Varför stigbyglar?

A

Alkmene

Jag har sökt runt på forumet och sett att det finns flera som har problem med att rida med stigbyglar. Jag har precis samma problem - utan stigbyglar sitter jag avslappnat och kontrollerat i balans, allt går så oerhört mycket bättre. Har jag däremot stigbyglar hamnar jag i obalans direkt, blir spänd och hur många knep och råd jag än försöker mig på blir det bara marginellt bättre.

Min fråga är varför man behöver stigbyglar alls? Går det bättre att rida utan borde man väl kunna göra det, eller är stigbyglar ett måste? Förstör man hästens rygg annars?

Har gått och grubblat på det här ett tag och skulle bli väldigt glad för svar!

Sv: Varför stigbyglar?

Jag har samma problem, fast de ha blivi bättre nog :D Sitter it så värst bra när ja rider me stigbyglar så att de dä xD

Men strunta i dem då!

Jag tror väl i o f s att det är lämpligt att ha stigbyglar när du behöver avlasta hästen, t ex när du klättrar eller hoppar, men annars kan det väl gå lika bra utan. (Bara du är följsam och inte skumpar hästen i ryggen!)

Sedan tror jag inte att man får tävla utan.

Eller så övar du på att rida med stigbygler, precis som vi andra (=jag :angel:)övar oss i att rida utan :idea:

Tack för svaret!

Jag inser att de fyller en funktion när avlastning krävs, som du sa, men annars har jag haft svårt att se den. Och tävling är jag inte det minsta intresserad av, frågan är väl om tränare i regel godkänner att man rider utan?

Jag har övat en hel timme på att rida med stigbyglar idag, resulterade bara i skump, bråk och en sits som manade till kväljningar :o Sedan gav jag upp, lade upp stigbyglarna och vips så var vi balanserade och kom så fint överens ;)

Hm. Det här är väldigt intressant.
Jag vet inte om jag tror på att det blir så mycket avlastning för hästens rygg bara för att man står upp i stigbyglarna. Summan av vikten måste ju ändå bli densamma, dessutom blir det förmodligen svårare för hästen att hålla balansen om människan ovanpå hamnar "högre upp".
Det som är avlastande för hästen är väl snarare att man har sadel som fördelar vikten över större del av ryggen.
Från början uppfanns stigbygeln för att underlätta för kavalleriet, det är lättare att balansera upp en lans och fäktas med svärd om man har stigbyglar att "hålla emot" i.
Lite tankar från mig bara..

Men fortsätt du att rida utan om det känns bra, jag tror absolut inte att det är negativt för hästens del.

Tycker definitivt inte att man behöver stigbyglar. Visst underlättar de om man ska rida lätt eller så men får man bara öva lite så är det snart inte så svårt att rida lätt utan heller. Jag red jättemycket barbacka förut och blev en riktig jävel på det. Inga som helst problem att rida lätt eller stå upp när vi klättrade. Sen är det kanske lite halkigare med sadel, man får ju inte samma stöd med benen.
Om du trivs bättre utan, så tycker jag inte att du ska hänga upp dig på det. Det finns ju riktlinjer med allt, det är inte alla som använder hjälm heller. Och jag personligen anser att hjälmen fyller större funktion än stigbyglar. Men det är ju upp till var och en så då borde stigbyglar också vara frivilligt!

Däremot så får man nog inte tävla utan, det finns ju en som tävlar dressyr som skanar ett ben (har jag för mig) och hon har fått speciell dispans att rida utan stigbyglar. Så man måste ha tillåtelse, men om det gäller även på lägre nivå vet jag inte. Den här tjejen tävlade nog på OS nivå om jag inte missminner mig.

Åh, en sten faller från mitt bröst.

Jag antar att jag bär på den djupa rädslan för att någon ska lägga sin hand på min axel och säga: "Hallå där! Vad tar du dig till flicka, vet du inte att du förstör hästarna för all framtid?" :D Förmodligen ganska irrelevant.

Men då ska jag fortsätta att rida som jag vill. Det är ju rätt skönt att slippa kämpa med sitsen hela tiden och koncentrera sig på ridningen istället...

Det behöver du nog inte oroa dig för:)
Jag rider i islandssadel och precis som i dressyren så får mna ju väldigt långa stigläder. Har i alla år på ridskolan fått lära mig att man inte ska ha mer än ett lätt stöd i stigbygeln, sålänge man sitter ner i sadeln så har man ju inte så mycket hjälp av stigbyglarna mer än möjligtvis lite balans.

När jag rider lektion så rider vi ofta utan stigbyglar, för sitsen och balansens skull. Tycker det är jättebra.
Bry dig inte så mycket om vad andra tycker. Funkar det bra för dig och din häst, så finns det väl inga bra argument varför du inte skulle göra det.
Granngubben påpekar alltid att hästarna vi rider går barfota, men de trivs bra med det så varför skulle vi sko dom för att gubben skor sina hästar?:crazy:

Om du tycker att det är svårt att rida med stigbyglar, testa ha de jätte långa, mest så att fötterna vilar på de sen höjer du nått håll lite då och då.. Gjort samma sak, fast tvärtom. Jag har haft svårt med att rida utan stigbyglar så jag har längt och längt, tills fötterna bara vilar i stigbyglarna. Har funkat bra för mig

Rider också mestadels utan stigbyglar för att det passar mig, har ändå balansen till det ändå. Och hästen tar ju inte skada av det heller.

Tänkte också lite på det där med längden, om du tycker det är så stor skillnad så har du antagligen för korta stigläder. Man ska ju inte ha benen mycket kortare än när man sitter barbacka (har jag fått lära mig iaf). Sitt in dig lite utan stigbyglar först (jag låter ofta fötterna hänga bredvid på framridningen/uppvärmningen) och sen ska du kunna ta stigbyglarna utan att lyfta upp benen. Du ska bara lyfta upp tån en bit så att du får kanske ett par cm till godo att resa dig i. Så stigbygeln ska vara strax ovanför fotsulan när du hänger rakt ner med benen. Många har stigbygeln uppe vid fotknölen (det är nån riktlinje från hopp har jag för mig) viken blir väldigt obekvämt efter en stund.

Ett bra tips är att länga stigbyglarna så att du knappt når ner i dem, alltså så att du nästan får sträcka på tån, rid runt så ett tag och sen kortar du upp dem ett hål eller två beroende på hur långt det är emellan hålen. Då kommer det kännas mycket kortare och bekvämt.

Jag ska prova det. Jag har i regel väldigt långa stigläder men problemet kan ju fortfarande sitta där. Antagligen passar sadeln mig inte heller (ridskolehäst som jag hyr en timme i veckan), stiglädrets placering tvingar in benet i en position som rubbar hela harmonin.

Men om jag bara kan få byglarna att sitta kvar under fötterna så kan läderlängning vara en lösning. Det skulle ju vara som att rida utan, fast... med. :idea: Annars får jag väl ge tusan i det, iallafall i den där sadeln.

Antagligen så klämmer du med knäna, drar bak skänkeln, har felaktigt balansläge (ej lodrät sits). Eller så är sadeln inte bra för dig (vilket ger en icke lodrät sits). Gör man rätt så har man inga problem i världen med stigbyglar - tvärtom är de i den engelska sadeln i stortsett ett måste för en korrekt sits.

Och visst GÅR det att rida lätt, stå i lätt sits osv utan stigbyglar, men din hjälpgivning blir helt åt helsike och jag kan inte tänka mig att det är särskilt bekvämt för hästen.

Jag sitter också bättre utan. Jag får bättre balans, inga störningsmoment, kommer ner djupare i sadeln, är mer med i hästens rörelser.
Så jag borde rida oftare utan! :p Men det är ju jobbigare! :p
Nej, men för hästens skull rider jag oftast lätt. Han är inte så musklad för tillfället så jag rider helst lätt på honom och det är svårt utan stigbyglar.

Att klämma med knäna eller dra bak skänkeln är ovanor jag aldrig haft, så det tror jag inte, frågan är hur man gör när man gör rätt?

Jag skulle inte ens försöka mig på att rida lätt eller stå i lätt sits utan stigbyglar, av nämnda skäl, utan sitter ner hela tiden.

Är meningarna delade om huruvida detta är skadligt eller inte?

Min ridlärare berättade att på vissa tyska ridskolor får de inte rida med stigbyglar de första två åren. Det är först när man bevisat att man har en följsam sits och god balans som man får använda dem.

Såna sadlar har jag också ridit i på ridskolan, då hjälper det inte att länga, då får man snarare ha lite kortare stigläder för att få något så när stöd i sadeln. De där allroundsadlarna som finns på de flesta ridskolorna är ju inte så bekväma att sitta i dressyrsits i.

Ranger: I tyskland får de inte heller ta tyglarna de första två åren (har jag hört från min lärare). De longeras de första två åren och tränar BARA sits och balans (alltså inga stigbyglar då) och de får inte ta tyglarna förrän de har balansen. På så sätt får de inga nybörjare som sitter och drar i tyglarna när de inte kan hålla balansen.
Mycket bra enligt mig och många av de bästa ryttarna är ju från tyskland, så det verkar vara ett bra sätt om nu de är lärda på de sättet, det vet jag inte.

Edit: Med rätt teknik så kan man resa sig i lätt sits utan att knipa ihjäl hästen med knäna. Det gäller bara att ha kvar stödet, det blir ju samma tryck som i en sadel egentligen. Håller man på för länge är det lätt att man blir trött och börjar knipa med knäna, men det är definitivt inte omöjligt med lite träning. Gör man rätt blir det inte knip med knäna, däremot så kan det bli mer punktbelastning där låren ligger emot, om man jämför med sadel. Svårt att förklara i ord.

Senast ändrad:

Jag provade att korta rätt mycket också, och visst blev det stadigare men samtidigt rätt handikappande. Jag tror jag skippar byglarna så länge, om det nu inte mot förmodan skulle hjälpa att länga lädren.

Inte har jag någon som kan longera mig heller, livet är hårt...

Använder man låren för att resa sig upp i lätt sits då, eller?

Ranger: I tyskland får de inte heller ta tyglarna de första två åren (har jag hört från min lärare). De longeras de första två åren och tränar BARA sits och balans (alltså inga stigbyglar då) och de får inte ta tyglarna förrän de har balansen. På så sätt får de inga nybörjare som sitter och drar i tyglarna när de inte kan hålla balansen.
Mycket bra enligt mig och många av de bästa ryttarna är ju från tyskland, så det verkar vara ett bra sätt om nu de är lärda på de sättet, det vet jag inte.

Det är en myt, rider själv pa ridskola i Tyskland, och visst har nybörjarna bade stigbyglar och tyglar. Däremot är det vanligt att man som nybörjare longeras en del (utan tyglar da förstass), men det är mer att jämföra med ridning med ledare. Nagon avancerad sits- och balansträning är det inte fragan om.

Tycker också det verkar vara en mycket bra metod, både för häst och ryttare. Tänk vad skönt för hästarna att slippa ryttare som håller balansen med tyglarna. Men jag kan tänka mig att det är väldigt dyrt att rida i Tyskland eftersom longering kräver mer tid och personal än en grupp med 10-12 elever som undervisas samtidigt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 350
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
539
Senast: slant98
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 788
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
1 000
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka