Sv: Varför så mycker protein?
Jaha där löste vi ett problem. Vad jag menade var att kvoten DE-DXP bör ligga runt 5. Alltså i svenska ögon runt 6.
Tyckte det var konstigt att åsikterna gick så långt isär. Uppgifterna var inte speciellt gamla. Det är dock rätt intressant att svenskarna gör allt för att få upp kvoten medans tyskarna kämpar för att få ner den. Okej, jag är medveten om att det är lite andra förutsättningar. Där nere slogs höt i slutet av maj om man hade tur annars tidigare. Sen andraskörd (bladrik) och ev tredjeskörd (extremt bladrik=mkt proteinrik)
Kvoten är sen svår att sänka (går med betfor, majs, olja och mkt halm.) Jag har aldrig skrivit att man skulle ge under denna kvot. Har man ett mkt proteinfattig hö skall man naturligtvis komplettera. Vad jag reagerar på är att många jag känner vräker i sina hästar lusern, breed etc utan att ha en aning om vad höet innehåller. Bor i skåne, kan tänka mig att vi är bättre lottade än andra längre upp i landet. Hästar som inte arbetas i en korrekt form får ingen snygg överlinje oavsett hur mkt protein man trycker i dem, vilket vissa tycks tro.
Vad anser ni om övriga kvoter då?
1. mål: 0.02 kg TS per kg kroppsvikt och dag=hästen är mätt. Sporthästar något lägre (0.017-0.018) för att behålla figuren.
2. 20-25% av totala mängden Ts per dag skall vara växttråd (XF) för att magen skall fungera.
3. Ca-P 1.5-2:1