Varför rider man in förtidigt?

F

Flo-Jo

Satt oh kollade in lite annonser..tycker de eh ganska intressant..

Men är det inte så att vi har såå fruktansvärt brotom med allt?
Som shettisar hur många rider oh för inte in dom vid 3 års ålder när man kan minska risken för skador på hela hästen med 70% om man väntar till den är 5år??

Att rekomendera ALLA NI SOM HAR SHETTISAR ELLER ISLÄNNIGAR..
Vänta...
Vill ni ha något tidigt köp ett fullblod(lite roligare lite snabbare) hehe:bump:
Och låt djuren få växa klart
 
Sv: Varför rider man in förtidigt?

Väntar man för länge med inridning så stärker inte hästen skelettet och man riskerar att få en mindre hållbar häst. Det viktigaste med att rida in dom när dom är ca 2 ½ år är att man tittar noga om dom är i en växt period och att låta dom vila ca 2 mån efter en inridningsperiod för att smälta det dom lärt sig. Ta sen en ny period och därefter vila igen. Stirra inte blint på hästens ålder , kolla på hur hästen växer, ser ut extreiört osv.
 
Sv: Varför rider man in förtidigt?

:bow: yes, äntligen ngn med samma filosofi som jag ;) :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför rider man in förtidigt?

Helt enligt min åsikt oxå:bow: :bow: Men jag skulle gärna se att att fler börjar "träna" sina hästar redan som föl, skogspromenader, backa öppna, sluta osv från marken. Har själv en 1-åring som är sadelvan från alla håll och kanter, hon kan samtliga skogsvägar runt om i vår bygd och hon blir glad varje gång jag närmar mig hagen. Det kan ju vara dags att göra något spännande ihop med matte igen. Det är ju inte bara ridningen som räknas när man har häst, för mig är det ett förhållande som måste ha varierad näring för att bli bra:banana: :banana:
 
Sv: Varför rider man in förtidigt?

Nä men i med att det framgår att en shettis inte är fullkapabel att kunna bära en ryttare förän dom är 5 år oh kunna belasta en ryttare i alla tre gångarterna.

Som våra fullblod som påbörjas redan vid 1½ år men dom växer ju på ett annant sätt.
När man snackar om själva inridningen så menar jag att man (tror att man ridit in en häst när den är 3 år oh en tjej på 40 kilo börjar galoppera oh får för sig att starta lätt hoppnig med den) tyvär så är detta exempel inte ovanligt..

Dom är inte fullt utvecklade förän dom är 5 år oh under tiden som dom växer kan man ju hantera dom på vägen men att börja tävla med en 3 årig shettis som inte är fulltutvecklad..kan för sjutton inte va så smart .

Folk ger sig på saker för fort oh helt utan kunnskap...
 
Sv: Varför rider man in förtidigt?

INGEN häst skall ridas in förrens vid 3 års ålder oavsett ras tycker jag.. Inte ens ett fullblod.

Sen skall man se skillnad på att rida in och att rida in.. De som ska tävla 3-års test med sitt hbl tar in hästen från lösdriften 3 månader innan testat och på dessa 3 månader skall hästen lära sig ha sadel träns och lära sig att gå i en bärig form i alla gångarter:crazy:
Helst skall den kunna byta galopp när amn byter varv så man slipper gå ner till trav och ta ny fattning!

Inte undra på att många många hbl idag är trasiga och har alla möjliga inflammationer, spatt ryggproblem hit och dit:crazy:

Jag har köpt mig en islänning på 3½ år nu som jag ska börja SITTA in.. dvs kunna hoppa upp på henne utan problem kunna få i gång henne i skritt svänga stanna och kunna skritta ut en 15 minuter 2 ggr i veckan på henne.
Detta är en seg inridning som mer stärker skelett och senor i normal takt
Sedan kommer hon föla och få stå fram tills i sommar!
 
Sv: Varför rider man in förtidigt?

Håller helt å hållet med..när jag tog ett föl efter mitt sto så redan efter 1 vecka började jag med träningen.Började med att bortsa fölet i box och att ta upp hovarna och kratsade dom.
Som 3 månader kunde han stå upp bunden vid gången brevid stoets box ta upp hovarna utan problem. Han var sadelbock när stoet skulel ridas=)

Han kunde ledas bakom stoet utan problem och var trafiksäker.
Han hade haft täcke på sig och benlindor och kunde gå in i spolspiltan och bli spolad på benen.

Som 1 år var han tränsvan och sadelvan kunde longeras korta stunder(5 minuter) i alla gångarter, vi hade badat gårr ut på långpromenader varit i ridhus gått under och över broar.
Han var som en 15 åring men som man inte kunde ridas på bara:D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Mina kollegor och jag kommer från totalt 6 olika länder, så det tenderar att bli väldigt intressanta diskussioner om kulturella...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 144
Senast: Anders
·
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 530
Senast: Mia_R
·
Islandshäst Tror de varit en tråd om detta förut, men jag kan inte hitta den så startar en ny, för att få lite synpunkter. När börjar ni rida in...
2
Svar
28
· Visningar
3 691
K
Träning Min man fick ett 15 årigt halvblods sto pga plats brist.. Och då vi har egen gård men alla tränings möjligheter frågade dom om vi inte...
Svar
3
· Visningar
1 089
Senast: karlslund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp