Varför ska man inte ge olja om hästen har svårt att tillgodogöra sig fodret?

Sv: Varför ska man inte ge olja om hästen har svårt att tillgodogöra sig fodret?

Har funderat lite under dagen. Varför har kvoten öht betydelse? Vad ger det för effekt om kvoten blir för låg resp för hög?

Sv: Varför ska man inte ge olja om hästen har svårt att tillgodogöra sig fodret?

Har funderat lite under dagen. Varför har kvoten öht betydelse? Vad ger det för effekt om kvoten blir för låg resp för hög?

Intressant fråga, Jag tycker själv att detta med kvoter bara förvirrar.
Det verkar bättre att räkna på hur mycket hästen får i sig.

Med olika kvoter blir väl effekten lite olika beroende på vilken typ av häst du har dvs lättfödd eller svårfödd och hur mycket mat den får.

Ex en lättfödd häst som får mat efter en låg kvot borde som jag ser det bli fet under förutsättning att den får tillräckligt med mat. För att få i sig tillräckligt med proteiner måste den då äta mkt energi.

Så har i alla fall jag förstått det.

För mig har det blivit ett lätt sätt att kontrollera balansen i ett foder, jag vet ju ungefär vad jag söker.

Annars har jag lärt om mig, jag tittar på BEHOVET.

Vi har tidigare fått lära oss här på forumet (bl a) att inte binda oss så hårt vid kvoten.

Titta istället på att behovet är fyllt.

Tycker du inte att det blir lite väl mycket energi ändå i mitt räkneexempel?

Om man har en unghäst och sätter den på kvot 4,2 har man troligen skaffat sig problem rätt många år framåt.

Sen beror det ju på om snedbalansen kommer från grovfoder eller kraftfoder.

I mitt räkneexempel hade jag hellre satt till protein om hästen hade undehull.

Jag ska snart på en föreläsning om sporthästar och proteinintag, ska bli intressant.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 116
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 068
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka