Varför slå sin häst?

H

hippihopp

Hej! :)

Är det bara jag som ibland inte klarar av att titta på klubbtävlingar? Speciellt inte hoppning? Mår dåligt och vet inte var jag ska ta vägen varje gång jag ser häst och ryttare komma mot ett hinder och hästen vägrar. Då blir (absolut inte alla, verkligen inte, men många) ryttaren så arg att den drar hästen i munnen, samtidigt som h*n smäller till hästen med spöet, flera gånger om. Hästen vet ju inte var den ska ta vägen. Ska den backa, gå framåt, stå still, vända sig, ja, vad ska den göra? Var ska den ta vägen?
Sen nästa gång ekipaget rider mot samma hinder så ryter ryttaren oftast till "hoppa!" och smäller till med spöet på bogen eller rumpan. Ja, vad ska hästen göra annat än att hoppa? Den vågar ju inte vägra en gång till, för då blir ju ryttaren arg igen.. Tycker detta är fel.. Självklart får man ju använda spöet, det är inte så jag menar, men det ska användas på rätt sätt - som ett hjälpemedel för att förstärka skänklarna, inte som ett straff när hästen inte gör som man vill.
Hästen har en (iprincip varje gång) anledning att stanna, kanske såg hindret läskigt ut, kanske var ryttare och häst i obalans, kanske var hindret för högt, kanske gick det för sakta eller för fort mot hindret. Vad har ryttaren för anledning till att slå hästen? "Den vägrade ju", eller vadå? :confused:
Kan man inte istället bara försöka igen, låta hästen testa, kanske sänka hindret om det var för högt?

Jag blir så ledsen och samtidigt arg :(

Sry för långt inlägg :angel:

Sv: Varför slå sin häst?

Det handlar nog till största del om okunskap. På klubbtävlingar har ofta ryttarna inte speciellt mycket rutin och känner kanske inte vad de gjorde för fel. Det samtidigt med pressen och nervositeten att man vill att det ska gå bra gör att de stressar upp sig och vill få över hästen till varje pris. Det står ju faktiskt ingen ridlärare i mitten och berättar vad de ska göra utan nu ska de klara sig själva.

Tråkigt är det ja. Och jag tycker att man inte ska få ställa upp i klubbtävlingar förren man kan rida såpass att man inte behöver använda våld. Men tyvärr är det väldigt vanligt även på lokala tävlingar.

Sv: Varför slå sin häst?

Jag förstår inte var alla dessa ekipage kommer ifrån? På min hemmaklubb piskas det icke på hästarna på detta sätt. Nu var det några år sedan jag aktivt åkte runt på klubb-, lokala- och regionala tävlingar. Men jag kan enbart påminna mig om några tillfällen då ryttaren piskat sin häst. Klumpig ful-ridning har jag sett då ryttaren vill vinnna tid, och även en del dumheter som att hästen rids snett på hinder etc, men sällan direkta elakheter.

Tänker fortfarande på en nordsvensk på en luciatävling i hoppning vid ett privatstall. Den vägrade ut sig (hindret var inlindat i glitter), och ryttaren piskade den några gånger för att sedan rida emot utgången där hästen fick ytterligare rapp av en kvinna som stod på marken... både ologiskt och elakt! Men utöver denna incident tycker jag att tävlingarna "hemmavid" visar en ok ridning - grundad i kunskapsnivån hos ryttarna. Såklart ser en LC inte likadan ut som en LA.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 270
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama