VARFÖR??? Så svårt o sälja kattungar??

S

Sisikarlstad

Ja VARFÖR? Är det så svårt att sälja kattungar nu mera??

Just nu vet jag flera mer än jag som har JÄTTESVÅRT o få dem sålda???

Senast ändrad av en moderator:
Sv: VARFÖR??? Så svårt o sälja kattungar??

Det finns antagligen alldeles för många katter. Sterilisera honan.

Det finns antagligen alldeles för många katter. Sterilisera honan.

OK??? Vilken hona ska jag sterilisera???

FÖRLÅT!!! Men jag har uppfödning på Norskskogkatt så jag är inte ute efter att sterilisera min hona som jag använder i avel!! De honor jag inte använder har jag steriliserade :idea:

När vi började med uppfödning av skogisar fanns det så få. Hade första kullen -91 och bebisarna var tingade redan i magen! Nu finns det en uppsjö av skogisar, både äkta och oäkta och jag tror att marknaden är mättad så att säga. Många TROR att de har en skogis och nöjer sig med det.

När vi började med uppfödning av skogisar fanns det så få. Hade första kullen -91 och bebisarna var tingade redan i magen! Nu finns det en uppsjö av skogisar, både äkta och oäkta och jag tror att marknaden är mättad så att säga. Många TROR att de har en skogis och nöjer sig med det.

Jo det håller jag med dig om!! Jag har haft 3 kullar sedan 2003 o nu denna kull har jag en kvar de andra kullarna har oxå blivit sålda typ i magen.

TYVÄRR!! Så finns det ju många oäkta Norskaskogskatter som de kan ta 1000kr för mm o många tror att det är en äkta som du säger!!

Tillgång och efterfrågan, para inte honan om du inte har köpare och i annat fall får du vara beredd på att behålla dem eller avliva.

Tillgång och efterfrågan, para inte honan om du inte har köpare och i annat fall får du vara beredd på att behålla dem eller avliva.

OK!!! Men jag fick 3 o behåller en själv o en är såld. Jo jag vet att man får vara beredd att få behålla flera om de inte blir sålda. De var fram o tillbaka tingade o några har dragit sig ur pga olika saker.

Jooo va tycker NI om att man ska gå ner i pris på kattungarna?? Jag tar 5000kr för mina. På ett annat forum ett Skogisforum där är de emot att man går ner i pris pga att de ska hålla i standarden mm.
Men tänk om alla tänkte precis som du så hade vi inte så många hittekatter.

Marknaden börjar mättas. Jag har pratat med skogisuppfödare som klagat i flera år att det börjar bli svårt att få kattungarna sålda och då är det väl bara att inse att marknaden är mättad och då får man dra ner eller kanske helt byta ras. Får man inte kattungarna sålda kan man inte föda upp (jag kan inte det iaf, varken ekonomiskt eller samvetsmässigt).

Sedan har väl naturraser som för gemene man ser ut som bondkatter det svårare än mer extrema raser. Folk resonerar ofta som så att varför lägga ner flera tusenlappar på en katt när de kan få en nästan likadan gratis. Absolut en stor nackdel för de som föder upp naturraser som skogisar och européer.

Marknaden börjar mättas. Jag har pratat med skogisuppfödare som klagat i flera år att det börjar bli svårt att få kattungarna sålda och då är det väl bara att inse att marknaden är mättad och då får man dra ner eller kanske helt byta ras. Får man inte kattungarna sålda kan man inte föda upp (jag kan inte det iaf, varken ekonomiskt eller samvetsmässigt).

Sedan har väl naturraser som för gemene man ser ut som bondkatter det svårare än mer extrema raser. Folk resonerar ofta som så att varför lägga ner flera tusenlappar på en katt när de kan få en nästan likadan gratis. Absolut en stor nackdel för de som föder upp naturraser som skogisar och européer.

Joo TYVÄRR! Idag så måste man nog vara en STORuppfödare "känd" om man ska få sina kattungar sålda jag har sett att en del kan ha 3 kullar sammtidigt o nästan alla bokade :smirk:

Jaa, så är det nog. Skulle jag vilja uppdatera mina skogisar skulle jag nog inte välja en "ny" uppfödare. Jag skulle gå på en som har hållt på ett tag och gärna en som har kvar de gamla linjerna. I mitt tycke har skogisen förlorat lite av sitt gamla utseende, tyvärr. Många skogisar med "lustiga" huvuden och vart har den kraftfulla hakan tagit vägen? Och den kända skogislooken? Nåja, off topic!

Men det kanske har blivit så här för att aveln blivit så bred. "Alla" kan föda upp katter och i slutändan blir det många svårsålda kattungar. *Provocerande*

Jag håller med Sol. Man får ha lite fingertoppskänsla och veta när/om man ska ta en kull. Även om man gör en jättespännande parning där man hoppas kunna behålla en lovande kattunge själv så brukar man oftast inte vilja/kunna behålla alla och alla bör heller inte säljas till avel. Så sällskapsköparna är viktiga och har man inte tillräckligt intresse från dem så gäller det att antingen nischa sig och profilera sig tydligt (t.ex. färgavla) eller dra ner eller helt enkelt byta ras.

Jag tror även att NFO har fått större och större konkurrens av maine coon nu när folk har fått upp ögonen för dem.

det är svårt å sälja kattungar, därför många bara kostar 100kr =/

min honkatt som har fått kattungar säljer jag inte.. jag ger bort dom till en av mina kompisar.. det är helt annorlunda då :D

Marknaden är mer eller mindre mättad inom många raser. Skogisar har jag hört varit svåra att sälja i flera år. Britter har varit lite problem häromkring, och likaså perser.

Jag har en ovanli ras med relativt stor efterfrågan, men jag vill ändå inte para förrän jag har intresserade köpare... Man vet ju att det händer att köpare faller bort under tiden, så om inte någon alls visar intresse innan kullen kan det bli svårt att sälja.

Raskattköparna kommer alltid att vara i minoritet, de flesta vill bara ha en katt o bondkatter kommer alltid att finnas i överflöd.
PL

Jag vet inte, men raskatter är ju svindyra och det är inte bondkatter.
Jag sålde mina 2 10-månaders bönder alldelens nyss..
Det var säkert ett 10-tal som ringde på annonsen :eek:
Så att sälja äldre bondkatter verkar inte vara ett problem nå längre :confused:

Raskattköparna kommer alltid att vara i minoritet, de flesta vill bara ha en katt o bondkatter kommer alltid att finnas i överflöd.
PL

Munter syn på framtiden. ;) Man kan ju hoppas att huskattmarknaden balanseras med tiden iaf.

Jag vet inte, men raskatter är ju svindyra och det är inte bondkatter.
Jag sålde mina 2 10-månaders bönder alldelens nyss..
Det var säkert ett 10-tal som ringde på annonsen :eek:
Så att sälja äldre bondkatter verkar inte vara ett problem nå längre :confused:

Vad jämför du med när du säger svindyra?
Mina katter var då billigare än både min häst och min väninnas jycke.

Tja, mina raskatter är svindyra att föda upp också. ;)

Min BONKATT är då lika dyr kan jag tänka mig. Hon ska ju också ha dyr mat och sprutas, försäkras samt kastreras- ser ingen skillnad mellan blandraskatter och renrasiga- bryr man sig om katten tar man hand om den.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag ska ringa vet o fråga också, men vill även fiska lite svar här. Vi har kikat på en kattunge, som visade sig ha ett tångbett...
Svar
13
· Visningar
742
Senast: Mojma
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
192
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
417
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Ja. Nån gång ibland hade väl inte varit hela världen men hon har verkligen vår grusgång/parkering som toalett. Det är svårt att ta sig...
2
Svar
30
· Visningar
3 208
Senast: SaraXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar