Varför tål en del människor värme resp. kyla bättre än andra?

Lingon

Trådstartare
Jag funderade över detta igår. Det var enligt mig perfekt väder igår. 28 grader och lite vind. Jag stortrivdes! På kvällen stod jag en till utomhus och väntade och mitt sällskap var helt svettig i ansiktet och tyckte att värmen var hemsk medan jag nöjt! Inte var jag svettig heller.

Varför är det så? Vad är det rent fysiskt som gör att en del tål värme bättre? Jag älskar värme men är en riktig fryslort och tycker att vintern är hemsk p.g.a. kylan.

Ingen aning varför det är så, men jag hör till den frusna sorten men ändå mår jag riktigt dåligt i värme. Orkar inget och mår allmänt apa. Bränner mej så fort solen visar sig. Önskar att det vore lite svalare. Magen lägger dessutom av så det vore gott med normal temperatur

Har det inte något att göra med om man är varm eller kallblodig? Jag med en normaltemp på 36,03 älskar värme och fryser alltid när det är kallt. Sambon är tvärtom hans normaltemp är 37,9

Har det inte något att göra med om man är varm eller kallblodig? Jag med en normaltemp på 36,03 älskar värme och fryser alltid när det är kallt. Sambon är tvärtom hans normaltemp är 37,9
Den teorin tror jag inte på. Jag är lågtempare som du, fryser större delen av året, men tycker ändå att den här värmen är fruktansvärd på alla sätt. Jag har ett extremt smalt spann vad gäller komforttemperatur, så jag har bara förlikat mig med att det är något fel på min termostat ;)

Hemma hos mig är det tvärtom. Jag har ungefär normal temp (37-37,5) och älskar värme och fryser hela vintern och min man har låg temp (36) och fryser aldrig och avskyr värme.

Jag trivs bäst vid kyligare temperaturer. Är varmblodig av mig och har en normaltemp på 36,6 grader. Den här värmen är vidrig, vaknar på morgonen alldeles blöt i håret och 5 minuter efter en dusch i den här värmen så känns det svettigt igen liksom.

Intressant fråga! Själv älskar jag sol och värmen, 30 grader är perfekt på sommaren enligt mig! Förstår inte alls vissa av mina kollegor som nu efter det fina vädret vi har haft säger att de längtar efter regn.

Har alltid gillat värme och sol samtidigt som jag älskar vintern och vintersporterna. Är väl eg ganska frusen av mig men det märker jag mest på kontoret där det enligt mig alltid är kallt, särskilt nu när AC på kontoret är i full gång, blir riktigt kallt.

Sen hanterar jag fuktig kylla sämre och föredrar torr värme framför fuktig värme.

Som jag har förstått det handlar det väl om individuella variationer i hormon- och signalsubstansnivåer. :) Kroppens temperaturreglering styrs av hypotalamus i hjärnan, och påverkas av en mängd parametrar. Även sköldkörteln/ämnesomsättningen är inblandad. Som jag har uppfattat det behöver man t ex inte ha en klinisk underfunktion i sköldkörteln för att temperaturregleringen ska påverkas, utan sköldkörteln är olika effektiv på olika personer beroende på livsstil och individuella variationer, och kan då påverka vår temperatur.

Jag har alltid varit väldigt frusen av mig, till och med så att blod har slutat att rinna ut i yttre kroppsdelar på mig när det blivit för kallt ute. Då spelar tjocka kläder ingen roll, eftersom kroppen knappt producerar någon värme alls i de kroppsdelarna, så det finns ingen värme att "stänga inne" med kläder, utan det har behövs tillföras värme utifrån för att få igång blodflödet på mig. Samtidigt mår jag även ruskigt dåligt i värme. Jag har svårt för att svettas, vilket har gjort att jag - trots att jag är frusen - inte har uppskattat att bada bastu (när jag inte svettas mår jag bara fruktansvärt dåligt istället). Jag har dock försökt "lära mig" att bada bastu genom att sakta skola in mig i låga temperaturer som jag har höjt steg för steg, och nu har jag faktiskt blivit bättre på att svettas! ;) På dagarna är jag som en isbit, men på nätterna som en kamin och det bara ångar värme om mig. Hela min temperaturreglering har varit ganska uppfuckad, men när jag nu jobbar på min hormonella balans rent generellt så har det börjat bli allt bättre även med temperaturregleringen. :)

Jag är frusen av mig, har väldigt svårt att tåla kyla och älskar värme. De senaste veckorna har varit underbara, jag älskar varenda sekund av det och önskar att livet alltid skulle se ut så här vädermässigt.

På natten fryser jag också. Hela jag blir som en isbit och det är bara ett fåtal nätter om året som jag sover utan strumpor. Har pyjamas, vintertäcke och ofta en filt över för att kunna sova.

Här är en till som älskar och mår jättebra av värme, sol och ljus. Tål lätt temperatur upp till 40 grader. Hatar vinter, mörker och fryser väldigt lätt. Jag som brukar sova med duntäcke året om har sista tiden kunnat skippa det och det är underbart. På vintern har jag ett tjockare duntäcke än på sommaren.

Älskar vädret som är nu. Njuter varenda dag och tar inte vädret för givet, snart kommer kylan. Avskyr kallt väder och fryser väldigt lätt.

Jag har alltid föredragit höst och vinter och tyckt att det varit tungt med ljus och värme under sommarhalvåret. Innan var det mer av en preferens, men numera är det enorm skillnad för kroppens del i och med att jag har en sjukdom som blir mer påtaglig när det är varmt (för vissa blir det tvärt om, men jag lider verkligen av värmen).

Jag tål varken värme eller kyla :( på vintern fryser jag jämt och får problem med blodcirkulationen medan nu när det är närmare 30 grader mår jag illa, orkar inget och kan inte sova.

Jag tål varken värme eller kyla :( på vintern fryser jag jämt och får problem med blodcirkulationen medan nu när det är närmare 30 grader mår jag illa, orkar inget och kan inte sova.
Jag tål inte heller värme.
Brukar skoja att om jag mådde såhär dåligt under vinterhalvåret skulle jag sjukskriva mig.
Jag får värk i hela kroppen. Blir trött och får lite dimsyn. Svullnar upp och tarmarna stannar av. Hela systemet brakar liksom ihop.

När det är runt 20 grader funkar jag bra! Älskar hösten med klara dagar.
Om det är kallt kan man klä på sig så vinterkyla besvärar inte. Några lager kläder till så funkar det.

Jag är i princip konstant varm. Oftast för varm. Det är avskyvärt!
Ligger lågt sett till min egen kroppstemperatur, ca 35,5 grader.

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 096
Senast: Korven
·
A
Hästvård Intressant det här med täcken.. Måste man täcka hästen? Varför täcker man sin häst? Jag har många gånger diskuterat det här med...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 385
Senast: nimbo4ever
·
S
Träning Jag har funderat på att bygga en lösdrift att ha min kallblodstravare på, men jag är skeptiskt till kombinationen långvarig kyla, arbete...
2
Svar
22
· Visningar
2 875
Senast: Rikkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA