Varför sno runt ett varv vid uppsittningen?

Sv: Varför sno runt ett varv vid uppsittningen?

Jag har alltid sett det som att man studsar för att få lite fart när man ska hoppa upp. Ska jag upp från marken står jag med ryggen mot hästens huvud, studsar och hoppar upp. Använder jag pall står jag vänd mot hästen, alltså så jag ser över ryggen på den, och hoppar direkt utan att studsa.
 
Sv: Varför sno runt ett varv vid uppsittningen?

Jag hoppar upp med tån framåt, och jag har aldrig någonsin ens nuddat hästen med mitt andra knä/ben under uppsittning. Vet ingen annan som har gjort det heller så... ;)
Jag föredrar att vara vänd framåt så att jag har mer uppsikt över hästen och vad som händer framför hästen, bromsa kan jag göra precis lika mycket när jag står rättvänd som bakvänd mot hästens huvud. Skulle ändå aldrig hänga mig i tyglarna och dra dom bakåt för att bromsa hästen (har nämligen hört det som ett argument för att stå med ryggen mot hästens huvud, att man ska kunna luta sig i motsatt riktning som hästen går med hela sin kroppsvikt..).
 
Sv: Varför sno runt ett varv vid uppsittningen?

kl

Ett tips är att ställa en stol (se till att den står stadigt) och kliva upp med ena foten från stolens sida och ta den andra foten runt ryggstödet på väg upp. Kan man det från båda håll utan att stolen välter, belastar man inte hästen så mycket när man sedan sitter upp och då givetvis från olika sidor trots att både vi och hästen är vanedjur. ;)
 
Sv: Varför sno runt ett varv vid uppsittningen?

Tycker det är jättekrångligt och otympligt att sitta upp med "snurr".Jag har mycket svårt att inte peta till hästen i sidan när jag skall sitta upp bakvänt. Sitter alltid upp med näsan åt samma håll som hästen,då upplever jag att man har bäst kontroll!
 
Sv: Varför sno runt ett varv vid uppsittningen?

jag har aldrig klarat av att sitta upp på det viset...på nåt sätt så fastnar jag med knät i ett läge så jag kan inte komma upp i sadeln (smidig som ett kylskåp :angel: )
jag kör antingen med pall eller så sitter jag upp med ansiktet riktat mot hästens huvud. inte en massa studsar här inte ;) ...max en...
 
Sv: Varför sno runt ett varv vid uppsittningen?

kl

Ett tips är att ställa en stol (se till att den står stadigt) och kliva upp med ena foten från stolens sida och ta den andra foten runt ryggstödet på väg upp. Kan man det från båda håll utan att stolen välter, belastar man inte hästen så mycket när man sedan sitter upp och då givetvis från olika sidor trots att både vi och hästen är vanedjur. ;)

Ojdå, glömde ju säga att stolsklivningen ska övas hemma! :D

(Sedan får man gärna ta en stol till hjälp för att minska belastningen)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp