varför rida med lindor egentligen?

Jag rider med lindor för att det som du säger..stöd :)
sen tycker jag det ser snyggt ut :d

Jag tycker att lindor i vissa avseenden ger bättre stöd än benskydd, hade det på en häst jag hoppade för att hon alltid lyckades slå sig och få "nervsmällar" då jag red med senskydd fram... bytte då till lindor och problemet var borta...

(sen så tycker jag att det ser stilrent ut.. men det gör det ju med snygga skydd också)

Det ger bra stöd och dessutom så värmer det benen oxå, är bra för dem som har problem med gallor. Och så är det som de andra säger, det ser väldigt snyggt ut :p

Jag har det bara på träning och när man vill se lite extra snygg ut. Min häst slår sig inte annars tycker jag att det kan vara bra att använda istället för benskydd.

Men jag förstår inte riktigt om man bara har det för stöd om hästen inte slår sig eftersom man inte får ha lindor på tävlingar (dressyr). Verkar dumt att låta hästen vänja sig vid det då.

malu

Jo det är ju sant ioförsig... Men det finns alltid olika små anledningar från häst till häst för att använda benlindor.

Förr om åren när jag var hurtig och ambitiös så lindade jag alltid när jag red, utom när jag hoppade. Jag tillämpade en träningsmetod som går ut på att trava ca 15 minuter två gånger i veckan på asfalt för att stärka hästarnas senor efter att ha läst ett antal engelska studier om ämmnet, och där stog det alltid hur viktigt det var att linda benen om man ska hålla på med sådant, och det brukade också bakas in att lindor kanske inte gör så stor skillnad från tillfälle till tillfälle, men i det långa loppet så stärker det och förebygger framför allt gallor.
Det är ju svårt att forska i hur stor skillnad lindor egentligen gör, men ett flertal studier jag har läst har påvisat skelettstrukturens positiva förändringar efter användande av benlindor.

Funkar det bra den där metoden när du travade på asfalten?? Min häst brukar ganska ofta på gallor men tror du då att det skulle hjälpa?? :eek:

Jag använder lindor när jag rider dressyr för att det är lätt hänt att dom slår till sig själva om dom skulle hoppa till o då får dom som sagt gallor och överben.. Det är inte kul om dom får de för de tar en himla tid tills de läckt eftersom när dom väl fått ett överben slår dom ännu lättare till de igen..Sen har ja vanliga senskydd om ja hoppar eler rider i skogen..allt detta för att vara på den säkra sidan!

/ nobell :d

Mina två tävlingshästar märkte jag kanske inte så stor skillnad på, dem hade jag bara i ett år och dom hade ju så fina ben redan innan, men mitt varmblod jag hade märkte jag definitivt skillnad på. Han hade en gammal skada på ett bakben som gjorde honom väldigt gallig, och en kombination av den här metoden, benlindor under natten och värmebeslag ibland gjorde honom jättefin i benen.
Vad man ska tänka på när man använder asfalts-metoden är att det tar tid att bygga upp senorna så pass att man kan trava 15 minuter två gånger i veckan. Börja med att skritta nån gång i veckan och öka sedan upp det tills du skrittar på asfalt varje dag (om du inte redan gör det), sdean kan du börja travva korta sträckor nån gång i veckan och öka på det under en ganska lång tidsperiod. Om du har en häst som kanske är lite äldre och dedssutom reddan har gallor, så kan du ju räkna med en tidsperiod på kanske tre månader (minst) innan du kan trava 15 minuter två gåmger i veckan. Märker du att hästen blir tjockare eller ömmar så går man naturligtvis tillbaka ett steg.

Dels för stöd, dels för att det är snyggt och dels för att det är praktiskt :) Tycker det är bekvämare att linda än att hålla på med skydd... Men det är jag det! :)

Ok, men då ska jag prova göra det :) Asfaltsmetoden alltså... :p

En RÄTT lindad häst får stöd och till viss del skydd, men är man osäker på hur man lindor ska man låta bli tills man kan det (ta hjälp av nån som kan!) för en FEL lindad häst kan få skador på senor eller fula brännsår som tar tid att läka. En häst som slår sig ska helst gå med rejäla skydd som tar smällarna.
sen ser det iofs väldigt prydligt ut med en snyggt lindad häst. Jag använder både lindor o skydd, beroende på vad som står på schemat!

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
399
Senast: Elo
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 126
Senast: Reshästen
·
Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 985
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 624
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp