Varför torkar man ut en häst med flit?

Indiv

Trådstartare
Alltså jag utgår från en korkad människa som inte fattar att hästen far illa, varför har man anledning att med flit torka ut en häst? vad blir de "positiva" effekterna om det inte handlar om ren lathet?
Har hört att det "hjälper" vid mätning för att påverka mätresultatet om hästen inte druckit på länge innan, men finns det andra orsaker?

Sv: Varför torkar man ut en häst med flit?

Nu gissar jag hej vilt, men kan det inte vara så att det finns folk som vill ha en slöare häst och därmed minskar vattenintaget? Det borde ju ge trötthets effekt att torka ut hästen.

Sen att det är en sjukt elak handling och djurplågeri det hoppas jag att dom flesta vet!

Jag kan inte komma på en enda, däremot en rad nackdelar.

Vad gäller mätning kommer det ju förhoppningsvis omöjliggöras nu, när de nya reglerna träder i kraft fullt ut ska ju veterinär vara med vid mätning. Som förhoppningsvis utan större problem genomskådar om en häst törstat inför mätning.

Ja jag funderade också men kom bara på detta.
Och självklart är det djurplågeri, fy för sådana metoder!

Hm, så inga andra orsaker ni kan tänka er?
Säg att hästen är väldigt bökig att hantera annars, säg att hästen i fråga är ett sto och brunstar o piper o grejer, skulle hon lugna ner sig av att vara uttorkad? Hon borde ju orka mycket mindre men skulle det exempelvis gagna en oseriös försäljare att torka ut en sådan häst för att lättare kunna sälja den?

Sätt ut idioten i öknen utan vatten (nu syftas det inte på hästen). Ibland tror jag det finns lika många idiotier som det finns folk. Jag kan bara se risker, t ex kolik, vid detta förfarande.

Möjligt att det skulle kunna lugna hästen (slö lär den ju bli och må dåligt). Är det en häst med lynnesfel lär nog säljaren bli varse om att köp kan återgå vid missinformation.

Ja, vill inte gå in på situationen i detalj men det gäller en mycket snäll häst som köptes nyligen, dricker otroliga mängder och har allmänt taskig utseende. Den verkar ha misskötts så med flit och nu misstänker köparen att det är mer grava fel som dolts tack vare uttorkadheten (finns det ordet? :P ).
Vet att det kan vara långsökt men med tanke på att andra hästar verkar fått vatten där undrar man just om denna. Kan uttorkadheten (? :P) bero på en grov sjukdom annars? Säg brist på något, anemi, whatever?

Kan hästen i fråga ha Cushings eller dylikt?

Hm det kan vara en tanke, men cushings har fler tydligare tecken än stor törst väl? Typ mycket pälssättning utan fällning och annat? Vad mer för sjukdomar har liknande symtom? tror inte hästen i fråga har sådan päls som jag har sett på cushingshäst (men det betyder ju inget iofs)

Men ÄR (var) hästen uttorkad, eller dricker den 'bara' kopiöst? En ordentligt uttorkad häst har mycket svårt att dricka sig till sitt behov, då törstsignalerna inte riktigt funkar som de ska när de blir uttorkad.

Och en häst som inte fått vatten och är tööörstig men inte uttorkad, den brukar bälga i sig och sen gå tillbaka till normalt förbruk. Det du beskriver låter mer som en häst som ett bra tag druckit (för) stora mängder vatten?

Jag vet inte säkert, har inte sett själv utan fått höra att den är uttorkad (huden har de tecken med tror jag, att vecket står kvar osv), men den har i princip druckit konstant sedan igårmorse...

Skulle kunna tippa på diabetes eller någon annan insulinrubbning (är inte säker på vad där finns).

Personligen skulle jag i alla fall i detta fall ta en veterinärkontakt snarast.

Mm veterinären ska titta igenom hästen noga snart så vi får väl se om de säger något, blev bara så fundersam om det liksom finns en anledning att torka ut med flit (för som sagt är det det som verkar ha skett enligt berättelsen).

Och med snart menar jag att det var innan helgen då även kunnig tandläkare kunde ta sig en titt för åldersbestämning mm. :)

Fast jag skulle ringa vet genast, direkt för ett akutbesök om den visar tecken på att vara uttorkad men dricker i princip konstant. Inte vänta.

That goes for me too!

Meddelar allt ni skriver till personen i fråga, så det är helt upp till den, men tvekar inte att de gör det de bör :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 740
Senast: Grazing
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 810
Senast: Imna
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 659
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att min första upprördhet lagt sig över min skenande vikt samt bekräftelsen jag fick på mina hälsoproblem i boken som handlade om...
Svar
4
· Visningar
1 835
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp