Varför silage?

malinsky

Trådstartare
Jag har silage nu i mindre fyrkantiga balar om 350-400 kg /st.

Nu är det snart slut, och de kostar drygt 2kr / kg. Jag kan köpa balat torrt hö för 1.80, och funderar nu varför jag köpte silage öht!?

Jag har 1 1/2 häst (stor och shettis) och funderar på att återgå till torrhö. Vad finns det för nackdelar? Jag lägger ut för ett dygn ca i en hölåda jag har byggt som inte shettisen når ned i. Håller sig höet lika bra? Kan det snöa och regna på det och fortfarande vara ätbart?

Hur skulle ni ha gjort?

Sv: Varför silage?

Jadu du lär få 1000 svar :D

själv tycker jag ett år som detta att silage känns tryggare, alla jag vet har fått höet möglat pga det fuktiga vädret, medans mitt silage håller sig fint och fräscht. dessutom dammar det mindre än hö över lag. men smaken är som baken - jag föredrar silage därför att jag alltid haft goda erfarenheter av det, men det finns säkert andra som har bättre erfarenhet av hö det är jag övertygad om!

Jag hade köpt höet istället. Jag tycker hö är lättare att hantera och är det billigare så hade jag valt det. Vet du något om näringsvärdena?

Jadu du lär få 1000 svar :D

själv tycker jag ett år som detta att silage känns tryggare, alla jag vet har fått höet möglat pga det fuktiga vädret, medans mitt silage håller sig fint och fräscht. dessutom dammar det mindre än hö över lag. men smaken är som baken - jag föredrar silage därför att jag alltid haft goda erfarenheter av det, men det finns säkert andra som har bättre erfarenhet av hö det är jag övertygad om!

Haha, säkert :D Jag har också hört från 2 silageleverantörer (säljer både silage och torrt) att det i princip är omöjligt att ha ett 100% mögelfritt silagehö, har INGEN aning om det stämmer.

Jag kan tro att det är bättre med silage när det är som det är nu, samtidigt som det inte håller sig så länge när det är så varmt och hästarna äter inte i den takt som kanske behövs då shettisen inte ska äta så mkt (som han gör :angel: )

hmm.. känner mig kluven

Jag hade köpt höet istället. Jag tycker hö är lättare att hantera och är det billigare så hade jag valt det. Vet du något om näringsvärdena?

Tyvärr inte, jag vill helst ha så dåligt som möjligt (:o ) inom vissa rimliga gränser förståss då shettisen tenderar till att bli övergödd, jag fodrar hellre upp stora med kraft och storen får ju fri tillgång, inte shettisen, även om han får för mycket då stordrulen dräller med silaget lite överallt.

Hur länge håller sig dina hösilagebalar fräscha, och hur mycket äter dina/dag?

Jag har också 1,5:D häst, dvs en shettis och en haflinger och har köpt en hösilagebal "på prov". Den väger 300-350 kg, och ska vara "som hö" i torrhet.

Jag har inte vågat öppna den ännu (har en del hö kvar) eftersom "alla" rekommenderar att jag väntar tills det blir kallare (ja, hm, om det nu blir det i vinter...) för att balen ska hålla bättre. Jag brukar köpa hö, men i år har det strulat till sig (höbrist här) så jag bestämde mig för att prova hösilage.

Hur ska jag vänja in mina hästar på det (om jag får sno tråden lite)? Är det en jätteomställning att gå från hö till torrt hösilage? Hur mycket mer bör de äta av hösilaget för att det ska motsvara hömängden på ett ungefär?

Något annat en "nybörjare" bör tänka på?

Hur ska jag vänja in mina hästar på det (om jag får sno tråden lite)? Är det en jätteomställning att gå från hö till torrt hösilage? Hur mycket mer bör de äta av hösilaget för att det ska motsvara hömängden på ett ungefär?

Invänjningperiod om ca 2-3 veckor. Blanda helt enkelt...efter ca 2-3 veckor bör dina hästar ställt om sig till det nya. Hur mycket ensilage du ska ge för att motsvara hö går inte att säga. Du måste ta reda på just DITT partis ts halt för att veta.

Höt verkar mögla för väldigt många i det här fuktiga vädret som råder. Samtidigt så tvivlar jag på att dina hästar hinner äta upp hösilagebalarna tillräckligt fort. Hösilage håller sig bara en tre, fyra dagar höst och vår, och upp emot veckan o ibland lite längre på vintern. Enligt almenackan är det kanske vinter nu, men det är ju definitivt höst när man tittar ut.. =(

Småbalar hösilage, eller ett hö som är otroligt bra lagrat skulle jag nog välja.

Hösilage håller sig bara en tre, fyra dagar höst och vår, och upp emot veckan o ibland lite längre på vintern. Enligt almenackan är det kanske vinter nu, men det är ju definitivt höst när man tittar ut.. =(

har aldrig nånsin haft problem så länge det varit under 10 grader varmt höst och vår, med att hålla silaget fräsht så länge som minst en vecka. lägger man silage balen svalt, tex i ett gammalt mjölkrum eller ett vagnslider så håller det sig bra! det är viktigt att öppna upp hela balen, och är det varmt kan man gärna klyva den i mitten, men återigen -så länge det är förhållandevis svalgrader och inte solen gassar på balen så är det inga problem alls. det är inte bara jag som säger utifrån min egen erfarenhet utan även de mycket kunniga leverantörer och hanterare (bägge är lantbrukare som själv använt och producerat i flera flera år just till häst). Men - det beror säkert också på kvaliteten på balen till att börja med, och dessa har haft mycket hög kvalitet, därmed har det inte blivit några problem alls.....

Om du ska ha storbal och fri tillgång så rekomenderar jag att vaccinera mot botulism. Det är kanske en hel tråd bara det, för jag vet att många tycker väldigt mycket angående det. Men du bör iallafall överväga vaccination tycker jag.

haha, nä.. de väger kanske mindre. Det är inte de stora runda, utan mindre fyrkantiga.. eller snarare rektangulära :) ca 250 tror jag de väger om jag tänker efter

Jag skulle definitivt byta till hö om silaget var så dyrt!!:eek: Jag betalar 350 kr/bal om ca 500 kg. I är var silaget dessutom väldigt torrt. Jag har hört flera stycken som har problem med att silaget är mögligt när de öppnar balarna. Å andra sidan hör man också att höet möglar på skullen pga vädret. Åhhh vad jag längtar efter kyla!!

Har hört att några av de största travtränarna går över till vanligt hö igen, p.g.a att syran (?) i silaget sätter sig i musklerna på något sätt... vet inte så detaljerat... men dom säger att hästarnas muskler blivit finare nu när dom går på hö igen?

Har alltid använt vanligt hö och aldrig haft några problem. Enda problemet jag kan tänka mig är damm när hästen är känslig. Jag har hittills i år inte haft några problem med mögel (stor luftig loge och mycket torrt hö).

Kan du lagra hö finns det ju ingen anledning att köpa hösilage.

MEN oftast tycker jag det blir meckande med hö, dels därför att min hantering blir mer ofattande (jag hade småbalar som skulle upp på släpet, av från släpet, upp på logen och ner från logen). Dessutom hade jag (som ju bor i Skåne) vansinniga problem med att få det lagringsstabilt och försöka få det att avstå från att mögla.

Min hölevarantör kör sin skulltork hela vintern, så det är garanterat torrt när det leveras. Men jag fick köra med halm runt och på, men fick ändå mögel i en del. Med tanke på svinnet blev höet rätt mycket dyrare än bara inköpspriset...

Men som sagt; bor du i en del av landet där hö går att lagra - gratulerar!

Jag köper 500 kg åt gången, det räcker väl drygt en månad så det hinner inte ligga så länge. Det blir lite att köra och hämta, men jag tycker att det funkar bra ändå. Bonden bor ju 5 min bilväg från hemmet och jag har mitt hö i ett tomt kallgarage.

Det var ungefär så jag gjorde, det som möglade hade börjat redan en vecka efter att jag hämtat.

Det är underbart att leva i Skåne...

Vi har ingen bra höförvarning (inget innertak/loft på stallet el. loge) utan vi har höet i en box i stallet, så det är svårt att hålla det fint längre än ca 1 månad.
Vi har förståss fått några (bara ca 7 på 100 ca balar dock men ändå) dammiga höbalar med, lämnar tillbaks dom och får nya balar.

Fick dock mkt fint hö också, det som vi hann täcka ordentligt m halm har hållt sig jättefint.

Hädanefter ska vi bara ta hem 1 hästsläp fullt (ca 50 balar) i taget, så hinner det inte bli dåligt.

Bättre än förra året då fick vi ett helt parti (2 stora balvagnar fulla, kan ha varit 350 st?) dammigt hö som bara var att kasta.. :(
För att det låg i stallet hela sommaren = inte bra.

Enda negativa med vårt stall.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 502
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Funderar över foder till min dam. Tyvärr har jag ingen analys av grovfoder. Och det är inte heller möjligt då vi ej kan öppna alla...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 856
Senast: ptr
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka