Varför slå fram hästen??

R

Reebok

Jag har sett när jag är runt och kollar på andra hästar när de rids, att ryttarna smäller på med spöet när de ska; gå från skritt, flytta åt sidan, öka farten osv osv.
Jag har sett att de inte ens försöker med den sedvanliga rösten alternativt skänkeln, utan rappar på med spöet direkt.
Jag själv försöker att inte använda spöet (dressyrspö) mer än enbart som förlägning på min skänkel och lägga på det för att få med hela hästen vid ex. sidförande.

Naturligtvis har jag ifrågasatt detta med folk som har varit i närheten, men de hävdar att hästen är bångstyrig, envis och att den behöver veta att den gjort fel på detta vis.

Min fråga lyder; Kan någon i denna värld förklara för mig hur det kan komma sig att det kan vara nödvändigt??
Jag har nämligen väldigt svårt att förstå det.

Sv: Varför slå fram hästen??

Det finns rötägg överallt...
Har själv rättat till en del av mina nya elever som fått lära sig att man ska minsann "visa vem som bestämmer!" varesig man behöver det eller inte.

Det handlar oftast om att folk skäms över att inte kraken lyder just då när folk ser på och då kan man ju inte vara klokare än att skita i kommunicering och slå kräket, det blir ju bra med sådan förebilder som dessutom lär ut sådan ridning och kallar det för ridning!
Fast dessa kommer aldrig långt med ridningen ändå:smirk:

Trevligt att höra att du förstår att där kunskapen tar slut tar våldet vid
:smirk:

Ja, det måste vara något sånt fenomen. För där jag har rört mig den senaste tiden är just vid ridskolor, där det är privatryttarna som har härjat mest.
Men det värsta är att ridläraren som har lektion på andra delen av ridhuset kollar på, men säger inget. En annan kan ju inte knipa...:angel:
Min häst skulle skicka av mig ögonaböj om jag klappade till honom utan att han på något sätt skulle "förtjäna" det ;)

jag fattar inte riktigt hur du menar... jag har aldrig sett att någon sitter still på hästen utan att ge den siganlen att gå fram/åt sidan och sen bara slår den med spöt..

Enda situationen jag kan tänka mig är att ryttaren givit en mindre synlig hjälp (vikthjälp?) som hästen inte svara på - kan det vara så??

Djurplågeri i allra högsta grad.

Är lite konstigt detta att det är så accepterat att använda våld på hästar. Dom flesta som slår sina hästar skulle säkert inte slå sina barn eller en kattunge. Men hästar kan man tydligen puckla på lite hur som helst. Och att säga att hästen är envis och dum som ursäkt, eller att den måste lära sej:eek: Blir så jäkla upprörd av sånt. Har sett det själv och det skär i hjärtat. Det är VI människor som bestämt att vi har rätt att rida på detta underbara djur, hur i h.....e har vi då rätt att slå djuret när det inte förstår?

Dessa människor som sysslar med sånt är motbjudande, borde hålla sej till bowling eller liknande. Ett bowlingklot tål nog ganska mkt stryk:devil:

En kattunge må vara mkt känsligare mot våld rent fysiskt. Men att en häst skulle tåla våld psykiskt bättre än mindre djur? Skitsnack.
Intressant tråd iaf, ursäkta om jag dragit iväg lite, men jag blir som sagt fruktansvärt arg av misshandel oavsett om det är på människor eller djur.

Zeli skrev:
jag fattar inte riktigt hur du menar... jag har aldrig sett att någon sitter still på hästen utan att ge den siganlen att gå fram/åt sidan och sen bara slår den med spöt..

Enda situationen jag kan tänka mig är att ryttaren givit en mindre synlig hjälp (vikthjälp?) som hästen inte svara på - kan det vara så??

Det är mycket möjligt att ryttaren gav en liten hint om att det var dags för ngt nytt. I ett speciellt fall så väntade vi för att vi skulle hoppa en enklare bana, alltså stod hästen och vilade/halvsov för att sen då kanske inte studsade igång direkt efter en hint om att gå framåt. Kan inte förstå dem som hävdar att hästen behöver ett rapp på rumpen för att få att lyssna. Det är det jag menar!

Dessa elever som lärt sig att rappa till hästen titt som tätt börjar tillslut att skita i att ge hästen ett kommando,skänkel, vikt osv. bara för att det är enklare att klappa till den med spöet, de flesta hästar har ju respekt för spön!
Där börjar också tygelslitandet och mera spö för att kräket inte ska få göra "som den vill", hur kan hästen veta vad som förväntas av den om man inte visar vägen utan beter sig som en aggresiv galning?:mad:
För mig tog det hus i h-vetet när en tjej tog in spöet i boxen när hon skulle borsta hästen och använde spöet när hästen skulle flytta på sig, utan att ens smacka eller på något annat vis tala om för den att flytta på sig!

Vilken förebild hon måste ha haft på den ridskola hon lärt sig att göra så..!
Det verkar vara helt ok att slå och skrika åt hästar bara för att de är stora..:(
Nu har dessa elever fått ett antal tankeställare och jag brukar uppmuntra dem att analysera sin ridning och vips så har denna negativa hantering av hästarna försvunnit.!:smirk:
Visst måste man kunna säga åt hästen men inte misshandla.

Exakt vad menar du med slå? Vinklas spöt ut och landar på hästen så att det "snärtar/klatshar" till? Petas det dit och hästen slår bakut så att det verkar som att ryttare har slagit hårdare än den har gjort? I bland kan man som läktarryttare missförstå situationen.

Jag ger hellre ett påminnelsepet när inte hästen svarar på skänkel än att jag bankar med skänkel och får en skänkeldöd häst så småningom.

Senast ändrad:

Om jag använder spöet så petar jag bara. Har räckt än så länge på alla hästar jag ridit, de har respekt för spöet ändå.
Så om hästen inte lyssnar på mig så är jag där och petar med det.
Men om hästarna nu skulle sakna respekt för ryttarna och inte lyda så tycker jag att de kan ta och lydnadsträna sina hästar lite mer i vardagen och bygga upp ett förtroende. Är allt för få som gör det tyvärr, det går ju snabbare att slå till!:devil:

Zambolina::bow: Skönt att någon vågar säga ifrån.

Jag har egna elever och rider/utövar akademisk ridkonst samt lite inslag
av "vanlig" dressyr,även NH. Så jag antar att jag inte är någon läktar ryttare.
Syftar på ett gäng elever som påbörjade sin ridning hos mig från en annan mindre ridskola, där det tydligen var ok att göra såhär under lektion.
Viss håller jag med om att man behöver väcka till hästen ibland, det är ju inte alls så att hästarna är helt oskyldiga hela tiden:smirk:
Jag har ju mitt sätt att se på ridning som en konst och då vill jag ha total koncentration från ryttarna och hästarna, men att använda ett spö bara för man inte "orkar" flytta vikt och skänkelläge ger ju ingenting annat än frustrerade hästar. Nu skyller jag inte på de stackars tjejerna som trott att det var så man skulle uppföra sig med hästen, tydligen har hästarna där varit immuna mot både spö och skänkel!

Själv rider jag med spö på vissa hästar för att få dem lyhörda för minsta möjliga hjälp, sedan känner ju var och en av privatryttarna sin egen häst bättre än någon instruktör men i detta fall var det mina egna hästar och okända ryttare.Men vi har löst problemet genom att fundera på situationen från hästens synvinkel ibland och analysera vad som inte fungerade och varför:smirk:

Tramptass skrev:
Exakt vad menar du med slå? Vinklas spöt ut och landar på hästen så att det "snärtar/klatshar" till? Petas det dit och hästen slår bakut så att det verkar som att ryttare har slagit hårdare än den har gjort? I bland kan man som läktarryttare missförstå situationen.

Jag ger hellre ett påminnelsepet när inte hästen svarar på skänkel än att jag bankar med skänkel och får en skänkeldöd häst så småningom.

För mig är att slå när ryttaren inte har provat ngt annant knep för att få hästens uppmärksamhet. Själv så brukar jag "tjoa" till rejält, och det brukar faktiskt räcka för att min häst fattar att jag vill något.
Sedan kan jag förstå att man petar till hästen när den inte lyssnar alls eller inte ens försöker sig på den tilltänkta övningen.
De gånger jag har uppmärksammat dessa beteenden är när jag har under längre tid (kanske 30 min) kollat på andra ryttare, för annars så kan det naturligtvis missförstås om man tar något ur sitt sammanhang så att säga.

Jag undrar lite om det är jag som är tjinkig, eller om det är så att många försöker uppfostra sina hästar på det viset.:confused:

Hade varit kul om någon som känner igen sig på min beskrivning av "slående" ryttare kunde lämna en kommentar, men det kan man väl glömma i det här forumet...(tur är kanske det?)

Där kunskapen tar slut, där tar våldet vid!

Sen såklart, så beror det ju på varför ryttaren "slår" sin häst. En åskådare kanske inte vet varför. De kanske vill ha t ex en uppmärksam häst, och har försökt olika medoter, men en liten snärt som förstärkning till en hjälp som hästen inte tar, förstärker den, och nästa gång kanske hästen lyssnar direkt, och är uppmärksam.

Sen finns det rötägg som slår, men den vet inte ens vad de vill få ut utav det!

Senast ändrad av en moderator:

Jag använder inte spöet speciellt ofta.
Men de få ggr jag använder det som drivning, är det helt säkert att det för utomstående syns att jag använt skänkeln före?
I allafall jag anser inte att man ska banka med skänkeln. Eller bör man banka rejält innan man tar till spöet som drivning?

Jag får ofta beröm för välridna hästar som är uppmärksamma på mina hjälper, lätta att få gå fram, åt sidan osv.

Jag är helt på din linje där. Jag tycker visst att det är bättre att förtydliga sig med hjälp av ett spö, än att dunka i med skänklarna hundra gånger om. Det är inte det jag menar.
Exempel om vi hopptränar och min häst vägrar gång på gång för ett hinder som kanske ser lite läskigt ut eller vad som nu kan orsaka att han stannar upprepade gånger, så petar jag till EN gång med spöet, det brukar räcka för att avsluta diskussionen och hoppa vidare. Det tycker jag inte är att slå sin häst.
Däremot så har jag vid ett flertal tillfällen uppmärksammat ryttare (jag sitter och glor på mammas ridlektion i en timme då privatryttarna får utnyttja andra halvan av ridhuset, som är roligare att kolla på) som verkar ha en viss förmåga att ta till spöet hårt, mycket och länge. Om jag rider en häst och inget verkar hjälpa, så försöker jag hitta plan B istället för att banka på med spöet och tro att det ska lösa världens alla problem. Det är såna jag menar, om en ryttare använder spöet så innebär det inte per automatik att det är en fullständig idiot som sitter på ryggen.

När jag provred för en tränare för ca 3 år sedan gav hon mej tipset att låna hennes dressyrspö och rappa till hästen just innan jag skulle växla från halt till skritt eller ryggning till skritt just för att få hästen mer vaken.

Jag tackade för lektionen och tränade inte mer för henne.

Många ridskoleungar (däribland jag) fick det inpräntat från början att visa vem som bestämmer och alltid vara hård mot hästen,sen fick vi ett spö eller sporrar :smirk:

Funkar det på någon kategori häst, undrar jag...

Liknande trådar

Träning Har ridit en häst som är fullkomligt både skänkel/vikthjälps/röstdöv några gånger. Hästen, eller snarare ponnyn, är en D-ponny (åt det...
Svar
18
· Visningar
3 662
Senast: sandrafors
·
Hästhantering Blev precis medlem här så är inte riktigt med på noterna.. Men jag tänkte iallafall fråga er en sak. Har ni varit med om någon av de...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 956
Senast: Maqurell
·
Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka...
2
Svar
22
· Visningar
7 134
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar