Varför säger man inte rasen?

Blandrastik

Trådstartare
Nu måste jag bara fråga, varför denna misstänksamhet mot att ange ras på hunden när man frågar om råd här på Buke?

För mig som problemhundsutredare har jag alltid tre frågor till alla hundägare som kontaktar mig: ras/er, kön, ålder. Det är alltid utgångsläget för vilka råd jag ska ge hundägaren. Det är stor skillnad på en åtta månaders welch-tik som rymmer och jagar vilt olovligt än om det är en treårig
New Foundlandhane.

Men här på Buke är det mer: "Hur ska jag aktivera min hund?" Frågar man då om ras kan man på sin höjd få det via PM eller möjligen veta vilken rasgrupp hunden tillhör.

Är det nån som vet varför?

Blandrastiken, ägare till en åtta månaders Stabyhane med tämligen selektiv hörsel.

Sv: Varför säger man inte rasen?

Jag har noterat samma trend på sistone, och tycker att det är lite larvigt att inte berätta just de där tre grejerna från början. Det är liksom grundläggande info som är bra att veta.

/Blåbär - som står för att hon har två dvärgpinnar (som skäller och hoppar ;))

Jag har också funderat på detta! Min teori är att att den som ber om rås/synpunkter låter bli att uppge ras för att slippa massa förutfattade meningar kanske?
Sen är det säkert många som har skaffat 'fel' ras till dess syfte (Kanske impulsköp, eller köp efter endast utseende, eller dom hade rasen när dom var barn, som tex min svärmor som ville ha en bc för att dom är så vackra :crazy: etc etc ), och inte orkar med uppläxningen som gärna blir här på bukefalos där de flesta är väldigt engagerade.

Jag kan säga en anledning. Jag vill inte att det ska komma upp när man googlar rasnamnet, för Buke är en sån grej som ofta kommer högt upp när man googlar. För min del tänker jag att forumet ändå är relativt anonymt, även om jag inte skriver saker jag inte står för, så är det pga min relativt ovanliga hundras inte särskilt svårt att leta upp vem jag är.

Jag kommer inte ifrån det, för jag tycker ändå om att diskutera min ras:D Men jag kan ju förstå om man har tex sin första hund av den rasen och kanske inte vill basunera ut till sin uppfödare tex att man har problem.

Och jag har nog aldrig tänkt på det att man inte vill säga rasen. Tror att jag oftast brukar skriva ut det i trådarna också:)

Kanske är det för folks fördomar som man undanhåller rasen? Trots allt har ju många raser ett rykte om att de ska vara si och så, och ber man om råd här kanske man inte vill att det ska komma fram att det var just en sådan ras du inte skulle haft för du veeeet juuuu att den gör si och så, du vet ju att det är dålig avel på den rasen, du vet ju att den och den rasen är så utpräglad i sitt sätt. Alltså ungefär vad fijja skrev här ovanför.

Bara en tanke från en med en envis schnauzer i "tonåren";)

Jag har också funderat på detta! Min teori är att att den som ber om rås/synpunkter låter bli att uppge ras för att slippa massa förutfattade meningar kanske?
Sen är det säkert många som har skaffat 'fel' ras till dess syfte (Kanske impulsköp, eller köp efter endast utseende, eller dom hade rasen när dom var barn, som tex min svärmor som ville ha en bc för att dom är så vackra :crazy: etc etc ), och inte orkar med uppläxningen som gärna blir här på bukefalos där de flesta är väldigt engagerade.

Kan bara hålla med. Attityden gentemot de som ber om hjälp, kan bli lite väl hård mellan varven. Ibland välförtjänt och ibland inte. Lite nackdelen med att be om hjälp på ett forum eller vilken annan plats som helst, där personerna verkligen brinner för ämnet.

Jag fattar inte heller? Men så har jag inte heller något direkt behov av att vara anonym. Jag har röjt mina hundars ras och namn, så det går ju på två röda att lista ut vem jag är. Men jag har inget att dölja och skriver inte något som jag inte kan stå för.

För då är det jättelätt att kolla på hunddata vem ägaren är (om de uppgifterna finns där) Så vill man förbli anonym får man helt enkelt hålla tyst om dessa uppgifter :)

Jag tror också att man är rädd för fördomar. Jag är åtminstone. Har man sedan en blandning husky/rottis/papillon orkar man nog inte höra i 10 inlägg vilken hemsk blandis man har och hur man aldrig kommer klara av den.

Jag har en klart ovanlig blandras, det finns inte så många individer med denna mix mer än min hunds syskon skulle jag tro. Det är visserligen ingen hemlighet vad han består av, och det finns nog forumtrådar där jag skrivit det i klartext, men när jag inte tycker det är relevant brukar jag nöja mig med att skriva "vallhundsmix". Den ena rasen i min hund är ganska ovanlig i Sverige och då behöver ingen fundera på vem i rasen som gett upphov till denna blandraskull, som kom till genom tjuvparning. Dessutom slipper man då OT kommentarer med "herregud hur kan någon få för sig att...." och behöver då inte trötta ut sig själv med att förklara.

Det där har jag inte ens tänkt på, att uppfödaren kan ta illa vid sig.
Nåt sorts problem med sin hund tror jag alla har nån gång, då måste det ju vara ok. att ventilera dessa på ett forum som detta. Även om man kan räkna ut vem det är.

Kan bara hålla med. Attityden gentemot de som ber om hjälp, kan bli lite väl hård mellan varven. Ibland välförtjänt och ibland inte. Lite nackdelen med att be om hjälp på ett forum eller vilken annan plats som helst, där personerna verkligen brinner för ämnet.

Sant att Buke-maffian kan hugga cobra-style ibland, fast jag kan tycka att det oftast är just välförtjänt i de flesta fall.

Sant att Buke-maffian kan hugga cobra-style ibland, fast jag kan tycka att det oftast är just välförtjänt i de flesta fall.

Fast när hunden redan finns så kanske det inte är så kul att alltid förklara sig.
Men där det planeras en blandis-kull, då kan jag förstå att folk har kommentarer ...

Njah nje det beror på. Klart att alla har problem men att hantera situationen på bästa vis är knappast att fråga på ett forum. Kontakta uppfödaren eller en tränare alt. gå kurs istället.

Jag har inga goda erfarenheter av att folk går ut med saker på forum och fejjan. Visst om man frågar om hur man tränar in kantarellsök eller frågar om bästa fodret. Men har man problem som vaktande, aggressiva tendenser, jaga bilar, okynnesvallning etc. kontaktar man någon som kan och får se hunden, inte okända personer på forum som inte vet mer än ägarens subjektiva bedömning av läget.

Det kan jag hålla med om, att rena problemutredningar inte hör hemma på nätet. Men här är ju så många andra frågor, som "jag ska importera" Så är rasen hemlig, då spelar väl tipsen midre roll, utan det är mest att man vill stilla sin nyfikenhet.

Eller "hur aktiverar jag bättre i spåret?" Då är det rätt vesäntligt vad det är för ras.

Absolut det håller jag med om. Då finns det ingen anledning att inte säga ras eller bry sig om vad uppfödaren ska tycka.

Det här känns ganska riktat mot mig eftersom jag precis skrivit en sådan tråd så jag tar mig friheten att försvara mig. Om man gjort det du säger då, frågat människor som träffat hunden, kläckt fram den och bott med den, utan resultat? Ska man jaga fler människor då att presentera den för och riskera att stressa upp hunden och förvärra problemet? Om man frågar här eller på forum öht får man ju sålla lite. Vilka tips är relevanta och vilka är inte liksom. Men överlag tycker jag forum kan vara ett utmärkt komplement om man vill träna bort ett felbeteende. Det ena utesluter ju inte det andra. Jag har lärt mig enormt mycket här och på andra djurforum om såväl häst som hund och jag drar mig inte för att lära mig mer.

Nej det var inte riktat till dig, det var allmänt utefter erfarenheter kring bekanta. Jag kommenterade främst utifrån att varför uppfödare skulle tycka det är dumt att skriva ut hundens ras.

Det handlar ju inte bara om att hitta folk som kan se hunden. De måste ju kunna hund, klicka med dig och framförallt ha erfarenhet och kunskap av ditt problem. Alla är inte duktiga på hund eller ens samma sak inom hund. Man måste hitta rätt person för rätt sak.

Och det tycker jag man kan hitta här också. Håller inte med om dina kriterier. Kan de min ras eller har erfarenhet utav ämnet kan jag ta till mig det som jag känner att jag vill applicera på min hundträning. Nu handlade det ju inte om just mig, men skulle jag hitta någon lokalt som har erfarenhet utav min ras skulle jag få leta väldigt lång tid.

Jag vet inte om du missuppfattat mig men jag har ingen aning om vad jag skrev som inte stämde överens med dina kriterier. Kan de din ras eller har erfarenhet utav ämnet är ju samma sak som att ha "erfarenhet och kunskap av ditt problem" väl. Sen måste de väl ha liknande ideologi som du, du är ju inte beredd på att börja behandla hunden hårdhänt, d.v.s. ni måste klicka och ha samma värdegrund. De måste ju inte ha erfarenhet av din ras bara, det har jag väl inte skrivit någonstans? Det är väl inte bara din ras som har osäkerhetsproblem? Man kan få hjälp av en chihuahua ägare likväl som en ägare till en dobermann, det beror på människan. Men alla människor som har hund och har sett din hund är inte automatiskt duktiga nog att uttala sig. Det handlar om att hitta rätt person.

Väldigt OT.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Kloka bukare, jag behöver bolla lite tankar angående hundägande och tänkte då fråga er om lite råd. :) Jag har precis börjat plugga...
Svar
11
· Visningar
1 890
Senast: Lena_B
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 054
Senast: Lazio
·
Övr. Hund Jag har ett litet företag där jag sysslar med problemutredning på hund. Häromdagen ringde en dam till mig och ville ha hjälp, hennes...
2
Svar
29
· Visningar
5 249
Senast: hastflicka
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 862

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Hästrelaterat