När rider ni In?

Sv: När rider ni In?

Jag började med min som handhäst nu i vintras, är 05:a. Korta turer i början såklart.

Jag tyckte hans sätt att göra allt grundligt var bra, men att han verkade lite för "grundlig". min häst hade tappat intresset och blivit uttråkad om den fått göra allt så många gånger innan den började ridas eller gå ut i skogen.

Personligen tycker jag såhär: självklart ska man ta det lugnt, men samtidigt så tycker jag bättre om att låta hästen gå ut o skritta i skogen bakom en lugn häst med tyglarna i repgrimman i början än att den ska kunna göra ditten o datten på en volt/ridbana med träns på sig när man går bredvid
 
Sv: När rider ni In?

Håller helt med :) Jag jobbat själv inte till 100% med NH-träning utan för mig är resultatet viktigare än metoden ;) Dock jobbar jag alltid efter insikten att positiv förstärkning är bäst, straffa inte hästen när den gör fel för oftast är det du själv som inte varit tillräckligt tydlig med vad du vill. :D
 
Sv: När rider ni In?

Igår red jag Gríma för första gången i sadel och allt gick kanonbra! :D
Har jobbat henne en hel del från marken de senaste och de går framåt, men ibland så bara exploderar hon! :p

Hon är rätt vild å "galen" när man är på marken med henne men så fort man sitter upp blir hon en helt annan häst. Så fokuserad och trevlig. Gör ingenting dumt eller inga tendenser allt till att flyga i luften! *peppar,peppar tar i trä*

Men vi lunkade runt några varv i paddocken igår, i båda varven, gick kanon.
Sen red ja ut en liten sväng, gick kanon de med!

Så nöjd!! :D
 
Sv: När rider ni In?

En liten fråga då, från en som inte har någon unghäst-erfarenhet för egen del att tala om... Varför börjar man sitta på hästen redan som tre-åring? Är inte det lite "väl" ungt? Se detta som enbart en rak fråga och inget annat.
 
Sv: När rider ni In?

Att sitta på en treåring kan knappast kallas för ungt, en orsak att sadelvänja och sitta på hästen vid den åldern hänger samman med att inte få för många moment för hästen att hantera när det väl är dags. Det är också bra om man hinner repetera detta innan det blir dags för att ridas lite på, och det hinner man om repetitionen kommer vid ca 4 år. Det största utbytet de flesta unga hästar har av denna hantering/träning är faktiskt när de sen får grunna och repetera.
 
Sv: När rider ni In?

Jamen det DÄR köper jag nästan oavkortat! Speciellt att hästen får lite mera tid för att lära in, och slippa hets och korvstoppning på en alltför kort tid!
Att jag upplever tre år som väldigt ungt ändå, grundar sig nog mest på att dom växt klart först vid ca 8års ålder. Sedan är väl nästa fråga om hästen började sittas på samma år som den fyllde tre, eller om det var på 4:e levnadsåret?
 
Sv: När rider ni In?

Jag börjar vid 4 års ålder. Jag tycker att det är bästa tiden att börja.
Jag tycker inte att det är riktigt rätt att börja vid 3 års ålder som vissa har börjat göra nu för tiden. Var sak har sin tid - även mognad.
 
Sv: När rider ni In?

Jag tycker framför allt att man inte kan dra alla över en kam. Det går aldrig att säkert säga något om någon annans häst, en del är jättenyfikna, klara i huvet och vill lära sig vid 3 år medans andra bara är unghästförvirrade.
I övrigt håller jag med de flesta andra, börja greja lite vid 3 år men ridningen först vid 4.
Om hästen känns bra är det ju aldrig fel att börja hantera bara för att den är 3, bara man tar det lugnt, inte jobbar för intensivt och låter den vila ordentligt.
Handhäst kan vara superbra för som konditionsträning, banting (:angel:), miljöträning mm. Framför allt om man kan ha en kompis med som kan hjälpa till med styrningen eller om något går snett. Dessutom kan det vara lättare att sitta upp och rida ut om hästen kan gå som handhäst, då kan man få hjälp med broms och styrning om något skulle hända. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 942
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 859
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp