Varför rids de flesta hästar med en så himla ihopböjd hals?

M

Marlenè

Är det inte så att nacken hos hästen ska vara den högsta punkten när den går i en korrekt form?
Jag tycker att man sällan ser detta utan oftast ser man att det är ungefär mitten på halsen som är den högsta punkten oavsett vem som rider (även elitryttare)

Hur är det igentligen :confused:
och hur ser man att hästen går i en korrekt form och ej bakom hand?

Är det verkligen ingen som har lust att svara och ge sin syn på detta,hoppas ni förstod min fråga det var lite svårt att förklara :o

Du har alldeles rätt. Det handlar om skolning av hästen - läs tex Podhaiskys ridlära som finns på nätet nu så ser du precis beskrivet - både rätt och fel.

På franska kallan man överböjningen för "encapuchonner" ung. dra på sig kapuschongen...... Det är ett sätt för hästen att dra sig undan från obehagliga hjälper, likaväl som den drar sig undan genom att gå mot handen/över tygeln/sänka ryggen./T_B

när hästen går i rätt form ska halsens högsta punkt vara deb tredje halskotan och det är ungefär mitt på halsen. om nacken ska vara den högsta punkten måste hästen vara avknäppt i nacken eller uppdragen med tyglarna. ofta ser man ändå detta

när hästen går i rätt form ska halsens högsta punkt vara deb tredje halskotan och det är ungefär mitt på halsen. om nacken ska vara den högsta punkten måste hästen vara avknäppt i nacken eller uppdragen med tyglarna. ofta ser man ändå detta

Öhhh, va????? :confused:

Det du beskriver ovan är ju helt fel. Nacken ska vara högsta punkten. Det är ju ett generalfel när "mitten på halsen" är det. :angel:

Jessica

okej, om man tittar på oridna hästar eller föl som är helt i balans och naturlig form springer de inte med nacken som högsta punkten.

Kanske inte, men de springer inte med ryttare på ryggen heller.

Tanken med ridning är ju att "bygga om" hästen så den klarar den extra påfrestning som en ryttare innebär.

Har du tänkt något på hur mycket dessa unghästar välver sin rygg och hur mycket de vinklar sitt bäcken och sina bakben? Det är ju det som är det viktiga vid ridningen, inte att hästen kröker på nacken.

mvh Jessica

Men hallå! Det är ju precis tvärt om! Nacken ska vara högsta punkt, om tredje halskotan blir högsta ser hästen ut så här:
fux2.jpg

och när hästen har nacken högst så här:
film01.jpg

Kan du förklara ditt påstående lite närmare?
Förstår inte logiken i det du skrivit...
/ Miranda

Mange hester "overdriver" litt før de lærer seg å gå ordentlig på tøylen, og i mange tilfeller er rytteren jätteglad for den overdrevne nakke/halsbøyningen... :crazy: Og så lærer de ikke hesten å gå riktig, men lar den fortsette å gå med mulen i bringen...

Hoppas att du skriver detta för att provocera. Om inte är det mer än sorgligt att någon uppenbarligen har lärt dig så fel.

Om du tittar på ett föl eller en unghäst som samlar sig utan ryttare så går de uteslutande med nacken som högsta punkt. Den enda häst som går med tredje nackkotan högst är den som är ihopdragen eller felriden av en otillräcklig ryttare.

/
Susanne

Hahahhahhaha tänkte precis skriva det :D det var så himla roligt att få sköta om han i danmark,världens underbaraste häst :love: saknar han!!

HEJ!
Jag måste bara få svara...jag har nämligen ett halvblod som är 9mån nu och som jag ägt i princip sen hon föddes och jag har ALDRIG sett henne gå med mittersta delen av halsen som högsta punkt...hon går i en jättehage med fyra andra föl...och när de inte betar så är nacken ALLTID högsta punkten... :D
När vi är ute o går promenader i skogen har jag grimma och håller löst i grimskaftet och vare sig det är skritt eller trav så håller hon nacken högt och nosen något framåt...det ser precis ut som att "titta här kommer snygga jag" :bump:

Ja det förstår jag. Hoppas att jag kan åka ned någon gång också!

Otroligt intressanta svar :bump:
fast det känns fortfarande inte som att jag vet hur hästens hållning ska vara när den går i en bra form :crazy:
Jag har i en del böcker läst att nacken ska vara högsta punkten och i andra böcker att tredje halskotan ska vara högst men vilket är korrekt :confused:
För tredje halskotan är väll ganska långt ner på halsen....
Min känsla säger mig att det är nacken som ska vara högsta punkten men jag är inte helt säker, vill därför att fler svarar och ger bra argument till hur ni anser är häst som rids i rätt form ser ut!

Och förresten tack för de bra bilderna som en av er bifogade i erat inlägg, :bow: på dessa bilder kunde man tydligt se skillnaden mellan hästarnas form, det som jag undrar om.

Nej men nej, nej :mad:. Jag förstår inte hur folk får lära sig. Det är väl ganska självklart och uppenbart att nacken måste vara högsta punkt. Titta på bilderna jag bifogade.

jag har lärt mig så, ge mig en text där det beskrivs att DU har rätt så kan jag ändra uppfattning.
Tack

På en häst, som har den styrkan att gå i en mycket hög och samlad form, ska nacken vara högsta punkten. Vägen dit är lång och snårig. Den unga/omusklade hästen orkar inte gå så pass samlad och i en sån hög form att nacken blir högsta punkten.

Själva är vi i stadiet "manken-högsta-punkten", men trots det kan jag rida med nosen i lod och i "uppförsbacke" (iaf korta stunder :D ) med bibehållen ryggverksamhet. Det viktigaste är ju ryggverksamheten och att hästen bär sig själv med den mesta tyngden på bakbenen. Inte kröken på halsen.

//Alice

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 343
Senast: super
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 025
Senast: Mia_R
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 659
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka