måste, alla kanske inte behöver egentligen!

Jag tycker det är bra att man har två bett när man rider på kandra. För Som tex när man rider och utbildar ungästar så vill man inte alltid ta i stången å då kan man glappa lite på den och ha hästen på det andra. Och även som 6 åringarna dom kan man ju kvala genom att rida Mvs b och då ska man ha Kandar men som en kompis till mig har en superkändlig häst så hon fick jätteprovblem med kandaret men eftersom hon kunde lätte på stången och fålla i bridongen så gick de bra. Och kollar man som nu i helgen på SRK så glappar de flesta på stängen under programen men har man ett pelam eller liknade så kan du ej glappa på stången utan att tappa kontakten med munnen.

Det är ju en större konst att rida svåra rörelser med ett tränsbett. Jag kan ju tycka att man av den anledningen skulle ha tränsbett i alla klasser, då visar man ju mer om man "kan" rida riktigt (känsligt ämne, jag vet..) :)

Nej blir inte riktigt samma sak.
Pelhambettet, om det skall vara utformat riktigt, skall vara oledat. det går sällan att få till de riktigt fina nyanserna i fråga om hjälper med ett oledat bett.
tanken med stång och bridong separat är ju också att en ryttare skall vara så avvägd och koordinerad i all sin hjälpgivning att den använder rätt hjälp separat från den andra, och med rätt timing.

ang två bett i munnen så blir det inte ngn skräckupplevelse för hästen med en sån ryttare. ett väl anpassat kandar med stång och bridong som de skall ligga, och anpassade till den invididuella hästens mun, är knappast mer störande än ett mega tjockt tränsbett a la apple mouth tex, som ofta är så tjocka att det är otroligt.

ang två bett i munnen så blir det inte ngn skräckupplevelse för hästen med en sån ryttare. ett väl anpassat kandar med stång och bridong som de skall ligga, och anpassade till den invididuella hästens mun, är knappast mer störande än ett mega tjockt tränsbett a la apple mouth tex, som ofta är så tjocka att det är otroligt.

Skräckupplevelse får vi verkligen hoppas att det inte blir, man får väl vänja in det.
Frågan är om det är nödvändigt med två bett?

Jag fattar ju vinken och den är jag helt med på: hellre skarpt bett och små hjälper än tränsbett och sitta och slita och dra. Men på den nivån tror jag ingen sitter och sliter och drar i sin häst.

Angående äppelbett eller andra tjocka bett så är det inget jag använder på min häst så jag vill inte uttala mig mer än att det är konstigt när folk resonerar att "det där är värre så då kan jag använda det här"

Kollade en dressyrträning, tränaren sa till ekipaget som red att "När du får hem nya stången och kan rida på kandar, då kommer du orka hålla ihop honom bättre!"

Det är väl lite det som är problemet. Många använder kandaret på fel sätt och tvingar ihop hästen med det. Det värsta är att det finns folk som inte längre klarar av att rida hästen lösgjord på ett vanligt bett och då kan man ju undra hur lösgjord den igentligen är på kandaret:confused: Så länge man använder det på rätt sätt är det inte konstigare än att betsla upp i hoppning. Där är det dock många som betslar upp vid bara hoppningen och rider på ett mildare bett vad markarbetet.

En av hästarna jag rider har väldigt trångt i munnen och rids på ett smalt bridongbett. Ett vanligt normaltjockt bett är för tjockt. Han är i princip klar att starta Msv B, men vi har ännu inte satt på honom ett kandar. Vad händer om han inte får plats med en stång, är det möjligt att söka dispens och starta på vanligt tränsbett?
Vi har inte lyckats hitta ett stångbett som vi tror är tillräckligt smalt för honom.

Du får rida Msv B 1&2 på tränsbett.

Sen tycker jag att det där med små munnar är lite.. vet inte hur jag ska uttrycka mig riktigt, men det är väl lite "mode" just nu, alla har väldigt smala bett på sina hästar. Jag säger absolut inte att det är fel med smala bett, men där finns nog plats för mer än man tror ibland. jag har iallafall aldrig hört talas om en häst som inte har kunnat gå på kandar pga att det har varit för trångt i munnen.

Angående äppelbett eller andra tjocka bett så är det inget jag använder på min häst så jag vill inte uttala mig mer än att det är konstigt när folk resonerar att "det där är värre så då kan jag använda det här"

fast då har du helt missläst mig om du läser att det är det jag säger.
jag har illustrerat syftet med kandar ridning och noga poängterat varför det hör hemma under en viss ridning och inte en annan. vart har jag sagt att det skulle vara "bättre än ett applemouth" tex? det handlar ju inte om det ö.h.t utan vad och hur och varför det används. återigen, - som jag skrivit.

sen ang. att inte få plats i munnen så verkar folk som påstår det ha missat hur hästen ser ut i munnen samt hur två bett är placerade. :angel:

a) hästens mun smalnar av ner mot nosen, och betten ligger brevid varann - inte ovanpå varandra.
man har i regel x storlek på bridongen, just därför att den ligger högre upp i munnen på hästen där käken är bredare, och en storlek mindre på stången, därför att denna ligger längre ner i munnen på hästen där käken är smalare. bägge betten ligger fortfarande nedanför och mellan hästens tand rader, dvs i mellanrummen mellan käk och fram tänderna.

b) man använder inverkan i betten väl avvägt och inte genom att dra i bägge samtidigt.

det var du själv som jämförde med äppelbett, inte jag.

Men återigen, vad är det man uppnår med två bett som man inte kan göra med det ena eller det andra? eller ev. ett tredje bettalternativ?

Jag vet att jag är knölig nu men jag känner inte att jag fått svar på frågan.

det var du själv som jämförde med äppelbett, inte jag.

Men återigen, vad är det man uppnår med två bett som man inte kan göra med det ena eller det andra? eller ev. ett tredje bettalternativ?

Jag vet att jag är knölig nu men jag känner inte att jag fått svar på frågan.

japp - jag jämförde. men inte i det syfte du tolkade det som.
snarare att du tycker kandar med dubbelbett är ett stort problem, - när många aldrig skulle tänka tanken att ett mega tjockt tränsbett skulle vara ett större problem, rent bekvämlighets och utrymmes mässigt, för hästen, i munnen på den.
DET var poängen.

du uppnår med två bett att kunna avväga hjälpen exakt. med kandar stången tex, kan du tex locka hästen via trycket att länga fram näsan det där lilla extra i en fortfarande samlad högre form.
alla hästar skall kunna ridas helt perfekt på tränsbett innan man börjar rida på kandar.
det är därmed en utbildnings fråga och en styrke fråga - både hos ryttare och häst.

skillnaden mellan pelham på två tyglar och kandar har jag redan talat om.

här har du en bra sida, dock på engelska, där du hittar noggranna förklaringar och synpunkte runt olika bett.
om du går ner till rubriken "double bridle, double bits" så hittar du kandar.
http://www.sustainabledressage.com/tack/bridle.php

Senast ändrad:

tänker du på det som stod i ridsport? :crazy: (Msv A:4:rofl: ruggigt osmidigt att skriva saker som inte stämmer....)

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
848
Senast: Fiorano
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
511
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka