Varför skakar en häst?

Seabaz

Trådstartare
Om en häst står och skakar och man kan utesluta att den absolut inte är rädd... Vad tyder detta på då?

Är det för att hålla värmen som med människor och andra varelser? Alltså skakar hästen för att den fryser?

(med en baktanke på alla täckestrådar som varit)

Sv: Varför skakar en häst?

när människor och djur börjar skaka av kyla/blöta så är det ju för att få upp värmen, alltså den fryser.

Jaaaa du... Eftersom vi inte kan läsa deras tankar eller känna det dom känner så blir det ju gissningar :)

Min häst skakar iaf när han är kall, så jag brukar tolka det som att han fryser. Det kan hända om t ex svansen är kall o våt o han står stilla, eller om vi ska ut o rida och det snöar/regnar o vi blir stående en stund innan vi kommer iväg. I det fallet kan han frysa även med ländtäcke på. När det händer ser han olycklig ut :(

I hagen går han ordetligt täckad (rygg-häst), då målet är ju att han inte skall bli kall då.

Effektiv bot för det brukar var att skritta igång honom direkt - med torrt täcke/ländtäcke på.

//C:)

Jag skulle tolka det som att den är för kall och försöker få upp värmen.

Om hästen sedan verkligen upplever det så plågsamt som vi människor gör kan nog ingen svara på, men varför inte hjälpa hästen att sluta skaka genom att ge den hö, lägga på ett täcke eller jogga en sväng. Det lär ju knappast skada den, åtminstone. ;)

Skulle nog säga att den fryser, musklerna värms väl upp när kroppen skakar.

Om hästen skakar lite under en längre stund tolkar jag det som att den fryser.

det beror ju på situationen. men står den still i hagen och det regnar/ blåser/ är kallt så ja då kan den frysa.
är det efter ansträngning som hästen skakar beror det trötthet, på tävlingsbana/ i stressig miljö kan det vara spänningar.

Hästar fryser för att hålla sig varma. De börjar skaka långt innan människan gör det. De håller igång musklerna för att de ska vara så pass värma att de kan fly när som helst.

Skakar inte hästen så fryser den inte. Skakar den är det dags att lägga på täcke men det händer ingenting annat än att den möjligen är lite stel eftersom musklerna blivit kallare än vanligt.

När det är kallt ute så stänger hästarna, precis som vi människor till de ytliga blodkärlen för att spara på värmen. Då vi svettas öppnas de upp så att värme avges. Fysiologin hos hästen är den samma. Vad gör du när du fryser? Jo du huttrar o skakar. Det är en aktivering av musklerna vilken ökar ämnesomsättningen vilket leder till utveckling av värme. Den reser ju även pälsen för att hålla värmen, stänga ute kyla och väta. Denna funktion tar vi bort då vi lägger på hästen ett täcke. Det är därför viktigt att man aldrig lägger på ett täcke utan andasfunktion på en blöt häst. Kan den inte resa på pälsen så ligger det blöta tätt intill kroppen o hästen kyls ner. Jag har enbart täcke på mina hästar när det är regn o blötsnö på vintern. I övrigt har de fri tillgång på hö och klarar sig då utmärkt utan täcke.

för att den fryser såklart...
precis som med människor och alla andra djur! och alla vet väl hur hemskt det är att vara så kall att man skakar.

tack för svaren, det är så vi resonerat också...

men min häst av ponnyras med björnpäls kan ju inte frysa enligt diskussionerna som pågår i andra trådar :grin:

tack för svaren, det är så vi resonerat också...

men min häst av ponnyras med björnpäls kan ju inte frysa enligt diskussionerna som pågår i andra trådar :grin:

Vad är du ute efter exakt?
det är ett faktum att om hästen skakar och det inte är av smärta, så är det för att den nått sin nedre temperatur gräns för att hålla värmen normalt, den skakar då precis som människor gör vid kyla, för att få upp värmen.

om den har björnpäls och skakar av kyla finns det många tänkbara orsaker. den kan vara väldigt känslig, ha nedsatt immunförsvar, eller vara van vid mycket täcken sen tidigare. eller andra orsaker.

visa gärna trådar du syftar på, där folk anser att din häst inte fryser, fattar fortfarande inte vad det är du hakat upp dig på ang. täckestrådar, då jag sett att du hugger i dessa utan synbar anledning. vet dock att någon kommenterade huruvida din häst som frös mitt i sommaren och därför stod med vintertäcke på sig, var riktigt frisk. är det det du syftar på?

det är ett faktum att om hästen skakar och det inte är av smärta, så är det för att den nått sin nedre temperatur gräns för att hålla värmen normalt, den skakar då precis som människor gör vid kyla, för att få upp värmen.

om den har björnpäls och skakar av kyla finns det många tänkbara orsaker. den kan vara väldigt känslig, ha nedsatt immunförsvar, eller vara van vid mycket täcken sen tidigare. eller andra orsaker.

visa gärna trådar du syftar på, där folk anser att din häst inte fryser, fattar fortfarande inte vad det är du hakat upp dig på ang. täckestrådar, då jag sett att du hugger i dessa utan synbar anledning. vet dock att någon kommenterade huruvida din häst som frös mitt i sommaren och därför stod med vintertäcke på sig, var riktigt frisk. är det det du syftar på?

Jag har inte läst det inlägget om du skriver om om den hästen med vintertäcke på sommaren. Den var frisk men extrem i allting. Ville påvisa att det faktiskt finns "porslinshästar" och det är lätt att göra en tålig häst till en porslinshäst men svårare att få en redan porslinshäst att blir en tålig häst.
Vissa är födda till porslinshästar, andra är gjorda till det.

Nej jag ville bara ha ett rakt svar på varför en häst skakar. Om det inte är av smärta eller nervositet. Det har jag fått svar på och det är för att hästen fryser, tack det var som jag tänkte också.

Jag är av den typen; Sköt dig själv och skit i andra när det kommer till täcken. Täckesanvändning går för mig INTE under "vanvård".

Vill bara lägga till att det kan vara foderbrist också. Vid kyla stiger behovet av grovfoder. Bra päls och tillräckligt med grovfoder hjälper hästen att inte frysa (eller i vart fall frysa först vid mycket lägre temperatur eller blåst/väta).

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·
Hästvård Är det någon som haft en häst med liknande skada. Hur gick det i så fall för den och hur lång tid innan den blev bra. Är vår första egna...
Svar
9
· Visningar
1 292
Senast: annikarun
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.