Varför tassa fram i centrerad ridning?

carmarnic

Trådstartare
Jag var och tittade på en lektion i centrerad ridning idag. Har tidigare lagt märke till att de som rider för den här instruktören inte travar längre med sina hästar utan det tassas fram. Frambenen travar men bakbenen skrittar nästan. Sakta sakta går det. Varför vill man inte ha någon bakbensaktivitet i centrerad ridning? Eller är denna instruktör ett undantag?

Sv: Varför tassa fram i centrerad ridning?

jag TROR -observera tror, att det handlar om att man är ute efter bärighet före påskjut?

...å andra sidan blir det ju ingetdera om inte hästen rör sig framåt igenom kroppen. Långsamt tempo är inte detsamma som att den faktiskt bär.

TS: Jag har bara provat på CR-ridning ett par gånger, men då har det inte varit i lustempo. Vi red på som vanligt, men med stor fokus på sits och inverkan. Samt en del avsnuttna övningar. Tyckte det var intressant.

Du menar att man blandar ihop långsamt tempo med samling och bärighet?

TS

Om det verkligen var centrerad ridning du såg så tror jag isåfall mer på att eftersom man inriktar sig på andning, kroppskontroll och kroppsmedvetenhet och att finna balans i sitsen i första hand så är det enklare att göra det i ett långsamt tempo.

som jag skrev -tror.
Rider "vanlig" dressyr, men provade på AR nån gång för lääänge sen och då gick det också i snigelfart av just den anledningen.

Jag hade också tyckt att det hade varit intressant om det hade varit som vanlig ridning fast med mer fokus på sits och inverkan.

Det här var inte samling iaf.
Men det är klart att det är lätt att sitta på en häst som inte rör sig genom kroppen. Men finns det något mål med det hela? Ska man börja trava sen?

Men det är klart att det är lätt att sitta på en häst som inte rör sig genom kroppen. Men finns det något mål med det hela? Ska man börja trava sen?

Jag är i ärlighetens namn inte så insatt i Centrerad ridning, men är det inte så att det egentligen inte är något mer än kroppskontroll och sitsmedvetenhet osv osv? Den andra sk ridningen skall väl vara som vanligt men det sysslar man väl egentligen inte så mkt med inom CR utan det gör man väl som vanligt sen med sin respektive tränare ?

För att hinna med att känna vad som händer.
Det handlar om att kontrollera sin egen kropp.
När man klarar av det så ökar man sedan både tempo aktivitet hos hästen.

Men man måste lära sig att krypa innan man kan gå.

Det går ju inte att svara på om man inte sett lektionen. Centrerad ridning är ju inte någon "ridkonst" på det viset - utan utgår från ryttaren. Sits och inverkan är ju just det som CR handlar om. Har du läst böckerna?

Det är nog just den instruktören (undantag som du skriver).

Jag har provat CR en gång :)

Lustempo är snabbt jämfört med tempot under den lektion jag var med på...

Det är enda gången någonsin mitt fullblodssto suckat och gått av banan under en lektion. Hon var lika uttråkad som jag :angel:

KL

som flera insatta redan svarat så handlar ju CR om ryttarens sits och inverkan. det är det som är fokus, hästen blir sekundär under basic ridpass för att ryttaren ska fokusera på sig själv och "hinna med" i skolans tänk.

Jag har haft stor användning av CR parallellt med vanlig träning för traditionell tränare, för då kunde man plocka ihop det man lärde sig om sig själv och sin hjälpgivning under CR passen, vilket ledde till bättre ridning och inverkan i det vanliga arbetet.

Jag tror att huruvida man har haft en positiv eller negativ upplevelse av CR, är helt beroende på instruktören :) (som i alla övriga typer av ridstilar)

Kan du inte fråga instruktören eller eleverna? Min gissning är att det säkert har med sitsträning att göra. (få ryttaren att sitta rätt, få avspänning,´stabilitet, rörlighet på rätt ställen i kroppen för att ryttaren sedan ska kunna komma till bra ridning.)

Senast ändrad:

*KL*

Jag vänder på frågan..

För ett par år sen såg jag en dressyrryttare som red så sjukt långsamt. Hästen typ travade med fram och skrittade med bak. Jag förstår fortfarande inte varför.. Hon red inte nån typ av centrerat/At utan helt vanlig dressyr med gramanen på och hästen gick verkligen i nån typ av mellangångart..

Enda gången jag ridit pisselångsamt har varit när jag ska lära mig sakta av med kroppen och inte med händerna (det är jäkligt svårt när man ridit 20+ år och hela tiden fått höra att man ska stoppa med tyglarna). Men då red vi först halva lektionen i vanligt trav och sen övade vi övergångar till skritt- och då behövde jag rida pisselångsamt för att hinna med. Det var inte nåt sånt dom jobbade med??

/Lavinia, vars AR-tränare inte accepterar varken undertempo eller överböjning om det inte är i nåt sånt här specialfall.

Jo jag hade kunnat fråga instruktören om jag inte hade känt mig så upprörd över det jag fick se. En häst som är med har jättefina gångarter i vanliga fall, efter att de tassat en stund fanns ingenting kvar :cry:
Så jag kände inte att jag klarade av en diskussion just då.

Men då förstår jag lite hur det är tänkt i alla fall men det kan väl inte vara speciellt bra för hästarna att gå i lustempo år ut och år in som är fallet här?

Varför ska du bli upprörd? Man rider inte så år ut och år in som du bestämt dig för att man gör av att ha tittat på ett enda pass.

Men då förstår jag lite hur det är tänkt i alla fall men det kan väl inte vara speciellt bra för hästarna att gå i lustempo år ut och år in som är fallet här?

Men har du inte läst svaren? Man övar kroppen för att kunna inverka bättre oavsett vilken diciplin man rider i. Googla på Sally Swift - eller läs hellre hennes böcker.

Nu vet jag inte hur du gör för att träna dig själv - men de flesta har väl varit med om att bli longerad. Det innebär ju inte att dessa hästar blir longerade hela tiden. Du behöver säkert inte oroa dig över hästen med de jättefina gångarterna - h*n kommer att få ännu bättre chans att utvecka dem med en ryttare i balans som kan optimera och tajma sina hjälper.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 689
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar