Varför magplatta?

Sv: Varför magplatta?

har en bild när en häst hoppar. Det är max 60cm och hovarna ligger som om han gick intill magen....

Jag använder alltid magplatta när jag hoppar!
Min häst har gjort flera märken i plattan. Skulle aldrig få för mig att hoppa utan. Tänk om hästen verkligen tar i för att hoppa över och slår hovarna i magen.. Den får ont och kanske nästa gång inte vill lyfta benen lika mkt, för den vet att det gör ont! Hellre ha magplatta än att chansa att hästen inte slår upp benen så mkt:smirk:

*KL*
Många hästar slår i när de är på väg upp, därför kan det se som om plattan ligger för långt bak. Jag har satt flera hästar som har blivit både såriga och svullna under magen pga att de slår i. Det har inte alltid någon betydlese för hur höga hindrena är.
Jag använder alltid platta vid hoppning även om min häst inte slår i så mycket, men den dagen hon gör det ska det inte behöva göra ont. Hon är nog lättstressad ändå.

jag har magplatta dels för att skydda min ponnys mage, och sen har jag den för att hindra sadlen för att åka fram.
det var min sadelutprovare som rekommenderade det.

min tränare sa att magplatta skadar inte, men det kan skada att inte ha det.

Har det för att hon ibland (ganska ofta) sätter hovarna i magen precis i uppsprånget och fär att det ska bli bättre tryckfördelning.

Sen är jag upplärd med att man ska ha magplatta när man hoppar

du, jag har bara hoppat LC än så länge med min D-ponny, men min platta är väl använd..

Så resonerade jag oxå innan jag köpte min.
Tyckte då att alla bara köpte det för att det såg bra ut, vissa gör det kanske men det är ju alltid bäst att vara säker.
Jag köpte min förra året då TRE olika tränare rekomenderat mig att använda platta då min ponny hoppar väldigt väl med fram. Jag tävlar inte mer än ld-lc men har minsann några repor. Tränade en del ft då oxå så det är ju en säkerhet med platta.
som så många innan har skrivit, bättre med slag på platta än i magen.

iofs... börjar fundera på att köpa en till utesäsongen nu när man vet lite mer om de :idea:

ALtså jag har ALLTID magplatta när jag hoppar (även offta till vardags också då jag tycker att sadlarna ligger bättre med magplatta. )

Men om vi säjer såhär vanligtvis slår hästen inte i magen med hovarna normalt är att de slänger upp en hov 1/200 "lyft på hovarna" men den dagen då hästen slår i är man nog tacksam att man har den på.

Sen finns det ju hästar som slår i oftare/mer sällan.

Liknande trådar

Hästvård Jag har själv en hel del åsikter om hur min häst ska skos, en del framför jag till hovslagaren men vill samtidigt låta denne göra sitt...
Svar
19
· Visningar
3 639
Senast: krusmynta
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 668
Islandshäst Någon som har tips på vad för sadel som skulle kunna passa på min lill fröken? Hela ryggen är liksom i framåtlut, lägsta punkt är...
Svar
14
· Visningar
1 327
Senast: Elina8
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka