Varför skodd?

Sv: Varför skodd?

Nu svarar en som inte ens har befunnit sig på en maratonbana!:D

Men logiken säger mig att det krävs brodd i vissa fall!

Precis som Trygg skriver, hästen måste vara broddad, om man inte ska skritta runt vill säga ;) Stäckorna innan E-sträckan går även ofta på asfalt (delvis iaf) och då kan det ju vara bra att ha skor på.

jag tror inte att det är regel på att ha sko för att man kan ha brodd. Jag tror att det är för att skyda hoven.

Men hästars hovkvalitet är ju väldigt olika!
Finns hästar vars hovväggar är hårda som betong!:p

Jag har haft en sådan häst och den fick vi nästan använda dynamit på när han skulle verkas!:p

Tyvärr kan man inte vara säker på att alla har koll på hur mycket slitage deras hästars hovar tål utan att de blir ömma. Därför har man av djurskyddsskäl som regel att alla hästar ska vara skodda i maraton.

Det står inget i reglerna om att man måste ha brodd hål. Så jag tror fortfarande att det är för att skydda hovarna :)

jag fick inte dispens för att köra min travare barfota, ej heller med boots fram. Vi tränade inför maraton mil efter mil på grusvägar, men 4 kilometer i sandskogen gick inte :) Tur man får tävla dressyr och prec. barfota.

Jag har också nyligen lärt mig detta om att man måste ha hästen skodd runt om. Måste vara något gammalt och förlegat. Om det inte är ur broddaspekt så är det konstigt. Oskodd hov har ju bättre grepp än en hov med en slät sko. När det gäller att köra på asfalt är det ju också bättre att ha en oskodd häst. Det borde åtminstone vara tillåtet med boots.

Nej men vem kör maraton obroddat? Det är ju inte särskilt smart, om inte alla hinder är i sand.

Ja visst kan dom det, men det måste ju vara mindre risk med en spikad sko än med boots, eller? Har aldrig haft boots så jag vet inte men rent generellt så känns det så.

Jag tycker maraton ser läskigt ut, skulle inte vilja tävla i det utan broddar då blir det mer läskigt ;)

de går ju att tävla obroddat men då får man ta det lungt. Inga vinnar tider på det. ;)

jag höll maratonträning igår, på gräsbana utan brodd, ingen häst halkade eller kände att de behövde brodd. Det hänger ju helt på underlaget.
Jag har själv bara använt brodd en gång på maraton. Det är större skaderisk och slitage med brodd.

Precis, jag tycker det sladdar farligt mycket med brodd ibland, skulle aldrig våga köra utan, både för min och hästens skull. Och gräs tycker jag nästan är det absolut värsta underlaget, det är ju halt oavsett väder, skulle jag köra obroddat så skulle det enbart få vara sand som underlag i hindren, det är ju rent livsfarligt annars om det går ordentligt i svängarna. T.o.m. fotbollsspelarna har ju brodd för att få grepp i svängarna och där går det långt ifrån så fort eller med så stor kraft som i maraton, hästarna kan ju bryta sig om dom går omkull i en kurva i full fart.

Kan man brodda ordentligt så är det varken farligt eller sliter med brodd, jag har hört talas om en enda olycka som slutade riktigt illa pga brodd, och då för att dom hade broddat en liten ponny alldeles för mycket, men jag har hört (och sett) ganska många olyckor tack vare att hästen tappat greppet pga för dåliga eller inga brodd.

Senast ändrad:

Menar du att vagnen sladdar? ja i sand/lera och andra lösa underlag "biter" ju inte broden iallafall.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 599
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
618
Senast: Mli
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 943
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
753
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka