Varför säger folk så märkliga saker?

Han var faktiskt en fantastisk politiker. Det måste jag säga. Jag tror att det är få politiker som har kunnat skapa samma förtroende hos människor även hos de som inte delade de socialdemokratiska värderingarna. Det är synd att vi inte har någon sådan politiker nu - det skulle behövas. Det är synd att både han och Maria Wetterstrand (som också var extremt tydlig) lämnade politiken.
Ja, han var tydlig. Men också dryg som fan. Vilket han iofs var lika tydlig med. :D

Jag har druckit ett stort glas vin och känner mig lite sentimental. :o
:laugh:

Hörde det aldrig norröver. Vi sa att man gör nånting åt det.
Hrm?
Kanske talar vi om aningen olika saker? Vet inte....

Jag har det från en av mina personliga idoler. En vän som vuxit upp i en aktiv familj med folkbildare och politiker. Hon har alltid sagt att hon är uppfostrad att göra skillnad.
När vi åkte som representanter till något större evenemang så sa vi i gruppen till varandra att vi skulle åka dit och göra skillnad.
För egen del är det ett krav jag har på mig själv. Att resultatet skulle bivit annorlunda om jag inte varit med. Om så bara något ord som bytts till en bättre formulering, på mitt initiativ.
Kanske skulle man kunna byta ut det mot "att bidra"?

Ja saken gör skillnad, men jag gör skillnad?? låter som ett översatt från engelskan "make a diffrence". Än har ingen övertygat mig :D
Men spelar det någon roll ifall det skulle vara så (vilket jag inte är övertygad om)?

Språk ändras hela tiden. Vi tar in nya ord och uttryck. Förvanskar dem och försvenskar dem.
Ont krut förgås inte så lätt, paraply, pojke - uttryck och ord som kommit in i språket från annat håll och idag är väldigt svenska.

För mig känns det inte annorlunda att ett fakta gör skillnad eller attt jag gör skillnad. Olika subjekt bara. Varför skulle den senare vara en anglisism?

*Anledningen till att jag tvivlar är att min vän är gott och väl över 60, lever på att skriva och tala och är en extremt välformulerad person. (den enda jag känner som kan be en person dra åt helvete på ett sätt som gör att personen i fråga ler, tackar och ser fram emot resan.....)*

Dagens:
Adam Alsing "-Hon har inte rosat marknaden idag precis".
Detta om Josefin Crafoords sätt att köra bil?

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 873
Senast: fejko
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Lägenheten mitt emot min, är likadan som min 2 r o kv 45 kvm, med uteplats men spegelvänd. Jag har bott här i 12 år i år och trivs som...
Svar
0
· Visningar
792
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 650
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 373
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024