Mina två tävlingshästar märkte jag kanske inte så stor skillnad på, dem hade jag bara i ett år och dom hade ju så fina ben redan innan, men mitt varmblod jag hade märkte jag definitivt skillnad på. Han hade en gammal skada på ett bakben som gjorde honom väldigt gallig, och en kombination av den här metoden, benlindor under natten och värmebeslag ibland gjorde honom jättefin i benen.
Vad man ska tänka på när man använder asfalts-metoden är att det tar tid att bygga upp senorna så pass att man kan trava 15 minuter två gånger i veckan. Börja med att skritta nån gång i veckan och öka sedan upp det tills du skrittar på asfalt varje dag (om du inte redan gör det), sdean kan du börja travva korta sträckor nån gång i veckan och öka på det under en ganska lång tidsperiod. Om du har en häst som kanske är lite äldre och dedssutom reddan har gallor, så kan du ju räkna med en tidsperiod på kanske tre månader (minst) innan du kan trava 15 minuter två gåmger i veckan. Märker du att hästen blir tjockare eller ömmar så går man naturligtvis tillbaka ett steg.