Varför tassa fram i centrerad ridning?

Sv: Varför tassa fram i centrerad ridning?

TS känner ryttarna och hästarna, dessa har gått för instruktören regelbundet under flertalet år.

Jag rider själv för denna, är nöjd, får ut det jag vill ha från lektionerna. Upplever inte att vi tassar fram...

..... men det kan väl inte vara speciellt bra för hästarna att gå i lustempo år ut och år in som är fallet här?

Jodå, det sliter nästan ingenting alls.
Att springa runt med flashiga gångarter sliter däremot massor.
Dem skall man bara använda när de skall visas upp.
Då så sparar man på hästarna.

Som Gravinda skrev så har jag inte bildat min uppfattning av ett enda ridpass.

----

Jag har fått svar på det jag undrade över i alla fall!
Tack alla :bow:

varför startar du en tråd om du redan har din uppfattning klar, att hästarna blir förstörda?

Det är säkert beroende på vilken instruktör det gäller...
Jag rider CR för instruktör varannan vecka och är jättenöjd!
Massor med fokus på mig och genom att jag sitter rätt så börjar hästen gå rätt.
Men jag får absolut inte sitta och sega runt i något mestempo, utan min häst börjar alltid arbeta jättefint med både rygg och bakben bär jag rider dessa lektioner!
Haha! Brukar komma till det läget att jag nästan inte kan sitta ner i traven för att han blir så himla rörlig och får en fantastisk bakbensaktivitet. :p

Jag har ridit för CR instruktör oregelbundet i 1.5 år och även om vi började i skritten (pga att hästen var i dålig kondition och behövde hitta balans och styrka från grunden) så har det alltid varit fokus på framåtbjudning!

Min gamla häst var.... låt oss säga något oinspirerad när man skulle dressyra i ridhuset. :angel: Och det var mer fokus på att han skulle gå fram än att han skulle gå i perfekt form. Om han inte har bjudning så finns det ju inget att forma och inget att samla.

Jag har också sett det här "travandet" som jag anser knappt är en gångart ens. Hästen hasar fram utan att lyfta på fötterna och ser allmänt död och oengagerad ut. Dock har ingen av dessa hästarna tränat för "min" CR instruktör utan det har varit "vanliga" dressyrnissar.

Tror inte att detta på något sätt är karaktäriserande för någon viss ridstil, utan det är nog en personlig grej. Jag skulle personligen aldrig orka harva runt i den där släptraven.
Visst kan jag tycka att man har nytta av att korta upp traven korta sträckor, för att sen gasa på och länga ut steget. Men att sitta i en halvtimma i släpnästantrav. Fy katten vad tråkigt för hästen. :crazy:

Snälla läs vad jag har svarat på..

Du skrev "Man rider inte så år ut och år in som du bestämt dig för att man gör av att ha tittat på ett enda pass."

Jag svarade: "Som Gravinda skrev så har jag inte bildat min uppfattning av ett enda ridpass."

Eftersom att flera har svarat att det finns ett syfte med att rida i undertempo i CR så är det väl inte så konstigt att jag vill höra om det sliter eller ej att rida på det sättet i längden.

Eftersom att flera har svarat att de inte rider i undertempo för sin instruktör kan jag ju inte bilda mig någon uppfattning av CR på det jag har sett.

KL
Jag slås av vad som krävs för att få kalla sig tränare i CR:confused:

det verkar vara lika luddigt som allt annat nymodigt. folk som gått kurser o sen utger sig för att vara tränare.

Man bör nog ha en hel del ridkunskap för att dra nytta av det- för att inte hamna i ett för långsamt tempo permanent(om man nu fått fel tränare).

det är lätt att hålla ihop sin kropp i lunk, men när hästen börjar jobba är det helt annat- om man inte har en häst som är som en soffa då;).

Jag har en VD tränare som förmedlar andnings/ spänningstekniker.

[QUOTEMen då förstår jag lite hur det är tänkt i alla fall men det kan väl inte vara speciellt bra för hästarna att gå i lustempo år ut och år in som är fallet här?[/QUOTE]
Men varför tror du de ska rida så här i år? Eller har de gjort det? Det borde handla om några gånger (eller hur mycket ryttaren nu behöver). Kommer inte ryttaren rätt blir det ju svårt att komma till bra ridning. Det får väl ta den tid det tar för just den ryttaren.
Kom att tänka på ett par meningar jag läste i en bok häromdagen. Om hur olika instruktörer kan se på detta men ändå få samma resultat.
(Ur boken Balans till häst)citat:
En instruktör jag känner beskrev sin uppgift så här: "När jag har en lektion korrigerar jag hästen tills ryttaren sitter ordentligt". Medan jag för min del korrigerar ryttaren tills hästen går ordentligt.
De ser på detta från olika håll, men kommer ändå rätt.

fast du har ju bestämt dig att CR förstör gångarterna på hästarna, varför starta en tråd om man redan bestämt sig?

Fast jag fattar det inte som om TS har bestämt sig för att CR är på ett visst sätt, utan snarare att hon var av en viss uppfattning och ville veta om hennes uppfattning är riktig eller ej!

Tack :) Svårt att skriva så att det inte går att missförstås här på buke!

Har en häst begåvats med bra gångarter så har den det. En duktig ryttare kan stärka och plocka fram det igen.

Om jag har en häst med fantastiska gångarter och rider i lustempo för att jag helt enkelt inte kan bättre, eller inte vill annat, vad spelar det för roll? Hästen lär kanppast gråta över det. Det är bara de som står på sidan och tittar på som brukar ha de mesta åsikterna.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 689
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar