Varför skygglappar?

TinyWiny

Trådstartare
Varför använder man skygglappar på en körhäst? :confused: För att den ska gå rakt? tradition? För att den inte ska skygga för vagnen och annat bakom? Dessa svar har jag fått nå`n som har nåt annat svar?:confused:

Sv: Varför skygglappar?

Hästen är ett flyktdjur, för att ur säkerhetssynpunkt utsätta en häst för så lite yttre retningar som möjligt används skygglappar. Förmodligen en kvarbliven tradition/vana från förr. Men en BRA sådan. Borde egentligen vara ett måste att köra med skygglappar. Utomlands existerar inte tanken på att köra utan...

För att de inte ska reagera för pisken synligt. Framför allt om du kör par/fyrspann så vill du inte att en häst ska reagera på hjälper som var menade till en annan häst.

Jag kan säga varför jag gör det! Min kuse är en tittig idiot och drömmer alltid sig bort långt bort i fjärran. När han har skygglappar lyssnar han bättre och drömmer inte sig bort.

Jag skulle nog säga att man använder skygglappar för att hästen inte ska distraheras av annat runt omkring den, då hästen trots allt är ett flyktdjur.

Jag fick för månge år sedan ett fint huvudlag med skygglapper på till Kotte. Han vill knappt gå fram han. Jag tror att han tyck det var otäckt så jag har int kört med det mer.

Rut.

Senast ändrad av en moderator:

Egen erfarenhet baserad på ganska många hästar.
Hästar med lång och /eller svag rygg eller svaga bakknä upplevs ofta lata, tittiga och okoncenterade.
Det är ett mkt effektivt sätt att få en sån häst motiverad till arbete genom att hindra dens sikt åt sidorna.
Sen om det är bästa sättet kan man cväl diskutera, det är praktiskt!!!

Det finns ganska många svar och det lite olika varför man själv kör/varför hästen körs med skygglappar.

Jag har hört att hästen koncentrerar sig bättre på kusken, och att den inte ser pisken och gör en rörelse före den känt pisken. Att hästen inte tittar på en massa runt omkring.

Vissa hästar går bra med skygglappar, andra inte. Oavsett måste man vänja hästen vid dessa. Helst inte under körning och gärna på inhägnat område ifall hästen blir rädd.

Anpassningen är viktig så att inte de ligger för tätt mot ögat eller att hästen kan se över/förbi dom för då ha de mister skygglapparna sin funktion.

Själv kör jag utan då jag främst kört in unghästar. Sen kör jag mest i skog o mark och jag tycker skygglappar sitter bäst på hästen om det utfö dressyrarbete på bana :smirk:
Om man har en livlig och tittig häst kanske skygglappar är nödvändigt vid all körning, det är som sagt olika.

/Lisa

Tävlade dressyr utan förra året :) det gick utmärkt! ;) fast det ser ju proffsigare ut med skygglappar! ;)

Vad kul att det gick bra! :D
Varför utan?
Tror du det har gått bättre om du haft skygglappar?

Själv tror jag iof jag inte skulle ha skygglappar på hästen i första taget. Det känns som, att om hästen får se det som är runt om. Blir den inte lika rädd än om den först skulle ha sett det dyka upp nära liksom :smirk:

Fast det tror jag eg inte spelar roll ju, hästen kan bli rädd iaf.
Ja det var ett tag sen man körde livlig dressyr häst o nu behöver man knappast bekymra sig om "farliga saker" :smirk:

/L

_L_ skrev:
Vad kul att det gick bra! :D
Varför utan?
Tror du det har gått bättre om du haft skygglappar?

Själv tror jag iof jag inte skulle ha skygglappar på hästen i första taget. Det känns som, att om hästen får se det som är runt om. Blir den inte lika rädd än om den först skulle ha sett det dyka upp nära liksom :smirk:

Fast det tror jag eg inte spelar roll ju, hästen kan bli rädd iaf.
Ja det var ett tag sen man körde livlig dressyr häst o nu behöver man knappast bekymra sig om "farliga saker" :smirk:

/L

Ja du jag hade helt enkelt inget riktigt körhuvudlag haha! :rofl:
Det vet jag inte...troligen inte eftersom hon inte varit van vid dem :) hon känner sig bekvämare utan! Men jag håller på och vänjer henne med att ha de nu, hon gillar de inte men börjar vänja sej! hehe
Hon är inte så tittig av sig :) så jag tror inte det hade vart så stor skillnad! men i år så ska jag köra med skygglappar. det är ju som sagt mycket snyggare också!
Sen om det skulle gå förbi en snygg shettishingst vid banan då vet jag en som direkt skulle tappa koncentrationen :smirk: haha kanske matte med för den delen ;)

Jag har aldrig behövt köra med skygglappar.

Min personliga åsikt (baserad på det faktum att jag inte har behövt lapparna. Annars hade jag nog tyckt annorlunda) är att en häst ska INTE behöva skygglappar.

Jag anser att man i sådana fall ska arbeta med det hästen reagerar på...:crazy: :p

Om du inte får 100% koncentration av din häst när du arbetar med den så är bara hjälpmedel en genväg..
Fast nog så nödvändigt ibland...säger hon o skäms..för jag använde ju faktiskt käk på "dammsugaren" ibland..:smirk: :D

Vet inte men min stabila pojke som jag provade att använda skygglappar på ,blev osäker istället när han inte kunde se .

Jag skulle tro att skygglapparna är ett hjälpmedel på tävling framför allt!
När det väl är dags för tävling så kan man ju inte (beroende på hur stort allvar man tar tävlandet på) leva på att "min häst ska klara av att göra ett dressyrprogram och vara 100 % koncentrerad"
Det finns ju många som använder det som en liten säkerhets gejj framför allt i dressyren kan jag tänka mej! Då i tävlingsamanhang så tror jag inte att man chansar på att hästen inte skyggar utan man vill ha dem där utifall att! Det kan ju förstöra ett utmärkt program helt!:crazy:

Min teori :angel:

Donna blev totalt otrafiksäker med skygglappar, lite nervöst beteende, blev helt enkelt bakskygg och otrygg i naturen, så hemma använde vi oftast inte skygglappar, mest som träning eller när vi jobbade på uteridbanan.

På dressyren däremot, blev det bättre med skygglappar, då hon koncentrerade sig mer, lyssnade mycket bättre på rösten och pisken. Jag tror hon blev så för att hon inte var förberedd på mina kommando med pisk, händer och kroppsspråk-lite känsligare/nervösare alltså. Utan skygglappar hade jag fått jobba hårdare som kusk på dressyren och precisionen.
I maraton har jag kört med skygglappar, men ångrade mig, så om jag hade fått kört ett maraton till hade jag kört utan, då hon hade sökt sig till portarna bättre utan skygglappar.

varför vill du att hon skall söka portarna själv? Det vill inte jag att hästen gör för då blir det mycket mera svårkört och man lurar hästen alltför ofta, när den tror att den vet var den ska.
/M

Vill och vill. jag har upptäckt att med skygglapparna så skyggade hon mera för portarna, såg dem som omöjliga. Hon är en intelligent häst.
Hon blev mera böjlig utan skygglappar. Det är historia nu, jag har ju nytt projekt :)

Vi kör våra kallblod i jordbruket och jag har stor erfarenhet därifrån. Har dock bara kört sporadiskt på tävling och då utan skygglappar.

Våra hästar är i grund och botten relativt välkörda. I och med att man hela tiden utför ett arbete måste de vara ytterst koncentrerade på sin kusk eftersom denne har mer fokus på arbetet som utförs (plöjning, slåttermaskin, balpress what ever)
Vi köpte amerikanska pidgeon wings skygglappar för fem - sex år sen. Mycket fint arbete förresten, amerikanarna kan körutrustning!
vi köpte samtidigt anti gräsätar band för att ytterliggare lägga fokus på arbetet. det håller helt enkelt inte med en häst som står och äter när man gör ett precisionsarbete

åter till skygglapparna. Vi har alltid dem på när vi kör i jordbruket - hästen blir mer uppmärksam och lägger större vikt på kusken än på grannen, bilar, odjur i skogen etc.

Än så länge har vi haft en rädd häst (mås kom bakifrån då hon stod och sov så hon såg bara skuggan) tror dock inte detta hade ändrats utan lapparna.

våra hästar vblir väldigt fokuserade och koncenterar sig på jobbet oavsett vad som händer runt omkring vilket är särskilt viktigt då det är maskiner med vassa, rörliga, hårda delar samt människor överallt.

had ehäromåren en unghäst som var velig och dan då jag tömkörde honom men med skygglappar blev han fokuserad och kom till arbete mycket bättre

det funkar docl inte så bra med dessa i skogen - hästen har svårt att hitta egen väg när man saxar och det är viktigt att man har en "
"tänkande" häst i detta precisionsarbete.

dock muycket viktigt att tänka på - ha ALDRIG skygglappar på en rädd häst. Den måste lita fultsändigt på sin kusk för att låta denne ta över kommandot på det sätt som krävs med dold sikt

// kajsa

Tack för alla svar inte visste jag att det var så laddat:eek: min häst är lika trygg med eller utan skygglappar. Men hon älskar att bli körd (även om hon gillar allt inkl. ridning) så när skygglapparna kommer på växer hon och man ser att hon känner sig vacker, så jag fortsätter nog som förut men egentligen spelar det ingen roll för vår del, med eller utan, om det inte hade varit för att jag inte gör något om jag inte kan förklara varför. Men nu kan jag det min häst tycker om dem:)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 987
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
721
Senast: Whoever
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 717
Senast: Amha
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 049
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka