Varför måste man ha sporrar?

Sv: Varför måste man ha sporrar?

Fast det är ju inte syftet. Syftet med sporrar är ju enligt de allra flesta att man ska kunna minimera hjälperna. Något jag aldrig förstått eftersom den minsta hjälpen kommer från sitsen :D

Jag tycker de bara stör mig. Oavsett hur de sitter så måste man ju spänna benet på något vis för att trycka med dem och jag skalar hellre bort benen så mkt som möjligt och lägger till en smackning eller spö för att inte ta bort fokus från att försöka rida med sitsen istället för underskänkeln.

Här avses väl att minimera SKÄNKELHJÄLPERNA inte hjälperna över huvud taget :)

Jag rider i stort sett alltid med sporrar. Jag tycker det blir diffust och oprecist utan sporrar. Jag har iofs rätt långa ben, så oftast får jag annars vinkla upp hälarna för att få till skänkelhjälp och då blir det ju varken fint eller precist.

Folk som smackar när de rider är bland det värsta jag vet. Man påverkar ju samtliga ekipage i sin närhet. Enligt mig är det bara OK vid korrigeringsridning och vid hoppning :) Håller med den gamla ridläraren i min hemstad som blev tokig om man smackade - han hojtade "Vafalls har vi ekorrar i manegen???". Min häst är av naturen framåt och tar varenda tillfälle till ökning... jag kommer inte till ordentlig ridning om någon annan inne i ridhuset håller på också smackar på sin häst - min häst tar det som en uppmaning att öka...... Extremt störande.

om din häst och du inte hade vant er vid att alltid ha sporrar så skulle det nog inte kännas oprecist. klart det blir oprecist med en mjuk och bred stövel när hästen är van vid att känna en liten tagg in i magen. för samma hur försiktig man är med sporren så blir trycket hästen upplever mångdubblat jmf med hur det skulle vara om du inte hade sporrar.

tänk på en stillettklack som sjunker ner i marken och gör fula märken i golvet pga att allt tryck hamnar på en sån liten yta. har man tofflor händer inget. det är samma vikt/kraft men ytan är större. samma princip gäller för sporrar.

hästens stl/ryttarens längd spelar ingen roll.
jag är iaf upplärd till att man inte ska använda sina hälar för att skänkla utan man ska använda vaden (och som connemaran säger, ffa rida med sitsen). har själv jättelånga ben men det är inga problem att rida min d-ponny.

om din häst och du inte hade vant er vid att alltid ha sporrar så skulle det nog inte kännas oprecist. klart det blir oprecist med en mjuk och bred stövel när hästen är van vid att känna en liten tagg in i magen. för samma hur försiktig man är med sporren så blir trycket hästen upplever mångdubblat jmf med hur det skulle vara om du inte hade sporrar.

tänk på en stillettklack som sjunker ner i marken och gör fula märken i golvet pga att allt tryck hamnar på en sån liten yta. har man tofflor händer inget. det är samma vikt/kraft men ytan är större. samma princip gäller för sporrar.

hästens stl/ryttarens längd spelar ingen roll.
jag är iaf upplärd till att man inte ska använda sina hälar för att skänkla utan man ska använda vaden (och som connemaran säger, ffa rida med sitsen). har själv jättelånga ben men det är inga problem att rida min d-ponny.

:bow::bow:

Sporre är för mig en lika korrigerande hjälp som spö - men menlösare. Den enda riktiga användingen av en sporre jag kan tänka mig är om man ber hästen går fram - ingenting händer, ber hästen igen - inegnting händer fortfarande. DÅ använder jag mig av ett spö för att "hallå hallå är det någon hemma?" och istället för spö hade jag då kunnat använda en lätt sporrhjälp som "wake up call".

Men att sporrar är till för att förfina och precisera hjälperna måste ju vara den största paradoxen i ridning överhuvudtaget...

Här avses väl att minimera SKÄNKELHJÄLPERNA inte hjälperna över huvud taget :)

Jag rider i stort sett alltid med sporrar. Jag tycker det blir diffust och oprecist utan sporrar. Jag har iofs rätt långa ben, så oftast får jag annars vinkla upp hälarna för att få till skänkelhjälp och då blir det ju varken fint eller precist.

Folk som smackar när de rider är bland det värsta jag vet. Man påverkar ju samtliga ekipage i sin närhet. Enligt mig är det bara OK vid korrigeringsridning och vid hoppning :) Håller med den gamla ridläraren i min hemstad som blev tokig om man smackade - han hojtade "Vafalls har vi ekorrar i manegen???". Min häst är av naturen framåt och tar varenda tillfälle till ökning... jag kommer inte till ordentlig ridning om någon annan inne i ridhuset håller på också smackar på sin häst - min häst tar det som en uppmaning att öka...... Extremt störande.

Haha, jaha :D Jösses så fel man kan ha :D Dock handlar det ju fortf om underskänklarna, till och med den "värsta" delen - hälen. Den ska ju inte behöva användas öht. Och sitter sporren så pass högt upp som en del har så tycker jag det blir som att lägga till sporren bara man lägger vaderna om. Då tycker jag den är ivägen, för mig iaf.

När behöver man ett så precist litet punkttryck som jag uppfattar det som att du menar med att hjälperna blir diffusa utan sporrar? Jag känner aldrig av behovet att trycka med sporren på precis "den där punkten", tur det för jag hade nog aldrig lyckats heller :o

Däremot känner jag enorma behov av att spänna/slappna av i rätt muskler i min kropp för att förmedla mina signaler, ett precist pet med en sporre är så långt i från den ridningen jag vill lära mig så jag förstår helt enkelt inte, det är ingen sarkastisk fråga alltså :o

Det med smackningar är ju en lydnadsfråga (i mina ögon). Är hästen för på tårna kan man väl be personen/personerna sluta men att det skulle störa den dagliga träningen har jag faktiskt inte så mycket förståelse för. Hästen ska ju lyssna på dig?

:bow::bow:

Sporre är för mig en lika korrigerande hjälp som spö - men menlösare. Den enda riktiga användingen av en sporre jag kan tänka mig är om man ber hästen går fram - ingenting händer, ber hästen igen - inegnting händer fortfarande. DÅ använder jag mig av ett spö för att "hallå hallå är det någon hemma?" och istället för spö hade jag då kunnat använda en lätt sporrhjälp som "wake up call".

Men att sporrar är till för att förfina och precisera hjälperna måste ju vara den största paradoxen i ridning överhuvudtaget...

I agree to that.

Speciellt när man sett dig rida :love:

OJ vilken komplimang! Har för mig att vi kommer "ses" den 24:e och då får vi väll se om du ändrar inställning när jag kommer med hästen jag beskrev tidigare här i tråden.

Jag håller med dig i ditt inlägg också. MEN jag tycker också det är väldigt störande med människor som smackar i tid och otid. En smackning här och där är inga problem, men en del verkar använda sig av smackningar som substitut till skänkelhjälp och det gör mina hästar väldigt förvirrade... Sen tycker jag i och för sig inte att det är jämförbart i alla fall. Hästar ska lyssna utan både sporrar och smackningar.

Det med smackningar är ju en lydnadsfråga (i mina ögon). Är hästen för på tårna kan man väl be personen/personerna sluta men att det skulle störa den dagliga träningen har jag faktiskt inte så mycket förståelse för. Hästen ska ju lyssna på dig?

Jo, hon skall lyssna på mig naturligtvis. På förra stället jag stod fanns en klan (hoppryttare) som smackade ljudligt oavbrutet i ridningen. Man sa till, de slutade i 5 minuter men sedan var de igång igen. Det VAR störande :)

När det gäller sporrar så är det ju egentligen metalldeln inåt fötterna som används - inte själva "piggen" :) Jag sitter inte heller och gräver in någon sporre - lovar :)

Jaha, så man kan alltså ha dom som sporrar då, utan att dom är riktiga.
Bra att veta, alltid lär man sej nåt nytt.:D

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
591
Senast: Mli
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 370
Senast: tuaphua
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 423
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar