Varför skakar en häst?

Sv: Varför skakar en häst?

Jag har inte läst det inlägget om du skriver om om den hästen med vintertäcke på sommaren. Den var frisk men extrem i allting. Ville påvisa att det faktiskt finns "porslinshästar" och det är lätt att göra en tålig häst till en porslinshäst men svårare att få en redan porslinshäst att blir en tålig häst.
Vissa är födda till porslinshästar, andra är gjorda till det.

Nej jag ville bara ha ett rakt svar på varför en häst skakar. Om det inte är av smärta eller nervositet. Det har jag fått svar på och det är för att hästen fryser, tack det var som jag tänkte också.

Jag är av den typen; Sköt dig själv och skit i andra när det kommer till täcken. Täckesanvändning går för mig INTE under "vanvård".

Nej, vissa är INTE födda till porslins hästar såvida det inte är något fel på dem. Det betyder INTE att hästen ska gå omkring och frysa utan täcken till varje pris, för att förtydliga : ) Inte heller betyder det att vissa hästar inte kan behöva täcke mer än andra. Men det är en jäkla skillnad på det och att säga att "min häst är helt enkelt en porslins häst, och måste stå med vintertäcke sommartid".

Så om någon täckar sin häst med 4 täcken i lager på lager utan att ha någon som helst koll eller kunskap, och hästen går omkring totalt överhettad, står med vintertäcken i vårsols gass och svettas så det dryper, så är det inte vanvård för dig, utan det är upp till var och en? Märkligt resonemang. varför klassas just detta inte som vanvård, när annan typ av misshandel gör det gällande skötsel av häst?

Stod i ett stall för ett par år sedan, där det va en tjej som hade tre väldigt fina hopphästar som tävlades internationellt. En morgonfodring i början av maj det året har varje häst på sig tre fodrade innetäcken. Ringde tjejen och frågade lite dumt om jag bara skulle lägga på ett utetäcke eller ta av innetäckena och sen lägga på utetäcket. Då fick jag det ännu dummare svaret: "Nej, låt dom stå inne idag. Det är så dåligt väder". Jag tittade ut och såg att det hade börjat duggregna lite... DET är vad jag kallar vanvård av häst. Okej att en häst som tränas väldigt hårt i tex hoppning behöver ett täcke för musklernas skull, men INGEN häst kan någonsin behöva tre, varmfodrade, tjocka täcken i maj månad, dessutom i ett rätt varmt stall. Ingen frisk häst iaf...

En häst som skakar fryser. De muskelspasmer som uppstår bidrar till att hålla värmen uppe i kroppen, MEN de är extremt energiödslande.
Hos människor rekommenderas att man undviker att gå runt och huttra, så varför ska egentligen hästar behöva göra det mer än undantagsvis efter ex. ett kraftigt regn?

Sen, ja, det finns hästar som huttrar efter ett övergående sommarregn. Vissa hästar har inte fattat det där med vildhästgener och värme genom grovfoderintag, tror att den typen av hästar snarare läser täckeskatalogen än handbok i vildmarksöverlevnad :D
Men allting med MÅTTA och RESON.

Såhär på vintern är det förmodligen för att den fryser. Men jag vet en häst som skakade oförklarligt ibland, och när han undersöktes på klinik visade det sig att han hade nån nerv i kläm. Det är nog iof mer extremfall, och jag skulle inte tro att din häst har det. Annars kan det kanske vara att den är spänd. Men troligast är nog att den fryser.

*kl*

Min tant frös i sommras när det öste ner och blåste hård vind.... Jag gav upp regntäcket och slängde på henne 400grs vintertäcke...och hon fick fri tillgång på hö och hade även gräs tanten är maxad d-ponny 75% arab 25% halvblod...så visst kan de frysa på sommaren också...;)

Senast ändrad:

Självklart kan skakningarna bero på att hästen fryser, och beror säkert oftast på det, men min häst kan stå och skaka lite om han är riktigt riktigt taggad (skakar trots varmt skrittäcke precis innan ridturen, då vet man att det bara är att hålla i sig :D ) :bump:

tack för svaren, det är så vi resonerat också...

men min häst av ponnyras med björnpäls kan ju inte frysa enligt diskussionerna som pågår i andra trådar :grin:

Hästarna är ju individer så även om det inte är vanligt att hästar med björnpäls är frusna så betyder ju inte det att det inte existerar. Du har väl en ovanligt frusen ponny helt enkelt.

KL

Sist jag såg min häst skaka så var det i samband med att jag skulle lasta honom. Han är inte speciellt övertygad om att det är trevlig i transporten, och vi ställde oss just den fråga, om det var att han frös, eller att han var totalt jätterädd.

Han hade ett tunt BoT nättäcke på sig och sadel, och det var i och för sig den första kalla kvällen i år, så jag vet inte.. Antingen var han jätterädd, eller så frös han. Skakningarna upphörde när han var lastad i transporten..

Kanske var det också som någon sa tidigare att han var spänd.. eftersom han inte kan tala om vad det var så kan jag bara gissa. Tidigare har jag sett honom skaka när han kom in från hagen efter ett snöblandat regnoväder i våras när han gick helt utan täcke.. Så han har aldrig skakat av rädsla innan i alla fall...

Gjorde säkert ingen klokare med mitt inlägg, men ville dela med mig av mina erfarenheter..:)

Hästar skakar för att hålla värmen..de behöver "bränsle" för att hålla värmen.
Har de vindskydd och lä och ordentligt med grovfoder och hålls torra, kan de klara sig, utan att frysa ner till 15-20 minus utan problem.

Men man får aldrig glömma att de är individer, vissa är tåligare än andra.

rätt mycket off topic nu - men är det inte en stor risk att sadla en lasträdd häst och låta den åka med sadel? jag skulle aldrig våga göra det med min, som varit svårlastad och tyckt transporten är obehaglig - trång framför allt. sadeln gör ju ofta att de känner sig än mer trängda, klaustrofobin blir förhöjd med transporten som upplevs trång, och sen en sadel som dragits åt runt magen..... :confused:

rätt mycket off topic nu - men är det inte en stor risk att sadla en lasträdd häst och låta den åka med sadel? jag skulle aldrig våga göra det med min, som varit svårlastad och tyckt transporten är obehaglig - trång framför allt. sadeln gör ju ofta att de känner sig än mer trängda, klaustrofobin blir förhöjd med transporten som upplevs trång, och sen en sadel som dragits åt runt magen..... :confused:

Ja lite OT.

Jag är väldigt försiktig som person och jag tycker inte att det är någon riskhöjning.

Det är ingen som helst skillnad att lasta honom med eller utan sadel, och lastningen går väldigt lungt till. Han har lärt sig mer och mer, och går numera in efter 3-5 minuter. Så tack ändå för att du bryr dig, men i det här fallet så är det ingen fara. Han åker brett också så det är ingen risk att han fastnar mer med sadeln än utan.

Du har säkert en poäng i det du säger och skulle han bli värre och värre och lasta igen så får vi ta oss en funderare, men nu går det bättre och bättre, så jag tror inte det är någon fara. Vi har bara 5-7 minuter till ridhuset också.

Ha en bra dag!

Låter som du har full koll.

det var bara en tanke, att det kan göra avsevärd skillnad på en häst som inte gillar att lastas/åka och framför allt en som måste åka brett, sadeln kan göra det klart värre. Tidsperpektivet är rätt orelevant i frågan -hästar tänker inte i tid, även om det bara tar 5-10 minuter att åka osv, i vår mänskliga värld och tankesätt. Om hästen har obehagliga associationer till åkandet och lastandet så är sadeln en ytterilgare faktor. jag lastar i princip ALDRIG en häst med sadel, skulle jag göra det skulle det vara en oerhört resvan och helt okomplicerad häst ur lastings och åkaspekt, aldrig annars, och knappt ens då. "Riskaspekten" du nämner är inte det jag pratar om alls, utan om hästens inställning och känsla inför åkandet och lastandet.
men det verkar som du har koll på det så det låter bra, var bara en tanke som sagt.

ha en bra dag detsamma! :)

Senast ändrad:

Mina hästar stod och skakade efter att en hästägare var och hämtade sin häst som jag hade haft på foder, ägaren var så aggresiv i sitt sätt så hennes häst gick på bakbenen ur hagen och mina hästar skakade efteråt, detta var mitt i sommaren och jag upplevde det som skräck skakningar. Det tog en halvtimme att få dom lugna och flera timmar att få dom i harmoni igen, usch det var hemskt!

*kl*

Hästar som står och skakar blåsiga dagar med nederbörd fryser. De borde få ett lämpligt täcke.

Vi har några hästar. Häst ett har vi aldrig sett frysa oavsett väder. Han ser knappt berörd ut, trots blåst och regn. I riktigt griniga väderförhållanden kan han få ett regntäcke. Han är oklippt.

Häst två är gammal. Inte lättfrusen. Klarar det mesta, men fixar inte blåst och regn. Då behöver han ett lämpligt täcke.

Häst tre är en fryslort. Som vi klipper. Han behöver ett innetäcke inne, och täcke efter höst-vinter-vår ute.

Så man måste se till de individer hästarna är.

Men det finns ingen anledning att lägga två och tre täcken på hästarna. Ett lämpligt täcke för väder, temperatur och årstid räcker.

Norrland

Låter som du har full koll.

det var bara en tanke, att det kan göra avsevärd skillnad på en häst som inte gillar att lastas/åka och framför allt en som måste åka brett, sadeln kan göra det klart värre. Tidsperpektivet är rätt orelevant i frågan -hästar tänker inte i tid, även om det bara tar 5-10 minuter att åka osv, i vår mänskliga värld och tankesätt. Om hästen har obehagliga associationer till åkandet och lastandet så är sadeln en ytterilgare faktor. jag lastar i princip ALDRIG en häst med sadel, skulle jag göra det skulle det vara en oerhört resvan och helt okomplicerad häst ur lastings och åkaspekt, aldrig annars, och knappt ens då. "Riskaspekten" du nämner är inte det jag pratar om alls, utan om hästens inställning och känsla inför åkandet och lastandet.
men det verkar som du har koll på det så det låter bra, var bara en tanke som sagt.

ha en bra dag detsamma! :)

Jag förstår ditt tänk, och jag håller med dig.. har jag möjligheten så åker jag hellre utan sadel!

Vill ju absolut inte att det ska vara en läskig upplevelse för honom. Men just nu är vi på rätt väg med hans inställning med transportering, så just i detta fall så tror jag faktiskt inte sadeln har någon betydelse, men det är som sagt alltid bra med tips och råd!

Jag har aldrig sett mina hästar skaka men häromdan, när det blåste som satan och snön kom flygandes på tvären, trodde jag på allvar att min ena häst var sjuk på riktigt..Hon bara stod i vindskyddet med huvudet lågt och såg ut som en häst färdig för slaktbilen, ville inte ens komma ut och äta.. När jag tog in henne så skaka hon nå fruktansvärt..

Hon hade ett fodrat regntäcke på sig som hon alltid brukar ha om det inte är mycke minus ute..
Jag fick mig en tankeställare.. Är van vid nordsvenskar med mycke päls och den här damen är inte spec pälsad.. Hon kräver nog vintertäcken rätt mycke tidigare än nordsvensken..
Vill ju inte att min lilla juvel står och fryser.. För det var definitivt det hon gjorde den dagen..
Kände mig som en hemsk människa..

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·
Hästvård Är det någon som haft en häst med liknande skada. Hur gick det i så fall för den och hur lång tid innan den blev bra. Är vår första egna...
Svar
9
· Visningar
1 292
Senast: annikarun
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.