Varför måste hon rusa vid galoppen??

JessicaM

Trådstartare
Skritten är bra, traven är bra men hon rusar vid galoppen, känns som hon blir stressad när vi ska galoppera. Försöker sakta ner henne så vi kan få en lugn galopp, en rolig galopp..

Har haft pelhamsbett för hon är stark men det behövs inte ett lika starkt nu, nu har vi kimblewick bett sm jag tror hon gillar..

Hur kan jag få henne mer lugn o harmonisk i galoppen??

Sv: Varför måste hon rusa vid galoppen??

Amatör-funderingar:

Är hon tillräckligt stark?
Överreagerar du kanske vid fattningen och jagar på hästen?
Är hon sned/vinglig?
Är du spänd/sned/stör henne?

Jag skulle:
ta hjälp av tränare
göra några fattningar, galoppera en kort sträcka och sen göra andra saker mellan som hon blir lugn av och inte låta henne springa på.
Kanske fatta på volt ur en sidvärtsrörelse så att hon är lösgjord och ihop när du fattar.
Träna styrka, gymnastik, lösgjordhet.

Tempoväxlingar i alla tre gångarter kanske kan hjälpa till att få in rätta tänket i hästen att lyssna på dina förhållningar mer...

Ja lycka till i alla fall :D

när hon fattar galopp så är det svårt att få stopp men tillslut går det och när hon väl saktar ner och har en lugn galopp så berömmer jag jätte mycket. Jag driver inte på.

Men jag vill inte behöva dra så i munnen på henne för att hon inte ska rusa..

lyssnar hon inte måste du ju säga ifrån, då får du allt dra i munnen..

Försök att ta så lite som möjligt i tyglarna även fast det är svårt, annars riskerar man att få en dragkamp ..
Din häst kanske helt enkelt inte har tillräcligt med muskler och ork för att kunna bära sig i en långsam galopp, har jobbat länge på samma sak med min även fast han aldrig har rusat, men haft för högt tempo och bara sprungit. Det handlar mkt om balans !
Nu efter ett tag känner jag verkligen resultat och kan ju skriva hur jag har jobbat, det kanske funkar för dej också.

Till att börja med har jag inte galopperat varv efter varv utan gjort en fattning , galopperat en bit, och sedan brutit av.
När vi sedan har hittat takt och tempo igen i en lugn trav så gör jag en fattning till.
I början brukar det vara på långsidorna och när han har lugnat sej lite, även genom hörnen. galopperar man i racerfart genom hörnen med en häst som inte har balansen än är det annars lätt att man går omkull.
När man sedan känner att hästen är lite mer balanserad och kontrollerad kan man börja med att galoppera genom kortsidorna också, och även efter ett tag volter där hästen måste sätta under sej lite mer och på så sätt tränar upp galoppmusklerna och kan bära sej bättre

Sen så har jag lärt mej att det är viktigt att man håller på yttertygeln så att hästen kan ta stöd på den.
På så sätt rätar den upp sej lite och ligger inte ner i svängarna. För att inte störa hästens balans, ist hjälpa den så måste man tänka på att sitta helt rakt och inte luta innåt.

Sen får man jobba vidare så där ett tag och så känner man förhoppningsvis en förbättring.

Det gjorde jag ! Senaste dressyrträningen kände jag plötsligt att träningen verkligen har gett resultat, det har jag ju vetat hela tiden men nu var det lite extra ! :)
Hoppas du får ordning på ditt problem (: Lycka till

Jag gissar på att hon inte är nog stark för galopp, öva fattningar, ta några steg och utöka med tiden. Jag skulle rekomendera att öva utomhus på rakt spår då det är lättare för hästen. Sen bör du nog överlag se till att hon lyssnar på små hjälper det har hjälpt mig i liknande situationer.

Att ta i tyglarna är det enda sättet att få henne att sakta ner, annars galopperar hon så fort och kanske gör en tvärnit o då åker man som en vante wiiiiiiiiiieeee. Därför drar jag i tyglarna.

Men för att träna upp henne så att hon orkar galoppera är alltså att:
* Fatta korta galoppfattningar
* Mer tips?????

Jag ryter plus drar i tyglarna.. men tycker inte om att man ska behöva dra så mycket i tyglarna..
varför ryter du åt din häst? det enda hon gör (som det låter) är att inte klara av den uppgift du utsätter henne för, dvs. att galoppera lugnt under längre sträckor på rakt spår. jag har för mig att din häst är en ridtravare, då är det faktiskt inte så konstigt, eftersom dom ofta har svårare för galopp och behöver jobba mycket med styrkan för att orka samla sig under längre sträckor.
kanske blir hon också som du säger stressad eftersom hon själv känner att uppgiften är övermäktig. att ryta åt henne hjälper knappast.

ska du använda rösten, använd den istället lugnande, med lågt tonfall. ett 'ptroo' eller vad hästen än kan för kommande funkar utmärkt, men som sagt, med lågt, lugnande tonfall.

"dra i tyglarna" är väl en nödlösning skulle jag säga, när inget annat funkar. om hästen inte tar någon annan hjälp är det dressyr som fattas. jag uppfattar det nämligen inte som att din häst skenar med dig, utan bara att styrkan fattas. då är det en fråga om lydnad och kontroll, som förbättras med just dressyr. kan du inte stanna din häst utan att dra (hårt?) i tyglarna, galoppera inte förrän hästen är starkare, helt enkelt.

i avsakningar kan man också ta hjälp av rösten (se ovan), och din egen vikt. se till att inte du lutar dig framåt, då måste hästen "springa ikapp" din vikt. räta upp dig istället och lägg vikten bakåt så hjälper du din häst. använder du tyglarna - försök att inte dra (det lär inte funka ändå) utan använd så små hjälper som möjligt och försök att ta och ge mer, och låt varje förhållning följas av en liten eftergift.

men som sagt - dressyr är grunden och galoppera inte förrän du har kontroll och din häst lyder.

varför ryter du åt din häst? det enda hon gör (som det låter) är att inte klara av den uppgift du utsätter henne för, dvs. att galoppera lugnt under längre sträckor på rakt spår. jag har för mig att din häst är en ridtravare, då är det faktiskt inte så konstigt, eftersom dom ofta har svårare för galopp och behöver jobba mycket med styrkan för att orka samla sig under längre sträckor.
kanske blir hon också som du säger stressad eftersom hon själv känner att uppgiften är övermäktig. att ryta åt henne hjälper knappast.

ska du använda rösten, använd den istället lugnande, med lågt tonfall. ett 'ptroo' eller vad hästen än kan för kommande funkar utmärkt, men som sagt, med lågt, lugnande tonfall.

"dra i tyglarna" är väl en nödlösning skulle jag säga, när inget annat funkar. om hästen inte tar någon annan hjälp är det dressyr som fattas. jag uppfattar det nämligen inte som att din häst skenar med dig, utan bara att styrkan fattas. då är det en fråga om lydnad och kontroll, som förbättras med just dressyr. kan du inte stanna din häst utan att dra (hårt?) i tyglarna, galoppera inte förrän hästen är starkare, helt enkelt.

i avsakningar kan man också ta hjälp av rösten (se ovan), och din egen vikt. se till att inte du lutar dig framåt, då måste hästen "springa ikapp" din vikt. räta upp dig istället och lägg vikten bakåt så hjälper du din häst. använder du tyglarna - försök att inte dra (det lär inte funka ändå) utan använd så små hjälper som möjligt och försök att ta och ge mer, och låt varje förhållning följas av en liten eftergift.

men som sagt - dressyr är grunden och galoppera inte förrän du har kontroll och din häst lyder.

Jag ryter när jag inte kan få stopp på henne, då vaknar hon till.

Jag som någon skrev gör korta galoppfattningar och sen vill jag få ner henne i trav eller skritt. eftersom de tydligen är bra att göra korta galoppfattningar lite då och då på turen, för musklerna alltså.

Ni kan väl tipsa om övningar som jag kan göra för att bygga upp hennes muskler. Kan tyvärr inte vara i paddock eftersom hon är rädd för den.. ska träna på den biten när/om jag får köpa henne.

Men man kan ju göra massa övningar på ute ritten. Någe tips?

jag rider nästan aldrig i paddock, utan rider all dressyr ute i skogen istället. finns massor man kan göra, stärkande i skritt och trav längs en vanlig väg i form av sidvärtsrörelser (typ skänkelvikning fram och tillbaka över vägen), öppna, sluta, framdels/bakdelsvändningar runt hörn och i vägskäl etc.

och fattningar som du redan vet, är oerhört stärkande för galoppen, men det gå rju knappast över en natt, coh speciellt inte på en travare.

:bow::bow:

tiotio

När vi rider ut med andra så rusar hon inte vid galoppen kom jag på.

Men jag ska försöka sätta ihop ett litet träningsprogram till oss så hon stärker sina rätta muskler.

Går det så långt att man måste dra sin häst i munnen och ryta åt den så ska man om man inte är säker på varför ta hjälp av en tränare!

För mig låter det som en oskolad häst som inte har styrka och teknik att genomföra uppgiften som krävs. Och en ryttare som inte vet hur den ska lösa problemet. Då bör man ta hjälp av tränare. Det är dumt att ta sig vatten över huvudet. Det tar mycket längre tid att rätta till felridning i hästen än att bara utbilda.

För att stärka, stretcha och lära hästen böja bak hästen skulle jag ridit sidvärts och skolorna i övriga gångarter innan jag galopperade. Jag skulle också rygga en del. Det brukar ge effekt på hästar som har problem med galoppen.

Jag bara undrar hur mycket hon är riden? Det låter ju som om hon är lugnare när du rider med andra hästar, så det kanske är idé att fortsätta med det ett tag. Passa på att hitta ett *avsaktningsljud* ihop med förhållningar som får henne att koppla ljudet till just avsaktning, mina tidigare hästar har lärt sig sakta av på just ljud och mitt kroppsspråk och det jobbar jag för att min nya pålle ska göra också.
Finns paddock i närheten kan du ju till att börja med leda henne i den så hon vänjer sig.
lycka till
mvh majeld

Jag bara undrar hur mycket hon är riden? Det låter ju som om hon är lugnare när du rider med andra hästar, så det kanske är idé att fortsätta med det ett tag. Passa på att hitta ett *avsaktningsljud* ihop med förhållningar som får henne att koppla ljudet till just avsaktning, mina tidigare hästar har lärt sig sakta av på just ljud och mitt kroppsspråk och det jobbar jag för att min nya pålle ska göra också.
Finns paddock i närheten kan du ju till att börja med leda henne i den så hon vänjer sig.
lycka till
mvh majeld

Det har den ju redan. Travare lär sig "ptroo"! :p

(Skämt åsido, men funkar inte det kommando den redan kan så kanske den har för stark anledning att inte lyda...?)

När du ryter åt din häst så signalerar du aggressivitet = blir otrygg för hästen. Även om det funkar för att det får hästen att haja till så är det aldrig en bra lösning (om det inte är på liv och död på en häst som verkligen skenar - men då är det ju just en tillfällig nödlösning, inte en långsiktig lösning).

Egentligen känns det nästan fånigt att snacka om att akta sig för felinlärning. Jag skulle snarare säga - akta dig för mer felinlärning, att rätta ett fel med ett eller flera andra. För felinlärning har du redan råkat ut för vare sig det var meningen eller ej. En häst som verkligen drar i galoppen har som redan påpekats inte fått en chans att lära sig att fatta galopp och galoppera på ett bra sätt, klara av att hålla hyfsad teknik och balans och hänga med på vad den gör, den är mao redan ordentligt felinlärd.
Man brukar säga att det tar ungefär fem gånger så lång tid att lära om en felinlärning som det tar att skapa och befästa felet. Så du vet vad du har att vänta! ;) Du behöver dels ge hästen dessa förutsättningar -lära sig tekniken i galoppen (dels att galoppera öht och känna sig säker i galoppen och dels att få en hyfsat bra teknik att bära upp ryttaren i galoppen - att luta i kurvorna är inget alternativ!) och dels att få styrka, bärighet och rakriktning nog att ha en ärlig chans. Sen när dom pusselbitarna väl sitter, t ex av att ha galopperat från marken och jobbat mycket i skritt och trav (för en bra tränare som förstår sig på travare och hur viktiga grunderna är!) så gäller det också att den får tid att lära sig förstå vad du vill + massvis med tid till att lära sig att galopp inte behöver vara pressande och stressande.
Har du otur kan det krävas års arbete för att öht kunna lägga in en eller ett par galoppfattningar per pass - om du gör ett bra jobb och vill ha ett varaktigt resultat vill säga. Har du tur, är skicklig och har en tacksam häst kanske du kan klara dig undan med några månader för att sen försiktigt lägga in enstaka fattningar bara per pass.
Låt aldrig hästen fatta galopp i obalans, då får du en häst som inte kan svara på dina förhållningar. Balans betyder ju också att den behöver ha en bra teknik OCH balans med ryttare på ryggen "i sig själv" INTE att den inte ligger framstupa på backen! :p

Senast ändrad:

Förutsatt att hästen är frisk och inte har ont; Har hästen rätt fysik för galopp?

Du kanske bör galoppera på inhägnat område (större än en ridbana) och bara jobba upp kondisen och tekniken hos hästen på hästens villkor?

Min häst hade jättesvårt för galopp och tog gärna bettet och stack, stressade vid tanken på galopp och det blev gärna slängtrav in i galoppen.

Jag löste det med cantring.

Åkte till närmsta galoppbana och galopperade runt där (man kan även höra med travanläggningar privata som har rundbanor och rakbanor om man får betala en slant för att få rida där ibland)...

Efter ett par gånger på galoppen så gav jag mig ut ensam ute på grusvägar med mycket lite trafik och galopperade, utan krav och stress.

Så ca 2 ggr i veckan galopptränade jag hästen, 2 ggr i veckan dressyrpass på ridbana skritt och trav, mjuk- och lösgörande... 2 ggr i veckan red jag ut över stock och sten i rask skritt, verkligen powerwalka med hästen (minst en timme. ibland powerwalkade jag själv också bredvid hästen istället för att sitta på ryggen på den)!

Tog väl 3-4-5 veckor med detta upplägg innan jag provade på galopp på ridbana i kontrollerat tempo och krävde form = inga problem

I början på ridbanan nöjde jag mig med att få till en volt. Utökade rätt fort dock med att galoppera runt fyrkanten och på långsidorna göra en båga in mot mitten, så liten eller så stor som hästen orkade med...

Gymnastikhoppade även hästen, små hinder på 40-50cm och sedan studs 3-4 på rad 30-40 cm... Rena magiken på min häst.

Om det fungerar på din kan jag ju inte garantera men något jag skrivit kanske är värt att fundera på?

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 751
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 736
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama