Varför tål en del människor värme resp. kyla bättre än andra?

Jag tillhör dem som inte tål värme alls. Max 25 grader och sen är jag död. Har sen länge (klimakterie) jätteproblem med svettning för ingenting så värme hjälper inte direkt. Förut tyckte jag att bastu kunde vara ganska skönt men numera tål jag inte det heller.
På jobbet svettas jag så att man kan vrida ur kläderna. Noll ventilation inne i en jättestor industrilokal långt från fönstren. Folk tittar oroligt på mig när svetten droppar från näsan.

Kyla går bättre, man kan ju klä på sig.

Sover naken numera, täcket blir för varmt så det ligger bredvid.

Här är en till som slutar fungera i värmen. Fick jag bestämma skulle det aldrig vara över 20.C någon gång, någonstans. Har hög kroppstemperatur, 37.4-37.7.C normalt, tål kyla jättebra. Över 20.C är jobbigt, över 25.C outhärdligt. Tycker kring 12-18.C och sol är lagom väder för att kunna gå sommarklädd och även jobba i stallet, utan att sacka ihop totalt. 2-10.C är lagom om jag ska gå i "långärmade/långbenta" outfits, typ en fin kavaj, skjorta och kostymbyxor. Vid typ -5.C åker fodrad jacka fram.
Vet inte varför jag regerar såhär. Har varit likadan hela mitt liv. Kunde inte ha några tjockare kläder ens som litet barn, såg ut som en grillad tomat då och bara skrek då. :cautious:

Jag upplever att det beror oerhört mycket på luftfuktigheten. I torr luft har jag klarat 40 grader helt ok genom att dricka vatten och käka salt, med med hög luftfuktighet och vindstilla är jag halvdöd när det går över 25. Nedåt är det enklare, håller jag bara igång och har vettiga kläder är - 30 inget problem, men även där gäller att fuktig luft sänker toleransen rejält.

Förr var jag inte känslig för varken kyla eller värme. Låg gärna och solade i stekande sol och vinterkylan bekom mig inte särskilt.

Men sen fem - sex år tillbaka är det helt hopplöst, jag ogillar numera både kyla och värme. Blir helt slut i värmen, nästan som höggravid med järnbrist och kylan påverkar mig jättemycket också!

Visserligen har det hänt mycket de senaste åren, två graviditeter som tagit hårt på kroppen och så lite sjukdomar på det.. Jag har märkt att när jag har en dålig dag orkar jag knappt gå ut för jag klarar inte av värmen, men om jag mår bättre dagen efter så blir jag inte alls lika påverkad av värmen.

Frustrerande och jobbigt men intressant hur påverkad kroppen blir av sjukt huvud :)

Jag funderade över detta igår. Det var enligt mig perfekt väder igår. 28 grader och lite vind. Jag stortrivdes! På kvällen stod jag en till utomhus och väntade och mitt sällskap var helt svettig i ansiktet och tyckte att värmen var hemsk medan jag nöjt! Inte var jag svettig heller.

Varför är det så? Vad är det rent fysiskt som gör att en del tål värme bättre? Jag älskar värme men är en riktig fryslort och tycker att vintern är hemsk p.g.a. kylan.

Förr frös jag alltid. Enda gången jag verkligen svettades var på sommaren när jag red, då kunde jag bli lite fuktig i pannan från hjälmen. Nu fryser jag i princip aldrig. Har alltid haft låg normaltemp (runt 36). Jag svettas konstant, även på vintern. Och jag fryser när jag duschar varmt och om jag sitter i stekande sol. Jag kanske ska tillägga att jag har hypotyreos, så min sköldkörtel är lite knasig.

Jag föredrar dock sommar och värme men håller mig alltid i skuggan då jag dels inte mår bra av att vara i solen och dels för att jag bränner mig på en gång. Men jag älskar även vintern och kylan, fast det är jobbigt att inte kunna klä av sig när jag svettas då.

Avskyr kallt (fuktigt) väder och den här hettan :wtf: har ingen ork, ingen aptit och sover dåligt. Fick jag välja skulle det vara höst/vår året runt :love: ca 20 grader är lagom! Jag fryser som attan på vintern, det kvittar nästan hur många lager kläder jag har. På sommaren när det är så här varmt skulle jag vilja kunna krypa ur skinnet.

Ni som gillar värme, stör ni inte ens på svettiga, illaluktande personer i omgivningen?
Tåget osar ju liksom nu. Gubbar är halvnakna och man ser fler fötter än man vill :yuck:.

• Gilla
Reactions: Ray
Ni som gillar värme, stör ni inte ens på svettiga, illaluktande personer i omgivningen?
Tåget osar ju liksom nu. Gubbar är halvnakna och man ser fler fötter än man vill :yuck:.
Jag är visserligen inget stort fan av värmebölja när jag måste jobba, men känner inte alls igen den där beskrivningen av kollektivtrafiken. Bussen blir visserligen varm, framför allt om man hamnar på "solsidan", men har hittills inte känt av att någon luktar illa, eller är halvnaken. :D
Har visserligen skådat några halvnakna män genom mitt kontorsfönster eftersom det är en park i närheten, så att vissa tycker att det är lämpligt att dra av sig tröjan och sätta sig för att sola, men det stör mig inte så länge jag slipper ha deras nakna rygg tryckt mot min på en full buss.
Hade jag stått upptryckt mot någon svettig man utan tröja som stank så hade jag givetvis inte uppskattat det men jag har nog tur med klientelet på min pendlarbuss låter det som.

I stan är jag mest förundrad över att alla lyckas se så svala och sydeuropeiska ut. Jag är helt blank i ansiktet bara av att lämna kontoret och efter en språngmarsch över stan igår vid lunchtid i 30-gradig värme höll jag på att flyta bort.

Fördelen med värmebölja i maj är dock att mitt skrå jobbar så jäkla mycket att vi både kommer till och går från kontoret före respektive efter det är som varmast... :/ *mutter*

Jag kör bil till jobbet och går eller cyklar när jag ska någonstans inom stan. Åker sällan kollektivt. Men jag kan tänka mig att det är störigt!

Jag funderade över detta igår. Det var enligt mig perfekt väder igår. 28 grader och lite vind. Jag stortrivdes! På kvällen stod jag en till utomhus och väntade och mitt sällskap var helt svettig i ansiktet och tyckte att värmen var hemsk medan jag nöjt! Inte var jag svettig heller.

Varför är det så? Vad är det rent fysiskt som gör att en del tål värme bättre? Jag älskar värme men är en riktig fryslort och tycker att vintern är hemsk p.g.a. kylan.
Jag har klarat mig förvånansvärt bra i år, annars brukar jag tycka att det är plågsamt med för mycket värme när jag inte kan röra mig fritt i halvskugga och bada när jag vill, men i år har jag klarat mig riktigt bra. Har t.o.m. överlevt att träna i värmen, vilket jag aldrig trott mig om. Kanske har jag bara förlikats med att det är ok att svettas? Eller så har jag lyckats röra mig i tillräckligt ventilerade miljöer.

Nätterna är dock värst, det är varmt i huset och jag vaknar och är klibbig, det är plågsamt. Gör dock att jag får längre dagar, för jag somnar senare och vaknar tidigare - om man nu ska se något positivt i det.

Föredrar dock detta tusen ggr om mot hur vi hade det i februari/början av mars. Så lättskött i stallet, går supersnabbt att klä sig och kasta sig iväg, inga täcken, inga broddar, inga tjocka kläder bara ett par tunna ridbyxor och en t-shirt så är man klar, samma sak med civila kläder. En luftig klänning över huvudet så är jag klar för kontoret, så himla praktiskt mot att alltid leta efter försvunna vantar osv.

Jag behöver en invänjningsperiod på värme. I början är det riktigt jobbigt och det är just känslan av svett som är pest... Sova blir omöjligt.
Men efter lite inskolning klarar jag det bättre. Duscha fler gånger om dagen eller helst av allt bada vid behov. Eller spola handleder med iskallt vatten!
Kyla beror ju på kläder tycker jag. Gillar att mysa i soffan med filt och brasa och därför vill jag ha svalt inne på vintern. Men verkligen frysa är inte kul heller... Oftast är det lättare iom att man kan gå in när det är kallt...

Avskyr denna hemska värmen. Inget fungerar längre, kläderna är klibbiga, håret är vått i pannan. Panikångest över att inte kunna ta mig undan.

Är illamående konstant. Orkar inte dricka. Ligger vaken på nätterna, lakanen klibbar fast sig så förbannat.
Går inte att pyssla, sticka eller virka för det blir bara vått och äckligt.

Jag vägrar duscha flera gånger per dag, speciellt när vi har så dåligt med vatten. Isället blöter jag tröjan i handfatet och drar den på mig. Annars hade jag nog varit död.

Klagar aldrig på vintern, fy fan vad bra den är. Fryser du? Men vad bra att jag har 30 tröjor i gardroben. Det går inte att dra av mig skinnet på sommaren.

Jag tål egentligen värme ganska hyfsat bara jag dricker regelbundet. Svettas sällan trots aktiv i den värsta hettan. Ser hur andra kan vara helt blöta men jag blur inte det. I Indien när jag var för flera år sedan blev jag däremot snabbare svettig. Högre luftfuktighet.

Kylan, 15 minus och kallare i kompo med blåst är däremot lite av en pers.
Så tänker jag på hur kallt, mörkt och jäkligt det kan vara så är ju detta betydligt bättre.

Regelbunden regn hade varit det optimala vädret i kombo med 25 grader. Då hade jag njuuutit!

Många äldre och även de med sämre hälsa har svårt för varmt väder och även vid sträng kyla.
Det tar mer på kroppen helt klart.

Älskar värmen :love:. Har inga problem att motionera i värme heller. Svettas mindre än andra människor och behöver inte dricka så mycket vatten. Men fryser som bara den från oktober till april ungefär. När våren kommer har har ingen hals längre för axlarna är så högt uppdragna...

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 096
Senast: Korven
·
A
Hästvård Intressant det här med täcken.. Måste man täcka hästen? Varför täcker man sin häst? Jag har många gånger diskuterat det här med...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 385
Senast: nimbo4ever
·
S
Träning Jag har funderat på att bygga en lösdrift att ha min kallblodstravare på, men jag är skeptiskt till kombinationen långvarig kyla, arbete...
2
Svar
22
· Visningar
2 875
Senast: Rikkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!