Varför tål han inte mineraler?

ankic

Trådstartare
Har provat sätta in mineralerna igen ,miner vit (40g).
Inom 8 tim är han kass i magen ,men stabiliseras inom ett dygn då jag tar bort dom.
Det var likadant i våras då jag provade .
Vad kan man ge istället så hans behov täcks?

Sv: Varför tål han inte mineraler?

Du kan kanske prova med att ge rena pulvertillskott istället. Har också en häst som av nån anledning inte mår bra av färdigmineraler, men rena pulver som jag blandar ihop själv går bra.

I år, biomineral (kalk, fosfor, magnesium och kisel), E-selen och järn/koppar pulver.

jag håller med Sissu, blanda ihop det som hästen behöver. Kanske det är något bindemedel, eller liknande som han/hon inte tål. Jag skulle räkna på hur mkt som behövs och sedan ge kalk/fosfor/magnesium, och ett vitaminpreparat. Glömde ju selenet!

Har du provat olika mineraler?

Det kanske blir bättre åxå om du delar upp givan på flera mål så hästen får små doser flera gånger istället.

Fast 40g är ju inte alls mycket.
Jag ger 100g åt min kille och det i en och samma giva med endast 1dl betfor och en dl soja.

Konstigt, men någonting är det ju!

Har delat upp det på morgon /kväll .Mängden är ju inte så stor ,men det är tydligt att han inte tål dem

Hur får man fram hur /vad man ska ge i ren pulverform .
Miner vit innehåller ju : Kalcium 55g
Fosfor 65g
Magnesium 60g
selen 15g
Koppar 900mg

Vad motsvarar 40g

Jag är inte en slav under siffror. Så, jag räknar ut foderstaten som jag har som grund och räknar sedan ut mineralmängden därifrån på en höft.

Eftersom jag ger min häst kraftfoder som inte innehåller mer än naturligt mineralinslag (kvickbeet och linfrökaka) så ger jag vad som fattas alt. lägger mig på dagsbehovet.
Min häst har brist sedan han var föl på vissa mineraler (bl.p kollad).

Så räkna och se vad som fattas titta sedan på varje burks dagsbehov och räkna ut..

Behöver din häst ett tillskott av alla de mineraler du räknat upp?

Under nåt år har jag också funderat på varför det inte fungerar med "vanliga" mineraler eller varför färdigfoder inte fungerade bra. Jag tror det är melassinnehållet i dem, men har ej konstaterat det till 100%än. Alger fungerar bra, har du provat det?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 125
Senast: Tjholahopp
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka