varför sånt tjafs

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lady_ann
  • Startdatum Startdatum
L

Lady_ann

Tror nog denna tråden hamnar rätt

Undrar varför det blir sånt tjafs när det gäller korsnings avel med PRE ??? Jag menar i dom flesta trådar o dom flesta folk man läser eller pratar med är alla taggarna utåt när man börjar prata korsningsavel med PRE. Man får komentarer som " men den häst rasen e inte så speciell" och
" nä men ska inte korsa med en PRE för det blir inget bra"

Men när man pratar om att korsa andra raser låt oss säga halvblod fullblod eller travare full blod ( exempel nu bara ) så e de helt annan ton i pipan då e de plötsligt helt ok.
varför d ???
Jag menar korsar man inte 2 olika raser för att försöka få fram dom bästa egenskaperna från dom raserna i en häst och PRE har en hel del bra och possitiva egenskaper vad jag har märkt och uppfattat det som.

Så varför kan man inte göra det med PRE? Nä för då blir de hej liv i luckan hur kan de komma sig ??? e de verkligen en så farligt eller ???

/// Lady_ann

Sv: varför sånt tjafs

oj hade jag aldrig ens hort att det skulle vara en dalig korsning, nu blev jag nyfiken och hoppas pa svar pa denna trad:D

Jag tycker att så fort man pratar korsningar annat än med fullblod så blir det tjafs.
Varför inte acceptera att alla människor tycker olika och även korsningar kan bli fina hästar. Alla avlar inte för att deras avkommor ska tävla internationellt.

Jag är ingen expert på detta men jag tror nog att det inte handlar så mycket om att rasen inte skulle ha någonting att tillföra vid korsningsavel.

Däremot vet jag att PRE betyder Pura Raza Espaňola som översatt till svenska betyder Spansk Renrasig, vilket väl talar sitt tydliga språk. I Spanien är det vad jag vet förbjudet att korsa PRE med något annat än PRE just för att bibehålla den rena spanska rasen. ;)

nej nej i spanien använder man PRE till att förädla en massa andra raser, Men dom skrivs aldrig in i PRE stamböckerna, Dessa hästar är vad dom är korsningshästar,

Förutom PRHá Hispano-arabé alltså PRE/arab kornsing, Dom stamboksförs som en egen ras med egen stambok i spanien,

Alltså en stamboksförd PRE finns det inga andra raser i , Sluten stambok, Sen länge länge,
men visst korsar man dom med andra raser Till och med åsnor :angel:

Jag får hålla med att så fort man skriver att man vill korsa med en PRE eller för den delen skriver hur fina man tycker dom är . så kommer det alltid negativa kommentarer om rasen , Visst fattar ju att alla inte kan gilla samma raser.

Men i många trådar börja folk framhäva hur bra den andra rasen är tex Om man har sagt att man ska korsa Nordsvensk /PRE

Så ska man genast INTE förstöra blodet på nordsvensken.
Och att den är en precis lika bra häst som en PRE!

Alla gillar ju sina raser såklart:love:
Men har inte sett sånt tjafs om man skrivare att man ska använda en känd halvblodshingst till sitt sto :confused:
Och om man nu funderar på att korsa sin märr med en annan ras så måste det ju vara någonting som man inte är riktigt nöjd med hos just den rasen och tror att den andra rasen kan tillföra detta ,

Tesora Älskar PRE

"Men har inte sett sånt tjafs om man skrivare att man ska använda en känd halvblodshingst till sitt sto "

Jo då om det är "fel" sto.
Men jag tror att många av de negetiva komenterna till korsningsavel mycket beror på att den som tänkt göra den kanske inte har ett för avel lämpligt sto eller någon riktig plan med sin avel.
Tycker ofta så är grunden till korsningen att det egna stoet inte är bra nog men väldigt snäll och söt. Ibland har maninte ens riktig koll på vad stoet själv är för ras/korsning. Eller att stoägaren tror att det ska bli billigare att själv föda upp en korsningshäst än att köpa en färdig. Kanske inte någon idealisk bas för seriös avel.

Tror inte att det finns så många som är negativa till verkligt genom tänkt och planerad korsningsavel oavsett vilka raser som blandas. Bara det rör sig om för avel lämpliga individer och inte första billigaste!

Jag tror precis som du, att problemet många gånger, med korsningsaveln är inte korsningen i sig utan just det att man väljer att avla på en eller två dåliga individer.
Väldigt många av dem som betäcker sitt sto (ej pre sto) med en PRE hingst gör det för att stoet i sig inte fullt ut duger i den renrasiga aveln. Genom att lägga på en PRE hingst (många gånger inte heller en av de dyrare och mer kvalitativa pre-hingstarna heller) tror de att de ska få fram något bra och billigare än att betäcka "rent" ! Logiken haltar lite!

Dock börjar fler och fler faktiskt nu betäcka sina bra halvblods/fullblodsston med bra PRE hingstar och dessa avkommor är jag personligen grymt nyfiken på hur de kommer utvecklas. Jag tror att det här är en avel som kommer öka och att vi om några år kommer se fler och fler av den här korsningen ute på tävlingsbanorna!
Själv betäckte jag ett mycket bra halvblodssto med Norska Pre -hingsten Inspirador, och inte var det för att komma billigare undan.

Vi körde stoet till norge med allt vad det innebär. Att tillverka detta föl har kostat mig betydligt mer än det hade kostat att betäcka "rent" med en av de bättre halvblodshingstarna.
Alla vill vi ju få fram så bra individer som möjligt och skälet till varför vi väljer att betäcka med en viss hingst är ju förankrat i just detta.

Anledningen till att just jag väljde att korsa var för att jag anser att rasen PRE har stora fördelar jämte våra svenska halvblod. Jag ville helt enkelt få fram en häst med bättre ridbarhet, samarbetsvilja, lättare till samling och ett bättre temprament än vad jag ofta ser hos halvbloden. Min förhoppning är ju också självfallet att jag får behålla många av de fördelar stoet har.
Jag är än så länge jättenöjd med resultatet och är spänd över hur han utvecklas då jag tror han kan bli något alldelles extra.

Pappa:

inspriador3.jpg

Resultat: 2 veckor gammal!

integrolyfter.jpg

fin pappa o fint föl :)

i sak har du ju rätt men de jag tycker det är konstigt att folk här inne opponerar sig så när man ska betäcka med en PRE skit sto eller inte.....Folk säger att PRE inte är så bra och att det finns minsan andra raser som är mycket bättre och att PRE inte är så märkvärdiga som andra påstår.
Visst finns det kanske raser som är lika bra så att säga men varför blir det aldrig sådana diskutioner när man tar upp att korsa med en annan ras än PRE som tex fullblod :confused:

Som i denna tråden :http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=702829

/// Lady_ann

"Men har inte sett sånt tjafs om man skrivare att man ska använda en känd halvblodshingst till sitt sto "

Jo då om det är "fel" sto.
Men jag tror att många av de negetiva komenterna till korsningsavel mycket beror på att den som tänkt göra den kanske inte har ett för avel lämpligt sto eller någon riktig plan med sin avel.
Tycker ofta så är grunden till korsningen att det egna stoet inte är bra nog men väldigt snäll och söt. Ibland har maninte ens riktig koll på vad stoet själv är för ras/korsning. Eller att stoägaren tror att det ska bli billigare att själv föda upp en korsningshäst än att köpa en färdig. Kanske inte någon idealisk bas för seriös avel.

Tror inte att det finns så många som är negativa till verkligt genom tänkt och planerad korsningsavel oavsett vilka raser som blandas. Bara det rör sig om för avel lämpliga individer och inte första billigaste!

Jag håller med. En gång för länge sen funderade jag på att importera en hingst (PRE) och kastrera den genast när den kom till Sverige. Men då frågade en person om hon först kunde avla på den till några av sina ston som var av allsköns blandning?! :eek: En 3-åring, nyss inriden, utan några speciella kvaliteter...Jag sa givetvis nej, men då började jag fatta att många verka bara buskavla och skita både i hingstvisningar och premieringar...Sen har de mage att försöka sälja avkommorna för dyra pengar för de har PRE-blod i sig...Och då tror väl folk att det är automatiskt fina hästar? Däremot seriös och genomtänkt korsningsavel är ju något helt annat, där man mycket noga funderat och analyserat saken, men till det krävs det väldigt mycket kunskap. Själv skulle jag inte våga, tycker att det är nog läskigt att försöka välja rätt hingst inom min ras!

Öht är det rätt mkt tjafs när det gäller korsningar..
Som jag till viss del förstår.
Avel ska ske på ett seriöst & välplanerat sätt & inte bara för att man tycker så mkt om sin häst..

MEN.. jag tycker att väldigt många här inne är elitister.. Det ska vara till de högre klasserna.. vilket är bra. Men inte för alla. Själv har jag valt bort halvbloden då de är mkt nerv i de flesta (för mig och min ridning!) & hittade en pärla som skulle sågas totalt av merparten härinne :D då hon inte bara är korsning , e. Paint (import Tyskland ej godk i Sverige) u. Connemara/halvblod där Connemaran är ej godk. hingst & morfar är Rastell 782..
utan även resultat av hemmaavel...:smirk:

Men för mig passar hon ypperligt..och ang. PRE så har jag haft turen att möta jättetrevliga PREkorsningar!
Så jag gillar dem skarpt.

Vissa härinne borde ta av sig skygglapparna & inse att det faktist inte bara är halvblodsfolk som tycker & t'änker kring sin avel..

Jag tror precis som du, att problemet många gånger, med korsningsaveln är inte korsningen i sig utan just det att man väljer att avla på en eller två dåliga individer.
Väldigt många av dem som betäcker sitt sto (ej pre sto) med en PRE hingst gör det för att stoet i sig inte fullt ut duger i den renrasiga aveln. Genom att lägga på en PRE hingst (många gånger inte heller en av de dyrare och mer kvalitativa pre-hingstarna heller) tror de att de ska få fram något bra och billigare än att betäcka "rent" ! Logiken haltar lite!

Dock börjar fler och fler faktiskt nu betäcka sina bra halvblods/fullblodsston med bra PRE hingstar och dessa avkommor är jag personligen grymt nyfiken på hur de kommer utvecklas. Jag tror att det här är en avel som kommer öka och att vi om några år kommer se fler och fler av den här korsningen ute på tävlingsbanorna!

[/IMG]
Tycker verkligen att det börjar ändra sej. Vi får fler och fler BRA ston till våra hingstar nu. Både rena PRE förstås, men även många riktigt fina halvblodsston, fullblod och araber bla. Men jag håller oxå med trådskaparen om att det lätt blir ett himla liv när frågan kommer upp här på Buke. Ta ett erkänt bra halvblod i stället, verkar många tycka.

Vissa härinne borde ta av sig skygglapparna & inse att det faktist inte bara är halvblodsfolk som tycker & t'änker kring sin avel..[/QUOTE]

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Det är alltid tjafs när det kommer till korsningar, antagligen för att det bedrivs så mycket "buskavel" som ger korsningen ett dåligt rykte.
Sen vet jag inte om det är mer tjafs om just PRE-korsningar än andra sådana. De som gillar iberiska hästar rent generellt är vänligt inställda till dylika korsningar, medan jag förmodar att andra som värnar om att hålla raserna rena, inte är det.

// Caballus - vill ha iberisk korsning

Och om man nu funderar på att korsa sin märr med en annan ras så måste det ju vara någonting som man inte är riktigt nöjd med hos just den rasen och tror att den andra rasen kan tillföra detta ,

Tesora Älskar PRE

Kan ju ocksa vara sa att stoagaren vadrar chansen att tjana MER pengar pa folet an vad man gor pa att salja ett renrasigt fol.

I manga fall far man tex mera betalt om man saljer ett korsningsfol dar fadern ar PRE an tex for en renrasig nordsvensk, renrasig varmblodstravare med flera raser.

Jag tror att det ar sa i manga fall. Penningen som regerar.

Galler naturligtvis inte bara PRE utan alla andra raser som betingar hoga priser och ar lattsalda. ( Bade quarterhasten och friesern har varit ute for detta).

Men sjalvklart ar det ju ocksa en hel del stoagare som kanske har ett trevligt sto... sen traffar man en trevlig PRE hingst nagonstans i sverige och blir foralskad i hingsten. Sjalvklart vill man da ha ett fol!

Att bevara hastraser genom renavel ar sjalvklart viktigt i synnerhet nar det galler raser som har ett fatal individer. Sarskilt nar det galler gamla raser med anor. ( Och det finns en hel del raser som har manghundraariga anor som inte ar PRE och det ar naturligt att foresprakarna for dessa raser vill bevara dom- aven om PREn ar en av de raser som har langst DOKUMENTERAD historia). Det betyder inte att en ras ar battre eller samre an nagon annan.

/KT

Jag kan absolut förstå om man vill ha rasrena hästar ! det är ju inte det frågan handlar om egentligen;)

Utan att när det pratas korsnings avel , och någon säger att dom ska ta en PRE så brukar det bli livliga diskussioner , Men inte om man skriver att man tex ska ta ett halvblod på en annan ras :angel:

då är det oftast mycket bra ! Tex travare om dom vill ta en PRE så är det oftast kommentarer om att vad tror du det kan bli m,m,
Men säger man halvblod så är det oftast kommentarer som ja ta den eller den hinsgten för den kan tillföra ditten o datten
och javisst det finns dom som protesterar mot alla korsningar;)

men tex som tråden på barock .där blev det en diskution om hur bra nordsvensken(tror det var nordsvensktravare det var frågan om där) är kontra PRE, i stället för att diskutera korsningen?

Jag förstår mycket väl att alla håller på sin ras absolut !!!!
Och att när det finns få indiver av en ras så tycker jag givetvis att man ska ta ett renrasigt föl !

Har själv tackat nej till Shagaya arab ston ! För att jag tycker det är bättre att bredda den egna rasens gener.

Så det jag mest reagerar på är att det blir så mycket jämförelse med andra raser så fort en PRE är på tråden ;)
Hmm hoppas alla förstår nu .

Tesora älskar PRE ( en aning trött av fölvak,bruten hand och antibiotika kur )

men tex som tråden på barock .där blev det en diskution om hur bra nordsvensken(tror det var nordsvensktravare det var frågan om där) är kontra PRE, i stället för att diskutera korsningen?

Kan det inte vara så att folk är rädda för det nya och okända helt enkelt? Alla baserar ju sina påståenden och synpunkter på den erfarenhet de har. Har de ens aldrig klappat en PRE så är det förståeligt att de ratar rasen.

Travar/Halvblodskorsningarna har ju också diskuterats livligt tidigare, men då dessa är rätt välbeprövade och rosats av stora internationella uppfödare har det blivit en accepterad korsning.
PRE däremot är en nymodighet i Sverige, med väldigt få vuxna och beprövade korsningar som kan påtala fördelarna (el. nackdelarna) med att blanda PRE på andra raser.

Liknande trådar

Avel I denna tråd kan alla, gamla som nya fantaster av denna underbara ras dela med sig av sina tankar om rasen. Det är självklart helt okej...
Svar
0
· Visningar
851
Avel Jag fick lite funderingar runt avel på korsningar efter ha läst arab/frieserkorsningstråden. Vilka vackra hästar! :love: Jag är helt...
Svar
2
· Visningar
1 151
Senast: skuggi
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 823
Senast: Fetaost
·
G
Hundhälsa Jag har tänkt på det här rätt länge, och nu igen när jag läser tråden om vad en "bra" hund egentligen är. Det finns många åsikter om...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
16 598
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?