Varför tänker man inte på sin egna säkerhet?

Trilla

Trådstartare
Idag va det tävling på en här hemma ridklubben.
Det va bara hästvana perosner där,mammor som red själva eller som varit mycket i stallet och visste ganska mycket om hästar,speciellt om HUR hästar reagerar osv.

Jag har länge tyckt att enda nackdelen på denna ridklubb är ju att folk inte alls tänker att hästar kan sparkas pga rädsla ,arg på en annan häst osv osv. Hästar kan oxå stegra sig osv osv.
Jag har länge undrat över : ska det behöva hände ngt rejält för att folk ska förstå,att man står inte där vid utgången i ridhuset och man står inte där och där osv. ja ni vet ju oftast själva vart man kan stå och inte stå.

Men en av föräldrarna står med ryggen MOT hästarna, och så gör hon/eller nån annan ngt som skrämmer hästen som hon står bakom- vilket slutar med att hon får en spark i huvudet. Personen blir medvetslös och jag vet inte alls hur det har gått för personen. Ambulasn hämtade personen men persoenn va fortfarande medvetslös av vad jag hörde av dem andra berätta.

Då är frågan:

Varför har man ingen respekt och inget EGEN säkerhets tänkande bland djur och ja, fordon mm, som man SJÄLV inte kan KONTROLLERA?
Varför tänker inte folk på sin egna säekrhet? bara det här och se sig om ,hur står jag och vart står jag?
Om och om igen har jag hört både ridlärare och andra föräldrar påpekat till vuxna och barn och undomar att stå inte för nära hästarna-de är oxå nervösa osv. STÅ INTE DÄR osv osv.
Men ingen lyssnar.
Och vet ni vad de värsta va egentligen?
att efter denna person fick spark i huvudet, och avspärringar kom då fram (detta va bara en klubbtävling) så va det INGEN som skärpte til sig,förns både jag och intruktör röt till åt dem att vara utanför avspärrat område.

Så stora frågan är: Varför tänker man inte på sin egna säkerhet?
Det är så lätta att göra det och trotts att man gör det så är man ju aldrig helt 100% risk fri, men man ger siog goda chanser til det iaf.
Så varför är folk så himla dåliga om sin egna säkerhet??
Och varför lär dem sig inte efter andras misstag? och varför skärper dem inte tils sig på en gång?
Jag tänker dagligen på säkerheten,kanske just för att jag jobbar med hästar?

Vad säger ni? och vad tror ni? VARFÖR tänker inte folk på sin EGNA säkerhet??

Sv: Varför tänker man inte på sin egna säkerhet?

Jag tror att det är för att man har vant sej vid att det funkar. Den kvinnan har säkert stått precis på samma häst med ryggen mot hästarna uppemot 100 gånger och det har inte hänt någonting då.
Det är samma sak varför folk kör för fort...oftast händer det ingenting!!
Eller cyklar utan hjälm - oftast händer det ingenting!

Jag har blivit säkrare och säkrare i min hästhantering efter att jag fått mej ett par kängor som helt var mitt eget fel. Tex den avsparkade tanden. Jag klippte en häst jag vet inte ska klippas utan lugnande. Det resulterade i att jag fick hakan söndersparkad och en tand utslagen. Det var inte värt att chansa. Det spelade ingen roll att hästen var lurvig och vi skulle iväg på tävling senare på dagen. Hade jag varit smart hade hästen fått vara svettig istället!!

Jag tror att attityden att det inte händer mej är alltför utspridd. För det är faktiskt så att oftast så händer det ingenting!!

Ja, det spelar ju ingen roll HUR snäll häst man har, det är djur och allt kan hända...en geting kan sticka dom, bromsar...vadsomhelst och dom reagerar blixtsnabbt.

Jag har ju jobbat såpass mycket med hästar så säkerheten går som på rutin hos mig, men man blir mållös ibland när man ser hur folk beter sig.
Man kan ALDRIG någonsin lita till 100 på en häst. Det finns saker som man inte själv kan påverka

precis dte är dte jag menar ,det finns så många faktorer som man inte kan kontrollera eller påverka-det bara händer. MEN man kan faktiskt öka sin chans över att inte drabbas genom att tänka til både 1,2 kanske 3 gånger!

var på en tävling för några år sedan och det var rätt mycket folk där. rätt som det var så hade jag hamnat mitt bland alla människor, min häst som var ganska upptänd reste sig rätt upp och alla bara tittar och pekar :mad: , typ oj titta vad den gör. dom flytta inte på mej så jag kunde komma bort därifrån :mad: . fattar inte folk att det är farligt? hade hon stegrat lite högre hade vi slått runt och hade kunnat skada oss, hon hade kunnat landa eller slå till nån. men nädå folk bara står och glor. ingen respekt för min röda rosett heller varken av publik eller ryttare. blir så förbannad. visst jag tycker dom får skylla sig själva när dom inte tänker ellervisar respekt men jag vill ändå inte ha på samvetet att min häst har skadat en annan häst eller människa bara för att folk inte tänker

Jo det är ju då man börjar fundera, hur sjutton är folk funtade?!
Nått jag dessutom noterade idag va att en tjej red upp precis bredvid mig rundade mig tätt när mig (jag gick där man FICK GÅ!) och då visade det säg att hästen sparkar..röd rosett... tack tänkte jag då...ironiskt alltså.

Men tänk bara på det här med att gå över gatan, riskerar man att sprinag över gatan fast chansen är nästan 90-95% på att bli överkörd??
inte jag iaf- men gör folk verkligen det? chansar så? för det anser jag är samma dumma sett som att inte tänka sig för när man går bland hästar -okända hästar på en tävlingsplats. typ. förstår ni hur jag tänker??

Jag tror svaret är SUPERENKELT. Säkerhetstänkandet på stället.

Har man ett ständigt säkerhetstänkande och alltid är lika noga så funkar det. På ställen där man fuskar och där man skiter i det enklaste, mest elementära - där är beteendet därefter.

Säkerhetstänkande är inget som uppkommer av sig själv. Det måste man jobba för. Ständigt och målmedvetet

Man måste skapa en policy helt enkelt. Och leva upp till den.

Tror tanten

Suck, suck,suck - det var ju nästan exakt samma som hände i Åstorp för 2? år sedan. Kom ju dom härom veckan, ridklubben blev fälld eftersom säkerhetsåtgärderna var otillräckliga. Förr blev vi alla stenhårt drillade i säkerhetstänkande av de gamla ryttmästarna och de sade alltid ifrån så fort man gjorde/stod/klev/ fel eller inte såg sig för.

Det här med säkerheten....min första häst var mera som en hund. Så jag förmodar att säkerhetstänkandet inte var så stort hos en 16åring då. Har haft ett par hästar efter det men det var först när stoet fick ett hingstföl som jag genomgående började tänka säkerhet i många situationer.
Och förebyggande, hade alltid hjälm när jag ledde honom och hans jämngamla kompis osv.
Att ha unghingst lärde mig en hel del, trots att han var väldigt snäll.
Säkerheten har jag fortsatt med, men jag ser ju att folk tittar lite på mig när jag leder min numera 6 åriga häst med hjälm trots att vi "bara" (?) ska tex löshoppa. De tror säker att han är farlig på något sätt eftersom jag bär hjälm och har ett långt grimskaft. Tänk om grimskaften var lite längre så kanske vi skulle ha ett antal lösa hästar färre..

Ibland ser man rent hårresande uppförande av folk som borde veta bättre. Jag hoppas innerligt att man på ridskolorna predikar säkerhet i parti och minut för det fastnar väl inte hälften i alla fall.
Ibland behövs en ahaupplevelse för att folk ska tänka till. Och vissa verkar obildbara......

Sedan, det där med sunt förnuft...i ena boken om Utter berättade författarinnan om en gång när någon rullade in en barnvagn med ett barn i under magen på Utter....

:bow: :bow: :bow: Hjälm och långt grimskaft i den situationen är mycket klokt, dessutom blir Du kanske också extra lugn och flexibel, då blir ju hästen det också och koncentrerar sig lättare på det som skall göras/hoppas.

Inte bara sin egen, jag har exempel på föräldrar som inte tänker åt sina barn heller.

Min kompis hade ponnyridning och en liten knatte får rida. Kompisen leder hästen och säger då hela tiden till pappan att han måste vara med och hålla barnet. Pappan struntar i detta. Mamman som går bredvid den andra ungen på en annan häst säger också till pappan men han struntar i det. Så skjuts det upp en raket, hästen tar ett kliv åt sidan och ungen far i backen med näsblod som resultat.

Ojj många ridolyckor idag! En "kompis" mamma ramlade idag av sin häst under en tävling här på Värmdö och fick åka ambulnshelikopter in till sjukhuset. Tydligen bara en kraftig hjärnskakning som tur var..

Idag va det tävling på en här hemma ridklubben.
Det va bara hästvana perosner där,mammor som red själva eller som varit mycket i stallet och visste ganska mycket om hästar,speciellt om HUR hästar reagerar osv.

Jag har länge tyckt att enda nackdelen på denna ridklubb är ju att folk inte alls tänker att hästar kan sparkas pga rädsla ,arg på en annan häst osv osv. Hästar kan oxå stegra sig osv osv.
Jag har länge undrat över : ska det behöva hände ngt rejält för att folk ska förstå,att man står inte där vid utgången i ridhuset och man står inte där och där osv. ja ni vet ju oftast själva vart man kan stå och inte stå.

Men en av föräldrarna står med ryggen MOT hästarna, och så gör hon/eller nån annan ngt som skrämmer hästen som hon står bakom- vilket slutar med att hon får en spark i huvudet. Personen blir medvetslös och jag vet inte alls hur det har gått för personen. Ambulasn hämtade personen men persoenn va fortfarande medvetslös av vad jag hörde av dem andra berätta.

Då är frågan:

Varför har man ingen respekt och inget EGEN säkerhets tänkande bland djur och ja, fordon mm, som man SJÄLV inte kan KONTROLLERA?
Varför tänker inte folk på sin egna säekrhet? bara det här och se sig om ,hur står jag och vart står jag?
Om och om igen har jag hört både ridlärare och andra föräldrar påpekat till vuxna och barn och undomar att stå inte för nära hästarna-de är oxå nervösa osv. STÅ INTE DÄR osv osv.
Men ingen lyssnar.
Och vet ni vad de värsta va egentligen?
att efter denna person fick spark i huvudet, och avspärringar kom då fram (detta va bara en klubbtävling) så va det INGEN som skärpte til sig,förns både jag och intruktör röt till åt dem att vara utanför avspärrat område.

Så stora frågan är: Varför tänker man inte på sin egna säkerhet?
Det är så lätta att göra det och trotts att man gör det så är man ju aldrig helt 100% risk fri, men man ger siog goda chanser til det iaf.
Så varför är folk så himla dåliga om sin egna säkerhet??
Och varför lär dem sig inte efter andras misstag? och varför skärper dem inte tils sig på en gång?
Jag tänker dagligen på säkerheten,kanske just för att jag jobbar med hästar?

Vad säger ni? och vad tror ni? VARFÖR tänker inte folk på sin EGNA säkerhet??
Låter som om vi var på samma tävling och om så var fallet så ville jag bara rätta vissa saker i ditt inlägg, kvinnan var inte medvetslös men fick en kraftig spark i huvudet och fördes till sjukhus för observation. Håller med om att man måste vara steget före och tänka på sin egen säkerhet men även de som har häst måste faktiskt visa hänsyn. I detta fall hade man ställt sig i en relativt trång passage där folk hela tiden passerar med en häst som hade både röd svansrosett och öronskydd, alltså en häst som uppenbarligen inte var helt fri från tendenser från tidigare. Med det vill jag inte skylla på någon utan mer som du få till ett mer säkert tänkande från båda håll. Alla sådana olyckor sker pga den mänskliga faktorn. Det är stora flyktdjur och man måste ta med i beräkningen att de kanske får ett annorlunda beteende när de inte är på hammaplan och det är mycket folk, hästar och rörelse runt omkring. Frasen "att det aldrig har hänt förut" är ett klent försvar om det händer.

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 228
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 157
Senast: fijja
·
Träning Hej! Jag vet kanske inte hur jag ska formulera mig för att detta ska låta vettigt. Vi tar det från början. Jag började rida ett...
Svar
13
· Visningar
2 926
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30