varför pålagringar?

N

Nora

Finns det någon vetenskaplig/medecinsk förklaring till varför pålagringar uppkommer?

Jag har lärt mig att det är en förslitningsskada men hur kommer det sig att vissa får det och andra inte, som går med samma belastning? Något ärftligt måste väl finnas med i bilden? Har dessutom hört om allt ifrån hårdtränade hästar med lite pålagringar till en unghäst med fullt med pålagringar i hela knät. Hur kan en oinriden häst få en förslitningsskada??

Ja jag har inte riktigt greppat det här än...någon som kan göra mig klokare??

Sv: varför pålagringar?

Pålagringar är de förbeningar som man kan se på röntgen. Innan man kan se detta har det hänt mkt i leden. Brosket och ledhinnan har av ngn anledning blivit skadad. Kroppen svarar med att bilda nytt ben på fel ställe. Orsakerna kan vara många, säkert 100tals men vanliga är infektion eller blödning i leden, fraktur, ngn ärftlig eller inte ärftlig utvecklingsrubbning i ledbrosket, felbelastning och en stor slaskgrupp – förslitning som nog i sig också har flera orsaker. HH

Jo jag vet hur det sker men inte riktigt varför... Men det finns inga bestämda anledningar? Men skulle det tex vara klokt att avla på en häst som har mycket pålagringar?

Det beror ju alldeles på varför de uppkommit. Har hästen haft skada eller infektion som orsak är det ju inte ärftligt. Fanns det å andra sidan ostreochondros/it i unga år som senare gett pålagringar är ju risken för en ärftligt komponent (av orsaken) inte obetydlig. Det är dock bara hingstar som i vissa länder och vissa raser kasseras pga av skelettproblem av denna typ. HH

Jo, men det måste ju visa på viss "klenhet"... Men flera hästar med pålagringar kan ju gå som avelsston efter tävlingskarriären och det är väl något man borde funder både en och två gånger på?

Jag skulle nog inte avla på en häst med pålagringar....
Tyvärr har jag en själv under hältutredning med risk för pålagringar (ber till guuud att det INTE är det.....)

Att en häst får pålagringar kan ju bero på många saker, men framförallt en för långt pågående inflammation, eller en många gånger upprepad inflammation....det tyder ändå tycker jag, på en viss svaghet...om man avlar, tex en tävlingshäst, vill man ju få fram en så stark individ som möjligt, och då tycker jag att det genast ringer varningsklockor när man hör att någon av föräldrarna har pålagringar, alltså ökad risk för svaghet.....men det är bara min uppfattning....

Man måste ju se till orsaken till pålagringarna. Om man vet att de finns hos flera besläktade individer som inte utsatts för hårda ansträngningar eller trauman är det förmodligen ärftligt på något sätt. Men det kan ju ockås vara så att de helt enkelt nedärver en inte ändamålsenlig exteriör.

Jag har själv en häst med pålagringar efter en fraktur+operation, men dessa är ju inte ärfliga.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 066
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 114
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 982
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama