Varför stigbyglar?

Sv: Varför stigbyglar?

Ja, barbacka så har man ju redan rätt bra stöd från låren och sen bara man reser sig upp. Man lyfter ju inte så mycket, bara så att rumpan kommer upp, som i trepunktsits. Skitsvårt att förklara, sen rider jag ju en väldigt bred häst så det blir nog annorlunda på en smal, då man inte får samma stöd för låren.
Låren är ju mycket större yta än knäna så det är mycket lättare att resa sig upp genom att stödja mot låren än att knipa med knäna. Lite knip blir det ju man kan inte vara helt lealös, men det blir ju inte hårt så att man trycker in i hästens sidor.
I sadel har jag provat, men det var mycket svårare, då var det lätt att man halkade och började knipa med knäna så jag har inte försökt mig på det mer.

Mabuse: Min lärare var där för snart 20 år sedan så det förvånar mig inte att det har förändrats, men det var iaf så för 20 år sedan. Tror inte att hon skulle ljuga om något sånt. Å andra sidan är ju inte svenska ridskolor som för 20 år sedan heller.

För ett par år sedan fick jag order av min tränare att rida utan stigbyglar för att sitsträna. Jag slet av dem från sadeln och slängde in dem i ett skåp i sadelkammaren i ett par månader och sedan hade jag problem i flera med att sitta bra utan stigbyglar. Idag kan jag rida med men jasg rider med sjuukt långa läder. De når ett par cm UNDER skosulan - dvs de sitter där för syns skull men jag kan faktriskt rida lätt i dem ändå...

Det finns uppenbarligen många vägar till Rom, vilket känns hemskt skönt att höra. Då kan man ju prova lite av varje.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 350
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
539
Senast: slant98
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 788
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
1 000
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka