VARFÖR ÖR MAN SÅ BLÅÖGD? Muntliga avtal, vad gäller?

LitenIsa

Trådstartare
Jag är så arg på mig själv och den dumma hyresgäst jag haft i mitt stall

Har som ni nog förstår bara haft ett muntligt avtal (kontraktet ligger här på skrivbordet och ska undertecknas av kvarvarande hyresgäster snarast) vad gäller stallhyra osv. Denna tjej flyttade hit i Maj. Stallhyran har alltid betalats i efterskott, hon har strulat rätt rejält med betalingarna men jag har alltid fått pengarna. Hon flyttade igår (utan att meddela innan utan jag kom hem och hästen var borta) och vägrar nu betala för Sep månad för hon tycker inte att jag ska ha mer pengar eftersom hästarna gått på bete hela tiden.

Finns hur mycket som helst att skriva om denna tjej. Hon har inte varit hos sin häst på hela sommaren utan jag har sett till honom, fyllt på vatten, lagat staket (som han förstörde), tagit in honom och låtit honom torka när det ösregnat i flera dagar mm mm. Så när hon nu vägrar betala blir jag verkligen SUR!

Antar att jag knappt har några rättigheter, men en polisanmälan kan jag väl alltid göra? Eller? Vill inte bara låta det passera obemärkt.
Jag skiter egentligen i pengarna även om de självklart skulle vara välkomna. Jag blir bara så arg, man gör inte så.

Sv: VARFÖR ÖR MAN SÅ BLÅÖGD? Muntliga avtal, vad gäller?

Eftersom ni inte har något skriftligt kontrakt så står ju ord mot ord. Jag skulle nog ha struntat i att försöka anmäla eller tjafsa. Det är inte värt det. Se istället till att du skriver avtal med de övriga hyresgästerna så fort som möjligt. Jag hamnade i omvänd situation när jag hyrde stallplats. När hyran skulle betalas kunde ägaren säga "Nu kostar det 1400". I stället för 1200. Utan förvarning, eller någon förklaring till varför. Ibland kunde stallägaren "glöma" ta ut min häst. Det skulle ingå i det muntliga avtalet...sökte mig till ett annat stall så fort som möjligt. Men man lär av sina misstag. Skrifligt kontrakt är den bästa garantin mot konflikter. Då vet båda parter vad som gäller och det är bara att följa det. Numera skulle jag aldrig stalla upp eller ta emot en hyresgäst utan avtal.

Jag är tjurskallig och tänker bråka om detta;). Tänker inte glömma bort det.

Som jag skrev innan så skiter jag egentligen i pengarna men rätt ska var rätt.

Trist hyresvärd du råkade ut för. Finns bevisligen rötägg både bland uthyrare och inhyrare.

Jag har ju även mina nadra 2 inhyrningar som kan intyga vad det är som gäller. Jag har även kontoutdrag där man kan se exakt hur mycket var och en betalat och när betalningen gjordes.

Så länge de betalar vit stallhyra så har du ju inga problem att gå till polisen med det hela, och om du är beredd att göra det så tycker jag du ska göra det med.

Och även Om hästen nu bara stått på bete hela tiden, så spelar det ingen roll, hon ska ändå betala en hyra!

Polisanmäla kan du inte göra, vad skulle det vara för brott?

Skicka faktura, skriv också på fakturan att "Om inte betalning finns registrerad på konto xxxx.xxxx.xxx i SEB senast 2009-10-05 kommer fordran att lämnas till Kronofogdemyndigheten för indrivning. Detta kan komma att innebära merkostnad för dig och även risk för betalningsanmärkning".

Om inte betalning kommer, skicka ärendet till KFM. Det kostar några hundralappar i avgift, men kan vara värt det om du vill följa dina principer.

Enligt min mammas poliskollega så var det inga problem att anmäla. konstigt.

Visst kan jag skicka en faktura verkar ju på sätt och vis enklare. Tror dock att hon inte kommer att bry sig om den. Men då får jag väl skicka ärendet till KFM.

Eftersom min trevliga fd hyresvärd kallade mig för jävla arsle innan hon la på luren i örat på mig då jag försökte reda ut vad som blivit fel så känner jag rätt starkt att hon inte ska få komma undan med det.

Hyresgäst ska det självklart stå:D. Jag är hyresvärden.

Jag och min man tycker det verkar vara det rätta vägen att skicka en faktura först som du skrev. Så nu har vi skrivit ut en sådan. tackar för tipset.

Glöm inte att skriva in att ränta på X% , vid försen betalning...

Lämpligen referensränta + 8%...

Hon har ju hittills betalt (om än sent) så att hyran är satt till ett visst belopp har hon ju godkänt genom inbetalning, att hon har stått inhyrd under september lär ju bli svårt att förneka...

Det kostar 300kr att skicka till KFM, men dom pengarna tar kronofogden ut att din hyresgäst och sen får du tillbaka dom.

KFM är oftast väldigt bra att ha att göra med. Jag blev stående med en foderhäst som ägaren struntade i att hämta. Då fick jag gå vi KFM och jag fick massor med hjälp av dom.

Lycka till

MVH Russin8

Jag har ju hennes betalningar på min historik på värt konto.

Har nu gjort som du sagt och skrivit en faktura som hon har 10 dagar på sig att betala annars kontaktar jag KFM. Det känns som den rätta vägen att gå.

Hon kommer få väldigt svårt att förneka att hon stått här i Sep. Och det har hon ju ännu inte försökt heller, hon tycker bara att hon ska slippa betala för att hästarna har gått på bete. Men vi har samma stallhyra året runt för att slippa ha så dyrt på vinterhalvåret. och det visste hon när hon flyttade hit, jag informerade henne om det och det stod även i annonsen.

Annars kan ju mina två andra hyresgäster komma och kräva att dem också ska få stå här en månad gratis:crazy:.

Jag kommer nog också snart sitta i samma sits. Jag är på väg att säga upp min hyresgäst pga massa tjafs och att de aldrig tar hand om hästen. Men allt jag gör är supernoga och det är massa skitsnack bakom ryggen. Det har gått så långt så jag vill helst inte vara i stallet när de är där för jag väntar bara på att det ska bli en "sammandrabbning". Men hittills har jag hållt mig jättelugn. Men de betalar också hyran i efterhand och jag tror också att de kommer smita iväg någon gång när jag inte är hemma. Och deras häst har inte gått på bete så det är både arbete och foderkostnader som jag förlorar.
Men jag får väl se att vinsten ligger i att bli av med dem. :angel:

Jag skickade iallafall iväg fakturan igår så nu har hon 10 dagar på sig annars kommer jag kontakta KFM.

Jag begärde ju aldrig att denna tjej skulle flytta, hon flyttade självmant, dum som man är trodde jag hela tiden att det blir nog bättre till hösten när vi stallar in och hon kommer in i gemenskapen (har 2 andra inhyrningar och vi har väldigt kul tillsammans, anordnar träningar osv). Trist är det iallafall. Men jag tänker inte bara glömma, skulle inte glömma om någon kom in och stal 1100kr från mig så varför strunta i dessa pengar?

Tänkte bara tillägga att jag har precis pratat med kronofogdsmyndigheten i telefon. De var väldigt trevliga och hjälpsamma och förklarade precis hur jag skulle gå till väga.

Hon sa även att enda risken att jag inte får mina pengar skulle vara om personen går under jorden och försvinner. Så återigen, tack för tipset att kontakta KFM.:bow: Känner mig inte alls lika upprörd idag som jag var igår;)

Tänkte bara tillägga att jag har precis pratat med kronofogdsmyndigheten i telefon. De var väldigt trevliga och hjälpsamma och förklarade precis hur jag skulle gå till väga.

Hon sa även att enda risken att jag inte får mina pengar skulle vara om personen går under jorden och försvinner. Så återigen, tack för tipset att kontakta KFM.:bow: Känner mig inte alls lika upprörd idag som jag var igår;)

Tänk på att innan du skickar till KFM så måste du skicka en påminnelse. När pengarna ändå inte kommer så skickar du till KFM. Och räkna in alla omkostnader i kravet som du ställer till KFM. Då ska ansökningsavgiften på 300 kr vara med samt eget arbete ca 285 kr brukar man räkna med att kunna kräva, samt ränta fram tills det datumet du skriver ansökan, och även påminnelseavgiften ca 50kr.
En annan bra grej att kolla innan du skickar till KFM: Kolla om hyregästen redan har skulder. Har hon tex skatteskulder upp över öronen och inga tillgångar kan det vara lönlöst för dig som fodringsägare att få ut något och du förlorar då ytterligare 300kr som du måste betala till KFM ändå. Har hon inga skulder så ser det ljusare ut.

Det jag skickade till henne igår (och som hon bör få hem idag) är ju i princip en påminnelse. Dock har jag inte lagt på vare sig ränta eller påminnelseavgift. Vill ge henne en sista chans att betala den summan som det handlar om. jag är ju innerst inne en snäll person;).

Hur räknar man ut hur mycket ränta det blir ifall hon inte betalat nu inom 10 dagar?

För att få reda på om hon har några skulder sen innan måste jag ävl ta en kreditupplysning på henne. Får jag göra det som privatperson? (undra om man ska ha det som krav nästa gång jag hyr ut en stallplats, att ta en kreditupplysning på hyresgästen...)

man är inte skyldig att skicka påminnelse, men större företag brukar göra det ändå.

du borde kunna som privatperson kunna ta en kreditupplysning.

Just när det gäller hyror behövs det antaligen inte, men det är ändå bra att göra det.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har ingått ett avtal med ett företag. I pappren jag skrev på anges en tid som avtalet skall gälla (1002 timmar). På ett möte...
Svar
9
· Visningar
608
Senast: tanten
·
A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 470
Senast: MissFideli
·
Ekonomi & Juridik Ska försöka göra en lång historia kort;). En tjej hade under hösten och vintern 4 st hästar inhyrda hos mig. Efter X antal månader... 2
Svar
24
· Visningar
4 964
Senast: LitenIsa
·
S
Ekonomi & Juridik Åter igen har jag blivit totalt överkörd av den inackorderingsvärd som jag har hästen hos! Det handlar alltid bara om pengar och att...
Svar
8
· Visningar
3 044
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka