Sv: Varför måste hon rusa vid galoppen??
Försök att ta så lite som möjligt i tyglarna även fast det är svårt, annars riskerar man att få en dragkamp ..
Din häst kanske helt enkelt inte har tillräcligt med muskler och ork för att kunna bära sig i en långsam galopp, har jobbat länge på samma sak med min även fast han aldrig har rusat, men haft för högt tempo och bara sprungit. Det handlar mkt om balans !
Nu efter ett tag känner jag verkligen resultat och kan ju skriva hur jag har jobbat, det kanske funkar för dej också.
Till att börja med har jag inte galopperat varv efter varv utan gjort en fattning , galopperat en bit, och sedan brutit av.
När vi sedan har hittat takt och tempo igen i en lugn trav så gör jag en fattning till.
I början brukar det vara på långsidorna och när han har lugnat sej lite, även genom hörnen. galopperar man i racerfart genom hörnen med en häst som inte har balansen än är det annars lätt att man går omkull.
När man sedan känner att hästen är lite mer balanserad och kontrollerad kan man börja med att galoppera genom kortsidorna också, och även efter ett tag volter där hästen måste sätta under sej lite mer och på så sätt tränar upp galoppmusklerna och kan bära sej bättre
Sen så har jag lärt mej att det är viktigt att man håller på yttertygeln så att hästen kan ta stöd på den.
På så sätt rätar den upp sej lite och ligger inte ner i svängarna. För att inte störa hästens balans, ist hjälpa den så måste man tänka på att sitta helt rakt och inte luta innåt.
Sen får man jobba vidare så där ett tag och så känner man förhoppningsvis en förbättring.
Det gjorde jag ! Senaste dressyrträningen kände jag plötsligt att träningen verkligen har gett resultat, det har jag ju vetat hela tiden men nu var det lite extra !
Hoppas du får ordning på ditt problem (: Lycka till