varför töltar en islandshäst?

Seabaz

Trådstartare
Frågor från en okunnig oinsatt... Varför töltar man på islandshästar? Hur kom gångarten till och har den något syfte?

Samma om passgången/flygande pass, hur var varför?

Hur många grenar tävlar man med islandshästar i som är rasbetingade (alltså ej hoppning, dressyr mm)...

Och var har tävlingarna sitt ursprung?

:)

Sv: varför töltar en islandshäst?

Varför, en ursprunglig naturlig gångart som är bortavlat på andra raser tex halvblod. Det är en mjuk skön gångart om man ska rida långt.
Passen är överväxeln när det ska gå fort.
Fyrgång, femgång, speedpass, stilpass, tölt på lång tygel, kan ha glömt nån.
På Island.

Mera här http://www.islandssidan.se/islandshastensbas/

okej tack för svaren. frågorna dök upp i en annan tråd...

När man tävlar islandshäst, rasbetingade tävlingar, är det enbart gångartstävlingar/uppvisning av gångarterna?

mcyket bra hemsida

"Vi" hade en dressyrgren, FS1, men den har så gott som försvunnit från alla tävlingar, speciellt nu när den har tagits bort som gren på SM.

I övriga grenar är det uppvisning av gångarterna som gäller, man har ett speciellt program att följa om man inte rider efter speaker. Man rider i ett varv, höger eller vänster. Och så är det takt, tempo, form i någon specifik ordning jag aldrig minns som man bedöms efter.
T.ex i fyrgång så visar man tölt, sen trav, skritt, sen galopp och från galopp lägger man ökad tölt. I lätt fyrgång avslutar man programmet efter galoppmomentet.

1. Takt
2. Tempo
3. Aktion
4. Form
(5. Sits och inverkan, inom parantes för att jag inte är säker på om det bedöms längre, var i alla fall med i ungdomsklasserna förut.)

Man ger inte någon egen sits och inverkanpoäng, däremot är det något som tas hänsyn till vid bedömningen. (står tex i fipo att man ex kan ge +0,5 poäng för god ridning, likaså dra poäng för dålig. )

Korven: Du glömde vanligt tölt (t1) + passlöp. ;)

Dessutom finns det en hel uppsjö enklare klasser som är förenklingar av de grenar som är uppräknade i tråden. :)

Ja jag som aldrig tävlat var väl inte rätt person att svara:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
9 142
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V