Varför skon bak och fram?

M

mirjada

Hejsan!
Jag har fått höra om en häst (ridhäst) som har sina framskor bak och fram.
Alltså..
En vanlig sko som dom tagit bort tåkappan och vänt den bak och fram.
Vad kan det vara för anledning till detta?
Någon mer som hört nått liknande???

Sv: Varför skon bak och fram?

Hmm.. detta är ju ett ganska vanligt förekommande inom travvärlden, och jag antar att man vill komma åt samma effekt på ridhästen som man vill ha på travhästarna, en snabbare överrullning fram, då hästen säkert tidigare inte hunnit undan med fram innan bakbenen kommer.

Finns det ingen annan typ av sko som främjar detta?
Får du inte samma effekt om man tvärtåar?

Senast ändrad av en moderator:

Borde det inte finnas speciella skor för sånt? Det finns ju skor för allt annat. Att vända på en sko verkar i mina ögon vara en väldigt "Vi gör såhär innan vi kan fixa något bättre"-ig lösning. :crazy:

Det FINNS speciella skor för just detta, dessa har alltså inga tåkappor och är inte lika raka som tvärtåade, och inte lika böjda som "rättvända" skor. Dock vet jag inte om dessa tillverkas i järn då man vill ha dem så lätta som möjligt också om de har problem med överrullningen och aktionen fram.

Nu håller jag inte själv på med trav, men har vänner som gör det, och de har några som går med bakvända skor fram, just för att de ska hinna undan.

Varför man däremot skulle behöva göra det på en ridhäst, där kanske bara en kortning av tån, och kanske en ngt lättare sko fram skulle avhjälpa problemet..

Ja jag höll på att skratta ihjäl mig när min kille kom till stallet med sådana fötter :rofl:
Jag tänkte tränaren hade blivit helt galen ;)

Jag har ingen aning varför, men kanske det är för snabbare överrullning??

Annars kan det vara så att man inte ska veta åt vilket håll hästen gått om man ser på spåren :angel:
Det borde vara bra om man använder hästen vid t ex bankrån :rofl:

mirjada skrev:
Hejsan!
Jag har fått höra om en häst (ridhäst) som har sina framskor bak och fram.
Alltså..
En vanlig sko som dom tagit bort tåkappan och vänt den bak och fram.
Vad kan det vara för anledning till detta?
Någon mer som hört nått liknande???

Då kan man korta tån och får en snabbare överrullning samtidigt som trakten får mer stöd och inte sjunker ner i underlaget lika lätt.

Kan vara bra för hästar med veka kotor som de trampar igenom och därmed belastar trakten hårt och som behöver få snabb överrullning.

Hälsning Maja

mirjada skrev:
Finns det ingen annan typ av sko som främjar detta?
Får du inte samma effekt om man tvärtåar?

Man kan ha tåriktade skor för snabbare överrullning. Man rundar då av tån på skon uppåt. Så när man ser skon från sidan blir tån som en liten uppförsbacke. Dock ger det inte trakten mer stöd. Så de två olika metoderna har olika syften. Man kan även ha ringskor på en häst som behöver stöd för trakten, men inte har behov av snabb överrullning.

Hälsning Maja

Jag har sett en fånghäst skodd på det sättet. Att den var skodd så för fången tar jag för givet eftersom den varit skodd på vanligt sätt innan.

Istället för ringskor och om man samtidigt vill ha en snabb överrullning.
Det är ett mycket bra beslag på hästar som haft hovledsinflammation.
Det håller trakterna höga.

VI har haft fånghästar som blev skodda så för att lätta trycket i tån...

man gör så för att hästen ska få en fortare överrullning fram....man använder det inte bara inom travvärlden utan på hästar som lätt slår i med bakhovarna för att de tar så långa steg med bak... ;)

Mount Never Rest skrev:
Annars kan det vara så att man inte ska veta åt vilket håll hästen gått om man ser på spåren :angel:
:banana: :rofl: :rofl: :rofl: :bow:
Jag kunde inte hålla mig... :D

Mount Never Rest skrev:
Japp så är det :D :rofl:

Tack för alla svar...

Intressant att hör att så många har sett detta vid tidigare tillfällen.

Jag har hållt på med hästar i 26år och detta var första gången jag sett detta. Jag har även jobbat med travhästar under flera år och aldrig stött på detta tidigare.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 290
Senast: Zetly
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 693
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 295
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 049
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?
  • Dejtingtråden del 38