Varför måste man ha sporrar?

E

EiraFF

Jag är ingen van dressyrryttare och jag fattar inte alls varför man måste ha sporrar på tävling. :confused:
Jag funderar på att ställa upp i en dressyrtävling men jag har aldrig ridit min häst med sporrar och jag tror inte att hon skule tycka om det.
Så kan någon berätta för mig vad det är för mening med krav på sporrar? Snälla!

Sv: Varför måste man ha sporrar?

På lokal nivå måste man inte ha sporrar.
Ska du upp på regional nivå sedan kan du alltid köpa väldigt korta sporrar och slipa ner "piggen" till nästan max.

M-oaa

Jag tror inte att någon riktigt kan svara på varför det är krav på sporrar, men några anledningar skulle kunna vara följande:

*Förstärker fina hjälper utan att ryttaren behöver bli grov i skänklarna.
*Det är ett kvitto på att ryttaren behärskar sina skänklar om sporrarna kan användas korrekt.
*Möjligen kan det kanske även anses vara en självklar del av en traditionell ridutrustning? Precis som huvudbonad och handskar.

Är din häst känslig är det ju bara att låta bli att använda sporrarna, har du spänt på dig dem korrekt är det inga som helst problem. Det går även att slipa bort halsen helt.

Sen känner jag lite såhär, en välriden häst som inte är irriterad på sin ryttare i allmänhet bryr sig inte om att ryttaren har sporrar. Allt handlar om hur du använder dem, sen som sagt behöver du väl inte använda dem om det inte behövs?

Så tycker jag också. Ändå tänker jag aldrig rida med sporrar på tävling på den ena hästen jag rider. Jag kan rida med sporrar hemma, för jag använder dem inte. Skulle jag peta till så reagerar hon väldigt starkt framåt/sidförande what ever - men inget mer.

På tävling dock - då sitter allting utanpå. Hästen bli otroligt laddad och nervig - lägg till mycket temperament därpå. Ridningen på en tävlingsplats består enbart av lungn ridning med fokus på lyhördhet, balans och avslappning. Skulle hästen - vilket händer ibland om någon rider för nära eller liknande - hoppa till och jag råkar komma åt med sporren. Då vet jag med 70% säkerhet att jag kommer åka av. Då riskerar man inte det :devil:. Men rent generellt håller jag absolut med dig.

Till Ts. Jag har ett par sporrar jag sågat av den utstickande delen på och slipat till. Den sticker ut ungefär en-två mm vilket är fullt tillåtet. Varför man måste ha sporrar har ingen hitintills kunnat svara på. Det finns ju ingen riktig logik, det premieras ju nämligen att INTE använda dom.

Man behöver som sagt inte ha sporrar på lokal nivå, så ge dig ut o tävla du! :)
Jag har aldrig sporrar.

Vill man komma högre i klasserna så är det ju bara att träna på att rida med dem. Poängen är ju att man ska kunna sitta still utan att störa hästen med sporren.

nja jag tycker inte det är konstigt att hästar reagerar på sporrarna. det är ju en jäkla skillnad på trycket. peta med fingret i revbenen eller lägg hela handen mot och jämför vad som känns mest bekvämt... det har inget med välridenhet att göra utan känslighet, klart en häst som aldrig ridits med sporrar kommer reagera oavsett hur utbildad ryttare och häst är.

nej men som rumpnissen säger så är det lätt att komma åt med dom (särskilt om hästen är stor eller ryttaren kortbent) om hästen skulle hoppa till för något. sånt kan man ju inte förutse.

och det verkar vara en utopi att sporrar endast sitter till prydnad, bara att kolla på tävling på vilken nivå som helst så är sporrarna där och hackar i varje steg på 9 av 10. :crazy: det heter så fint att sporrarna är till för att ge mer precisa hjälper men i praktiken används dom för att ge ryttaren mer kraft. tycker dom borde vara otillåtna istället för påkrävda...

och det verkar vara en utopi att sporrar endast sitter till prydnad, bara att kolla på tävling på vilken nivå som helst så är sporrarna där och hackar i varje steg på 9 av 10. :crazy: det heter så fint att sporrarna är till för att ge mer precisa hjälper men i praktiken används dom för att ge ryttaren mer kraft. tycker dom borde vara otillåtna istället för påkrävda...

Håller absolut med.

nej men som rumpnissen säger så är det lätt att komma åt med dom (särskilt om hästen är stor eller ryttaren kortbent) om hästen skulle hoppa till för något. sånt kan man ju inte förutse.

Jag håller helt med dig.

För min del så ersätter sporren på tävling motsvaarande smackning på träning. Jag avänder dem alltså inte alls för att få mer precisa hälper (hur kan man göra det, den minsta hjälpen sitter ju i sätet?) utan just för att få mer kraft när pålle inte lyssnar på mina normala hjälper. Visserligen använder jag en redigt kort ponnysporre som inte sitter så värst högt upp men min häst reagerar korrekt på den - typ som en smackning mao.

Eftersom min häst accepterade och förstod sporrarna vid första användningen så har jag dem just bara på tävling där jag inte kan förstärka mina hjälper på vanligt sätt (smackning eller i värst fall pet med spöet). På träning använder jag dem inte och känner aldrig behov av dem heller.

Men jag gillar inte att använda dem, de gånger jag behöver dem är när min ridning inte fungerar, jag hade föredragit att man skulle rida utan sporrar så sådana brister syntes tydligare. För det är jäkligt mycket lättare att "bära runt" en häst mha sporrar än utan om man sitter på en som inte är framme för hjälperna. Och det är få gånger domaren ens märker den bristande bjudningen (i mina fall på tidigare hästar) men hade jag inte haft sporrrar (fortf korta ponnysporrar) så hade hästarna presterat VÄLDIGT mycket sämre.

På lokal nivå tycker jag snarare det borde vara otillåtet att ha sporrar. Där borde känslighet för hästen och ridningen läggas mycket större vikt vid än "tävlningsridning".

Jo tack. jag vet hur det ser ut på tävling, men de hästarna bryr sig ju inte nämnvärt (de flesta iallafall), men om man nu har en sådan häst och man är helt säker på att den absolut inte klarar sporrar så har man ju liksom två val. Antingen skiter man i att tävla, eller så har man sporrar på och vänjer hästen alternativt lär sig att rida utan att använda dem.

det handlar nog mest om tradition... du kan köpa sporrar utan själva sporren, dvs bara delen som sitter runt foten. såhär ser dom ut: http://old-dairy-online-saddlery-shop.co.uk/acatalog/DummySpurFalseNeck300.jpg
märket är mark todd

Men... Vad är det egentligen för mening med att ha sådana, när det inte ens finns en minimal pigg? :) Jag menar, det blir ju som att rida utan? Kan man då lika gärna inte få tävla utan?

Jag rider förvisso alltid själv med sporrar, förstår principen och använder dem korrekt, men den här lilla bågen att ha på hälen känns lite meningslös. den gör ju ingen skillnad!

Men... Vad är det egentligen för mening med att ha sådana, när det inte ens finns en minimal pigg? :) Jag menar, det blir ju som att rida utan? Kan man då lika gärna inte få tävla utan?

Jag rider förvisso alltid själv med sporrar, förstår principen och använder dem korrekt, men den här lilla bågen att ha på hälen känns lite meningslös. den gör ju ingen skillnad!

Mycket av dressyrutrustningen är ju detaljreglerat mest för utseendets skull, och är nu fallet så att sporrarna ska sitta där så ska de ju göra det, oavsett om de används eller inte. Alltså är det OK med bara skänklarna utan hals om man vill.

Man ska ha dom till att komma runt reglerna så att man slipper tävla med sporrar utan att nån blir putt.

Jag hade kunnat ha sådana sporrar på min häst då han är känslig men jag är svag i benen :D
Den lille extra metallkanten som man får är tillräckligt för att jag ska få lite mer kraft utan att peta i sidan på honom.

Delvis KL

jag kan tänka mig att det är just därför man ska ha sporrar på tävling, för att ryttaren ska kunna ge sin häst en lite extra knuff om det behövs?? kanske.... Fast då kan man ju vända på det, varför FÅR man rida med sporrar men inte SMACKA på sin häst?! :D

//Blivande dressyrnisse som tycker att sporrar är ett bra hjälpmedel på rätt häst

Fast det är ju inte syftet. Syftet med sporrar är ju enligt de allra flesta att man ska kunna minimera hjälperna. Något jag aldrig förstått eftersom den minsta hjälpen kommer från sitsen :D

Jag tycker de bara stör mig. Oavsett hur de sitter så måste man ju spänna benet på något vis för att trycka med dem och jag skalar hellre bort benen så mkt som möjligt och lägger till en smackning eller spö för att inte ta bort fokus från att försöka rida med sitsen istället för underskänkeln.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
591
Senast: Mli
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 370
Senast: tuaphua
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 423
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar