Varför måste allt vara vitt, vitt, vitt?

SusieQ

Trådstartare
Jo, jag vet att det varit en trend att väggar och gärna möbler också ska vara vita i hemmet. Sen har man kunnat välja om man vill ha shabby chic med patinerade vita möbler och lite gullegull inredning (väldigt "tjejig" stil enligt mig) eller strikt skandinavisk modern stil med rena linjer och stram hållning. Glöm bort det här med att sätta färg på tillvaron.

Tittade på husannonser, innan vi köpte det hus vi har nu, och i en del var allt verkligen vitt så till den milda grad att man troligtvis hade behövt konstant plåster på tårna, efter att man gång efter annan gått in i sin soffa som inte syntes, för den var vit på det vita golvet mot de vita väggarna.:banghead:
Är det verkligen kul att ha det så?
Är det överhuvudtaget möjligt att ha det så med husdjur och barn? Hur mycket måste man inte städa för att behålla den där stilen (vitt är ju känt för att lätt bli smutsigt).

Vi målade precis om vårt gästrum, vi målade till allas förtret väggarna i terrakotta och la in en ekparkett, genast började ropen om att det kommer att bli för mörkt och det är alltid bäst att måla väggarna vita.

Men hallå! Det passar inte oss, vi gillar trärent och gamla saker, vi har varken klassiskt stilrent eller ens något liknande shabby chic. Gör det verkligen så mkt att det är mörkt i ett rum där man främst kommer att sova?

Jag har dessutom fått för mig att man mer och mer går ifrån det vita, men det kanske bara är ngt jag fått för mig?

Denna färgen blev det i gästrummet, sängen har vi målat vit iaf.
IMG_20141201_113002_zpsjbufcfy7.jpg

Nå vad säger ni, måste man måla vitt eller är man efter i utvecklingen annars?

herregud för vitt!!!
Jag gillar den lantliga stilen.
Har nu (inte eget val men gillar ändå) rött och vitt kök, röd hall, svart och silver i sovrummet och i dotterns rum blir det svart och silver med
älskar färg och mörka trägolv är underbara.

TV rummet är vitt men ska få annan färg efter jul. där är det målade väggar så ska bara komma på vilken färg jag vill ha. Gillar mockafärgade fondväggar men kan bli svårt pga väggarnas form

Skönt att höra att man inte är ensam om att tycka att färg är bra i tillvaron och att schyssta trägolv är guld värt.
Hade faktiskt planer på att måla väggarna i orange först, men insåg att jag aldrig skulle få igenom det hos sambon, så det blev en ljus terrakotta istället.
Vi har också vitt i tv rummet, men det är en gillestuga (halvt under jord, med små fönster) och tom jag inser ju att det nästan måste vara ljust på väggarna där för att man ska se vart man går, plus att det rummet inte ligger högt i prio på renoveringslistan.

Å andra sidan - jag har målat väggarna röda (ja riktigt slakthusröda) och så fort det är program från England flyter TV:n ihop med väggarna. Så det vita tycks vara väldigt svenskt

Å andra sidan - jag har målat väggarna röda (ja riktigt slakthusröda) och så fort det är program från England flyter TV:n ihop med väggarna. Så det vita tycks vara väldigt svenskt

Jo det tillhör väl den stilrena skandinaviska formgivningen som alla inredare på tv snackar om...

Jag har inga helvita väggar, förutom kaklet i badrummet.
Hallen är grå, andra hallen är vit och silver, sovrummet är ljust med en mönstrad tapet i gul ton från almost white, vardagsrummet är svart- och grönrandigt, barnrummet har två olika grå tapeter och köket kommer ha vit- och gulrandiga väggar. (Det rummet som är kvar att renovera sen kommer ha en fototapet och en ljus tapet med diskret mönster.)

Terracotta hade jag nog aldrig övervägt, det känns lite 90-tal för mig. Å andra sidan gillar jag inte trärent heller, får mardrömmar av furu. :angel: Men att inte använda välja vitt är ju inga konstigheter alls :)

Jag har vitt i hela huset, jag tycker det är skönt. De flesta större möbler är vita eller grå (soffan är dock gråsvart, jag har hund som får vara i möblerna). Ljuset är underbart - det gör stor skillnad om solen skiner in i ett vitt rum eller ett rum med tex gröna tapeter - men framförallt gillar jag att det är så tillåtande för annat att ta plats. Ställer jag fram ett par röda saker i vardagsrummet nu till jul, då är rummet plötsligt helt dominerat av julpynt! Har jag en blå kaffeurk i köket så har jag plötsligt ett blått kök. Med väldigt små förändringar (ta fram en sak, ställ undan en annan) kan jag drastiskt förändra inredningen, och saker jag tycker om och vill ska få ta plats får också ta plats. Inget behöver kämpa med väggarna för att synas.

Jag älskar vitt. Men jag är heller inte någon "pynt och krusidull"-person och har aldrig varit. Jag gillar strama linjer, gränser och tydlighet.

Jag har inte ett enda vitt rum.
Mitt hus är en studie i olika gråa nyanser på väggarna :D Festligt va
NCS koder som vi använt:
1002Y-50R ljus, ljust gråbeige. Hela vardagsrummet. Ingen fondvägg.
1000-N ljust, ljust kallgrå. Köket och sonens rum. Köket kommer få en glad tapet i själva köksdelen medan matsalsdelen blir grå.
1502Y ljusgrå åt det varmare hållet. Sovrum+gästrum. Bägge har fondtapet. Eller rättare sagt gästrummet har den gråa väggen som en fondvägg

Sen har jag fläskat på med massor av färg på överkast och kuddar och sånt. Gästrummet är vinrött/lila aktigt. Sovrummet är turkost. Vardagsrummet är för tillfället mest i rött (julen vetni). Köket är synnerligen ofärdigt. Sonen har lite rött/blått (typ flaggaktigt vad det nu heter den stilen)

Jo det tillhör väl den stilrena skandinaviska formgivningen som alla inredare på tv snackar om...

Stilren eller stillös? :D

Jag tycker att folk är så sjukt ängsliga ibland när de köper möbler. Alla ska ha vita väggar, en kantig grå eller grå soffa, och köksmöbler som är kopior på myran och superellips. Kanske en fondvägg i svart med silverdekor bakom sängen om man känner sig riktigt radikal.

Jag har inga helvita väggar, förutom kaklet i badrummet.
Hallen är grå, andra hallen är vit och silver, sovrummet är ljust med en mönstrad tapet i gul ton från almost white, vardagsrummet är svart- och grönrandigt, barnrummet har två olika grå tapeter och köket kommer ha vit- och gulrandiga väggar. (Det rummet som är kvar att renovera sen kommer ha en fototapet och en ljus tapet med diskret mönster.)

Terracotta hade jag nog aldrig övervägt, det känns lite 90-tal för mig. Å andra sidan gillar jag inte trärent heller, får mardrömmar av furu. :angel: Men att inte använda välja vitt är ju inga konstigheter alls :)

Det är precis det folk har sagt: "det är ju 90-tal", ja kanske det, men om man inte följer några trender öht varför inte, det blev iaf en varm ton i rummet. Nä furu är inget vi gillar heller, men vi har däremot en hel del ek, Det finns ju mycket olika träslag och furu är väl inget man direkt använt sedan 70-talet och 80-talet?
Vi har en fototapet i vårt sovrum. Närmare bestämt denna:
P111502-7.jpg

Kartan är väl från 1700-tal antar jag eftersom en del länder saknas (hela antarktis bl.a.) och lite i den här stilen går hela vårt hem (fast vi har inte så gamla saker, men mycket gamla möbler och saker. Färgerna hos oss går i dessa toner dock, med ett par vita väggar då.

Senast ändrad:
Stilren eller stillös? :D

Jag tycker att folk är så sjukt ängsliga ibland när de köper möbler. Alla ska ha vita väggar, en kantig grå eller grå soffa, och köksmöbler som är kopior på myran och superellips. Kanske en fondvägg i svart med silverdekor bakom sängen om man känner sig riktigt radikal.

Eller hur, allt det här vita och shabby chiciga eller stilrena riskerar att bli extremt opersonligt, det kan ju bara varieras så många gånger.

Jag tycker att man får ha precis vad man vill hemma, jag surade mest ihop på att folk tyckte att vi gjorde "fel", när vi gjorde som vi ville och anser passar bäst hos oss.

Jag har vitt i hela huset, jag tycker det är skönt. De flesta större möbler är vita eller grå (soffan är dock gråsvart, jag har hund som får vara i möblerna). Ljuset är underbart - det gör stor skillnad om solen skiner in i ett vitt rum eller ett rum med tex gröna tapeter - men framförallt gillar jag att det är så tillåtande för annat att ta plats. Ställer jag fram ett par röda saker i vardagsrummet nu till jul, då är rummet plötsligt helt dominerat av julpynt! Har jag en blå kaffeurk i köket så har jag plötsligt ett blått kök. Med väldigt små förändringar (ta fram en sak, ställ undan en annan) kan jag drastiskt förändra inredningen, och saker jag tycker om och vill ska få ta plats får också ta plats. Inget behöver kämpa med väggarna för att synas.

Jag älskar vitt. Men jag är heller inte någon "pynt och krusidull"-person och har aldrig varit. Jag gillar strama linjer, gränser och tydlighet.

Min mamma har också vitt överallt och tycker också att det är skönt, jag tycker å andra sidan nästan att jag blir snöblind hos henne. Men hon trivs med det så jag gnäller inte. Det bästa är väl ändå att ha det man trivs med?

Så länge man väljer det för att man själv tycker att det är finast, och inte på grund av vad man tror att andra ska tycka, så får man bo i en igloo om man vill! Själv skulle jag få panik av ett liv i gråskala. Färg ger mig energi och får mitt liv att vibrera.

Jag vill också ha ljusa väggar, även om de inte är vita. (Sitter just nu i ett rum med ljust ljust blå väggar). Dels för att rummet ser större ut, dels för att tavlorna ska komma till sin rätt. Annars styrs det mesta av att två dvärgpudlar smutsar ner mer än man kan tro...:devil:

I min tidigare lägenhet hade jag ljusblå väggar i hallen, ljusgult i köket och en ljus latteliknande ton i vardagsrummet, men till försäljningen målades allt utom det gula, vitt, på mäklarens inrådan. "Folk köper hellre när det är vitt".

Vi funderade inte ens på de husen som var helvita inuti. just nu får vi dock stå ut med ett badrum med mintgrönt 70-talsporslin, vi ska renovera det när vi har råd och tid dock. Våra "dvärgpudlar" är energiska Dobermanns på 40 kg styck så en anledning till att vi inte känner så mkt för vitt...

Missförstå mig rätt - Det vita är snyggt, PH-lampan, Kaj Franck-glasen och Arne Jacobsson-stolarna också - men likriktningen märklig

Jo men visst ibland kan jag också tycka att det vita kan vara snyggt (men inte hemma hos oss), men för att uppnå det där speciella är det vissa saker som måste ingå, vilket innebär att alla som vill ha det så har samma saker = inte så speciellt längre utan trist...

Jag förstår inte motsättningen mellan trärent, trägolv, gamla saker och vita väggar. Det är ju en utmärkt kombination! Jag tycker också det är tråkigt med likriktningen man ser i mäklarannonser men det är ju inte så att man måste inreda med exakt samma designprylar eller köra shabby chic bara för att man har vita väggar. Man kan göra sin egen grej också. Och som TS skriver, acceptera att smaken är olika. Goes both ways för övrigt.

Liknande trådar

Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Hemmet Nordsjö base white på vägg och sen 0502-Y på golvlister, det kommer inte se bra ut eller hur? Jag vill helst inte ha 0502-Y på väggarna...
Svar
15
· Visningar
1 711
Senast: sweep
·
Hemmet Behöver tips och råd till köket. Har mörkt klinker på golvet i stil med det här ; (Bilden är snodd från Sköna Hem) Mitt klinker är...
Svar
3
· Visningar
2 506
Senast: Lazy Lady
·
Hemmet Det är dags för ommålning i lägenheten. Vi bor litet, omkring 65-70 kvadrat, i två rum och kök. Det är ekparkett (ska bli) i hela...
2
Svar
37
· Visningar
2 236
Senast: Sissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023