Varför säger folk så märkliga saker?

Luff

Trådstartare
Jag hör mer och mer underligheter. Här är dagens; "Regeringen har en sådan kompakt tystnad till det här."
Sagt av Helena Lindahl (c) i inslag i TV4nyheterna.

Många i offentligheten använder ord eller uttryck som de inte vet hur de ska användas eller uppenbart inte vet vad det betyder.

Har ni fler exempel? För det är ganska kul även om jag retar mig på det.

For mig later det helt ratt ... men jag hor a andra sidan sallan Svenska annat an som "middags konversation" eller prat med en ettaring.

Jag tycker just den formuleringen är lite skum. Att säga något i stil med "från regeringens håll är det kompakt tystnad" eller "inom regeringen råder det kompakt tystnad kring ämnet" låter ju lite bättre kanske beroende på vad som egentligen menas. Men å andra sidan vet jag inte hur jag skulle reagera på att få en kamera uppkörd i ansiktet. Skulle säkert komma en hel del grodor bara för att man blev nervös :o
Då har jag svårare med dåliga formuleringar i dagstidningar eller andra publikationer. Då finns väl i alla fall folk som både korrekturläser och sätter ihop allting?

Jag tycker just den formuleringen är lite skum. Att säga något i stil med "från regeringens håll är det kompakt tystnad" eller "inom regeringen råder det kompakt tystnad kring ämnet" låter ju lite bättre kanske beroende på vad som egentligen menas. Men å andra sidan vet jag inte hur jag skulle reagera på att få en kamera uppkörd i ansiktet. Skulle säkert komma en hel del grodor bara för att man blev nervös :o
Då har jag svårare med dåliga formuleringar i dagstidningar eller andra publikationer. Då finns väl i alla fall folk som både korrekturläser och sätter ihop allting?

Håller helt med.

Hade hon bytt till mot i hade det inte arit konstigt alls.
"Regeringen har en sådan kompakt tystnad i (till) det här."

Nästan inga människor pratar grammatiskt korrekt eller ens begripligt :D

Den som suttit och renskrivit inspelningar vet det. Vi sluddrar lite, använder fel ord, ändrar oss mitt i en mening och använder ett ord vi inte tänkt när vi började eller hittar inte ordet och säger ett annat.
Skriver man ut exakt vad folk säger så blir det rena rappakaljan. :)

I skrift är det annat. Men vi har inga korrekturläsare i media längre.

Hade hon bytt till mot i hade det inte arit konstigt alls.
"Regeringen har en sådan kompakt tystnad i (till) det här."

Nästan inga människor pratar grammatiskt korrekt eller ens begripligt :D

Den som suttit och renskrivit inspelningar vet det. Vi sluddrar lite, använder fel ord, ändrar oss mitt i en mening och använder ett ord vi inte tänkt när vi började eller hittar inte ordet och säger ett annat.
Skriver man ut exakt vad folk säger så blir det rena rappakaljan. :)

I skrift är det annat. Men vi har inga korrekturläsare i media längre.

Det är verkligen ett aber att transkribera intervjuer. Jag har mycket svårt för att skriva ordagrant det som har sagts istället för att korrigera meningarna så att de blir mer begripliga.

Det är verkligen ett aber att transkribera intervjuer. Jag har mycket svårt för att skriva ordagrant det som har sagts istället för att korrigera meningarna så att de blir mer begripliga.
Har ni sett hur språkvetare transkriberar samtal?
När det inte ska göras läsbart alltså, utan vara helt exakt som det sades.
Så mycket märkliga ljud som inte ens är ord, konstiga pauser och biljud inne i orden, hopdragna eller särade ord som man inte ens ser vad de betyder...
Nästa omöjligt att begripa vad de har sagt när man ser det på papper. :laugh:

Inte för inte att talspråk och skriftspråk är olika saker, inte två varianter av samma sak.

Har ni sett hur språkvetare transkriberar samtal?
När det inte ska göras läsbart alltså, utan vara helt exakt som det sades.
Så mycket märkliga ljud som inte ens är ord, konstiga pauser och biljud inne i orden, hopdragna eller särade ord som man inte ens ser vad de betyder...
Nästa omöjligt att begripa vad de har sagt när man ser det på papper. :laugh:

Inte för inte att talspråk och skriftspråk är olika saker, inte två varianter av samma sak.

Det är ofta obegripligt även när man bara skriver ut orden och hoppar över sådant som pauser, hummanden och harklingar, så jag kan föreställa mig det. :D Det är lustigt hur man kan ha suttit och haft - vad man själv tyckte var - ett begripligt samtal med en person, men när man sedan ska transkribera det så fattar man ingenting av det som har sagts.

Det är ofta obegripligt även när man bara skriver ut orden och hoppar över sådant som pauser, hummanden och harklingar, så jag kan föreställa mig det. :D Det är lustigt hur man kan ha suttit och haft - vad man själv tyckte var - ett begripligt samtal med en person, men när man sedan ska transkribera det så fattar man ingenting av det som har sagts.

Jag har gjort en grammatisk analys på transkriberat tal. Materialet kom från en diskussion om julmat och bantning från Tv4as morgonsoffa och låter helt normalt när man hör det. Det var varken vackert eller korrekt i skrift :D

Jag vet inte vad du menar med sätter ihop - men korrekturläser, nej. De som gjorde det är bortsparade för länge sedan.

Det lär finnas en person som går att citera ordagrant och det är Göran Persson. Erik Fichtelius, som gjorde en dokumentär om honom, berättade det. Persson stakade sig aldrig och talade grammatiskt korrekt, enligt Fichtelius. När man vet det är det rätt intressant att höra honom (fast han är ju rätt osynlig nuförtiden).

Det lär finnas en person som går att citera ordagrant och det är Göran Persson. Erik Fichtelius, som gjorde en dokumentär om honom, berättade det. Persson stakade sig aldrig och talade grammatiskt korrekt, enligt Fichtelius. När man vet det är det rätt intressant att höra honom (fast han är ju rätt osynlig nuförtiden).

Intressant! När du skriver det så har jag nog tänkt på att han är oerhört tydlig.

Ja, han är ju det. Och han verkar välja orden väldigt omsorgsfullt.

Han var faktiskt en fantastisk politiker. Det måste jag säga. Jag tror att det är få politiker som har kunnat skapa samma förtroende hos människor även hos de som inte delade de socialdemokratiska värderingarna. Det är synd att vi inte har någon sådan politiker nu - det skulle behövas. Det är synd att både han och Maria Wetterstrand (som också var extremt tydlig) lämnade politiken.

Han var faktiskt en fantastisk politiker. Det måste jag säga. Jag tror att det är få politiker som har kunnat skapa samma förtroende hos människor även hos de som inte delade de socialdemokratiska värderingarna. Det är synd att vi inte har någon sådan politiker nu - det skulle behövas. Det är synd att både han och Maria Wetterstrand (som också var extremt tydlig) lämnade politiken.

Jag har druckit ett stort glas vin och känner mig lite sentimental. :o

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 873
Senast: fejko
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Lägenheten mitt emot min, är likadan som min 2 r o kv 45 kvm, med uteplats men spegelvänd. Jag har bott här i 12 år i år och trivs som...
Svar
0
· Visningar
792
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 650
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 373
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024