Varför ska man inte ge olja om hästen har svårt att tillgodogöra sig fodret?

lillaana

Trådstartare
Ja, som rubriken säger - varför?
Om man vill ha upp hästen i hull borde det väl vara bra?
Hittade en gammal tråd som behandlade denna frågan men det kom inget svar så jag försöker igen!

Sv: Varför ska man inte ge olja om hästen har svårt att tillgodogöra sig fodret?

Nu vet inte jag om det är så här, men har hört att man kan ge hästar som behöver gå upp i hull olja. Olja är väl bar för annat också päls oså...

Sv: Varför ska man inte ge olja om hästen har svårt att tillgodogöra sig fodret?

Det har jag också hört och jag ger min häst olja för det, men för att gå upp i hull måste man ju tillgodogöra sig fodret. Om oljan sätter stopp för det är det ju inte så bra att ge det just för hullet...???

Jag är väldigt tveksam till det påståendet, vill gärna se tillförlitlig källa.

Jag ger olja för att få upp mj i foderstaten. Det fungerar helt enligt beräkningarna. Dock föredrar jag att fodra med grovfoder hellre än kraftfoder, men det är ju inte alltid det fungerar till svårfödda hästar.

Så kankse det är, min häst har inte riktigt problem med för lite hull om vi säger så ;). Men jag vet att det är MJ (enregi i fodret) som omvandlas till hull iaf. Så satsa på något energirikt. Men är u säker på att den behöver gå upp i hull och att den inte har proteinbrist = bukig, tappar ryggmsukler..

Jag skulle kunna tänka mig att man med "en häst som har svårt att tillgodogöra sig fodret" menar en häst som har en störning i grovtarmen.
Mikroberna arbetar alltså inte som de ska.
Att då ge såpass mycket olja så att det inte kan tas upp i tunntarmen utan läcker ner i grovtarmen skulle störa mikroberna ännu mer och leda till ännu sämre nedbrytning av grovfodret.
Observera att jag spekulerar hej vilt nu, men detta är den enda anledningen jag kan komma på.

Jag fodrar med massor av grovfoder + lucern. Inget kraftfoder för hon är väldigt fångkänslig och klarar inte spannmål eller betfor.
Hon har stått länge och tappat både hull och muskler och ser förfärlig ut. Behöver både och för att bli fin igen....

Senast ändrad:

Jag är väldigt tveksam till det påståendet, vill gärna se tillförlitlig källa.

Jag ger olja för att få upp mj i foderstaten. Det fungerar helt enligt beräkningarna. Dock föredrar jag att fodra med grovfoder hellre än kraftfoder, men det är ju inte alltid det fungerar till svårfödda hästar.

Jag har ingen källa utan såg bara påståendet i en annan tråd som inte fick nåt svar, så jag blev nyfiken då jag ju ger olja i maten.
Skulle också vilja se nåt som säger att det är rätt/fel.

Är det energi hästen behöver mera av? Om det i stället är protein den behöver får den ju ännu galnare foderstat eftersom man sänker kvoten genom att mata på med olja.

Jag tror det är det som menades utan att veta vilken tråd du syftar till... :idea:

Jag har för mig att det har o göra med nedbrytningen av fibrer, att det är det som hämmas. Men då handlar det om mycket mer olja än vad vi traditionellt ger.
// Linda

Rent spontant har jag för mig att jag har sett något sådant. Har för mig att det handlade om någon blockering av nyttoämnena av oljan men är mycket långt ifrån säker.

KL.Jag klistrar in mitt inlägg fr 24/1. orkar inte skriva om!

Jag är en förespråkare för att ge större mängder olja till 3 typer av hästar. 1. hästar som inte tål stärkelse eller höga sockergivor pga av korsförlamningsbenägenhet. 2. Högpresterande energikrävande hästar för att reducera stärkelsebehovet 3. Arbetande hästar med insulinresistens.

MEN man ska kalkylera med att om olja utgör en stor dels av energiintaget så minskar fibernedbrytningen. I en studie av Janssen 04 såg man att om man gav hästar sojaolja motsvarande 63% av energiintaget så minskade energiutvinningen ur fibrer med 15 %.

Mindre mängder olja, typ några dl rapsolja för att komma åt de nyttiga fetterna, har en försumbar effekt på fibernedbrytningen. HH

Aha, tack, hade för mig att jag läst om det någonstans. Var nog det jag tänkte på.

Tkr det låter som att din häst behöver mer protein om den tappat muskler... den borde ju inte ha tappat hull när den står tkr man. Har den inte mask då ??

Är det energi hästen behöver mera av? Om det i stället är protein den behöver får den ju ännu galnare foderstat eftersom man sänker kvoten genom att mata på med olja.

Jag är för okunnig på det här området men varför blir det så?

Jag är för okunnig på det här området men varför blir det så?

Räkneexempel:

Om vi tar mitt fjolårshö som exempel så hade det en kvot på 4,5 (inte jättekul alltså), jag kompletterar för att få vettig balans men nu räknar jag BARA med höet för att göra det enkelt.

MJ = 8, SMRP/kg = 36

36/8 = 4,5

12 kg hö: 432 smrp / 96 MJ = Kvoten fortfarande 4,5

Om jag med detta hö skulle ge hästen till exempel 2 dl olja också så höjer jag MJ till 102 (3 MJ/dl).

432/102 = 4,2

Du har sänkt kvoten.

Aha! Nu hänger jag med! TACK!! :bow:

(har alltid överlåtit foderstatsberäkningar till andra kunniga :o)

Aha! Nu hänger jag med! TACK!! :bow:

(har alltid överlåtit foderstatsberäkningar till andra kunniga :o)

Varsågod... :idea:

Jag har bara kunnat i lite drygt ett år men det tackar hästarna för. :idea:

Tkr det låter som att din häst behöver mer protein om den tappat muskler... den borde ju inte ha tappat hull när den står tkr man. Har den inte mask då ??

Nä, hon e maskad enligt alla konstens regler, men har tyckt det varit TRIST med boxvila/liten fålla och inte ätit så bra utan mest deppat...
Nu är det nya tag med igångsättning och muskelbyggnad och hon är LYCKLIG och glufsar i sig allt hon får! :banana:

Vi har tidigare fått lära oss här på forumet (bl a) att inte binda oss så hårt vid kvoten.

Titta istället på att behovet är fyllt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 116
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 068
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka