Varför ökar sötsuget när det är varmt?

Mirre

Trådstartare
Det är ju varmt som sjutton nu och jag är inte sugen på mat överhuvudtaget.
Däremot är jag sugen på sött typ hela tiden.
Undrar om det verkligen är det man är sugen på, eller om det bara är att det är enkelt och äta. Mat måste tillagas, det tar tid, är varmt osv (om man inte äter sallad då) medan tex godis är färdigt sas. Är nog mest det som lockar kanske :p

Nu äter vi såklart mat ändå och lyckas alla fall hyfsat med att hålla oss från sötsaker. ;)
 
Sv: Varför ökar sötsuget när det är varmt?

Du är på rätt spår med att godis är snabbt och enkelt. Suget efter mat minskar dock också när det är varmt av andra anledningar (matsmältningen ökar kroppsvärmen, etc).
Sötsuget kommer troligen som en bieffekt av att du/ni inte äter när ni ska eller mer sällan när det är varmt, och därför rasar ert blodsocker, vilket ger ett sötsug. Kroppen är smart förstår du. Den vet att om blodsockret är lågt, så är det socker man ska vara sugen på.

Tekniken som jag använder mig av är att äta ca var 3e timme, men bara ett lagat mål mat om dagen (lunch för mig). Resten är en fralla på morgonen, mackor på kvällen, och resten är frukt. Frukten hjälper dig att hålla blodsockret på en bra nivå, och att äta var 3e timme ser till att hålla ämnesomsättningen igång också, så man tappar lite vikt på det, helt gratis.
Sen är frukt inte så jobbigt att tillaga, vilket är en bra bonus :)
 
Sv: Varför ökar sötsuget när det är varmt?

Fast mackor?
Vitt bröd höjer blodsockret om något och är långt ifrån hälsosamt att stoppa i sig. Det enda som händer är att blodsockret går upp i en topp för att sedan hamna i en dal och man är tillbaka på ruta ett.
 
Sv: Varför ökar sötsuget när det är varmt?

Är inte direkt vitt bröd jag har till mina mackor, men jag håller med dig om att vitt bröd är sötare än det borde vara.

I det stora hela är inte vitt bröd så hemskt dock, om man jämför alternativen som folk brukar välja när dom får ett sötsug, såsom saft, juice, bullar, kakor, godis, etc.. :)
 
Sv: Varför ökar sötsuget när det är varmt?

Jag blir precis tvärtom, dvs hos mig blir det sug efter salt när det är varmt ute. Gärna CHIPS :d!!
 
Sv: Varför ökar sötsuget när det är varmt?

Jag tror att min kropp tänker:
Mesta möjliga kalorier för minsta möjliga ansträngning. :banghead:
 
Sv: Varför ökar sötsuget när det är varmt?

Jag får ju inte riktigt sötsug på så sätt att hjärnan direkt associerar suget till godis, utan jag har mer "stoppa i munnen"-sug. Vilket jag tror egentligen är törst. För det som har dämpat suget bäst är vattenmelon (mycket vatten) eller något drickbart :) Men i övrigt är jag helt avliden, lagar absolut ingen varm mat öht utan lever i princip på knäckebröd :angel:
 
Sv: Varför ökar sötsuget när det är varmt?

Om du inte äter behöver ju kroppen energi. Socker är snabb energi :)
 

Liknande trådar

Mat En sak jag saknar i mitt ensamhushåll är någon typ av rejälare/matigare sallad i kanske 2-4 portioner som tål att göras och sedan håller...
2
Svar
31
· Visningar
6 340
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
96 606
Senast: Monimaker
·
Kropp & Själ Och vad räknas till de där "fem portioner frukt och grönt om dagen" som alla tjatar om? Nu är det klart att man inte måste äta...
Svar
13
· Visningar
2 005
Senast: tanten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tack vare att @cewe påminde mig om resistent stärkelse så fick jag tummen ur att testa. Jag hade hört om det tidigare och tyckte att det...
Svar
0
· Visningar
916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp