varför speciellt bett till körning?

P

pika

Jag tänkt börja köra med min shettis och undrar varför man ska ha ett speciellt bett ,visst går det bra med vanligt tränsbett. Men vad är det som är bra med ett speciellt körbett? ha överseende....nybörjare :-)

Jag tycker inte du ska ha något annat bett änd et du har om din shettis funkar bra på det bettet.

Jag körde båda mina shettishingstar på vanligt träns med vanligt bett och det gick alldeles utmärkt!!
Mitt halvblod därimot måste jag ha lite skarpare saker när jag kör för han blir lite småpigg och jag vill inte slita i honom. Med ett skarpare bett och mjuka händer går han perfekt! :D

Man måste inte ha ett speciellt körbett. Det går bra med vanligt tränsbett, jag skulle heldre ha ett tre delat på en shettis.

Eftersom det är så mycket farligare att köra....
En skenande häst med sadel är farlig men inte så farlig.
En skenande häst med vagn är så mycket farligare.
En liten skit sak blir ofta så mycket värre. Därför kan det vara bra med ett lite skarpare bett när man kör.

Jovisst ett skrapare bett kan vara bra, man får ju lite mer kontroll. Men du får inte stopp på en skenande häst för att du har ett lite skarpare bett.

Men i ibland ha större chanser att lyckas undvika en sådan situation att hästen hamnar i sken.

Om man nu ska diskutera att ha skarpare bett för att lättare få stopp så känner var och en sin häst bäst.

Har man en häst, som när den blir skrämd är extremt svår att få stopp på: kör den då för guds skull inte!!
Det slutar bara i katastrof ändå.

Har man en häst som kan tar ett språng eller två om den blir rädd och sen lätt stannas. Kör den då om man vill det och ha samma bett som vanligt.

Att man har ett annat bett när man kör är väl snarare tradition. Det skulle vara snyggt när man kom åkande.

Allt beror på vad för körning du ska göra. Ska du bara köra för ditt eget nöjes skull behöver du inget särskilt bett. Jag kör min egen häst (f.d travare) på tvådelat utan nosrem. Det fungerar lika bra som en liverpool-stång eller ett postkandar. Å andra sidan beror det ju på hästen och dig själv också. Ett specialbett kan ju vara bra om man inte är helt säker på hästen. De sitter lite fastare än ett "vanligt" bett och eftersom de flesta har flera ringar för tömmen kan man välja hur skarpa hjälper man vill ge. De upplevs också som skarpare av hästen. Viktigt att vara extremt lätt på handen för att få hästen att samarbeta utan att gå emot körbettet. :)

Jag kör min egen häst (f.d travare) på tvådelat utan nosrem. Det fungerar lika bra som en liverpool-stång eller ett postkandar. Å andra sidan beror det ju på hästen och dig själv också. Ett specialbett kan ju vara bra om man inte är helt säker på hästen. De sitter lite fastare än ett "vanligt" bett och eftersom de flesta har flera ringar för tömmen kan man välja hur skarpa hjälper man vill ge. De upplevs också som skarpare av hästen. Viktigt att vara extremt lätt på handen för att få hästen att samarbeta utan att gå emot körbettet. :)

Anledning till att det sitter fastare är ju att dom inte kan glida i sidled i hästens mun. Det har ju "inbyggda" bettskivor.
Olika starka bett finns det många, men har man spann är det snyggt med samma, därför har post och liverpol blivit populära.

Det är ju ideealiskt! Att kunna välja bett, att hästen funkar bra på båda :bow:

Min fungerar bäst på tvådelat, ibland skulle jag vilja kunna ha ett postkandar, men tyvär gillar han dom inte alls. Vid bröllop och folkkörningar känns det bättre med postkandar.

JAg har aldrig behövt det men utifall ATT. Kör man i kortege så blir det farligt med två skutt frammåt...

Jo en liten chans kanske. Men när hästen väl skenar så spelar det ingen roll.

Jo, jag håller med. Det är rejält snyggt med ordentliga körbett vid spannkörning. Och det säger jag bara, skulle jag någonsin köra min häst i kortege eller liknande så slänger jag på ett postkandar. Tvådelat är skönt att ha när man bara ska ut och mysa men det är ju inte världens bästa bett om hästen plötsligt tycker att "det här var inte roligt, nu skiter jag i det". :bump:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
717
Senast: fio
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025