Varför magplatta?

Sv: Varför magplatta?

Varför riskera sår av broddar när man kan undvika det??

Denna häst på dessa bilder slog upp rejäla sår av broddarna ända tills hon fick magplatta (vilket hon fick direkt iof)

http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/0506048.jpg

http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/0506110.jpg

http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/0506112.jpg

Alla magplattor jag har till mina hästar (4st) har samtliga stora repor av broddar. Dessutom så är det oftast i uppsprånget hästarna slår i magen med hovarna och inte över själva hindret

bra svar.. Jag skulle nog inte våga hoppa broddat utan platta heller. Ärligt talat har jag aldrig hoppat broddat heller för den delen..

Så man använder magplatta som en utifall att grej? Hästen på bilden jag la upp. Tycker ni hon har behov av magplatta då?

Senast ändrad av en moderator:

Vad jag kan se så sträcker h*n inte fram - upp benen lika mkt som på de bilder jag la upp. Då kommer benen längre in på magen, så den hästen kan jag förstå om den behöver magplatta..

tillexempel på dessa bilder, hovarna är ju längre fram liksom. Behöver inte dessa hästar magplatta då? Eller är det pricis när dom drar fram benen som de kan stryka sig?:confused:

http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_20/15590000-15599999/640x480/15599090.jpg

http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_20/15590000-15599999/640x480/15599092.jpg

Jo jag anser att den hästen du visar på bild här ovan skulle en magplatta säkert vara en bra idé. Denna har säkert redan slagit i magen i uppsprånget

Hatar när hästar som kanske hoppar LC, 1m har magplatta, jag mena, de behöver ju inte anstränga sig för att komma över hinderna.

Jag hoppar inte ens 1m med min häst och använder magplatta på henne. :smirk:

TS: Jag använder magplattan för det händer att hon slår i, och speciellt när hon går broddad vill jag gärna undvika det. Hur skönt är det med broddar i magen liksom? :crazy: Men sen även för tryckfördelningen. Min häst gillar helt klart magplattan bättre än en vanlig sadelgjord, så varför använda vanlig då? ;)

Jag använder magplatta på min häst trots att han inte har särskilt bra hoppteknik. Men det händer ändå att han slår i ibland och då slutar han hoppa. Så varför riskera att hästen slår sig?

har en sån formsydd (på din bild brun) och jag älskar den! tycker att den fördelar lika bra som magplatta. Hatar när hästar som kanske hoppar LC, 1m har magplatta, jag mena, de behöver ju inte anstränga sig för att komma över hinderna.

Om inte annat så är magplatta en billig försäkring och man slipper de problem som kan uppstå om hästen skadar sig när den hoppar..:cool:

har en sån formsydd (på din bild brun) och jag älskar den! tycker att den fördelar lika bra som magplatta. Hatar när hästar som kanske hoppar LC, 1m har magplatta, jag mena, de behöver ju inte anstränga sig för att komma över hinderna.

Det handlar inte om ansträngningsgrad, det handlar om frambensteknik.

kl

Billig försäkring ? Så som att de flesta änvänder senskydd, oftast går inte hästen och slår sig hela tiden, men ifall att så finns skyddet där.

Har använt det på alla mina hästar.
15642045.jpg

Men höjden spelar ofta ingen roll, min hoppar likadant över 50cm som över 1m tex fastän det är dubbelt så högt.
Det är onödigt att det ska göra ont på hästen om den skulle slå i bara för att man inte har magplatta.

Jag har det både för att fördela trycket och för att pållen slår i. Efter hoppträning är det alltid minst en liten rispa på plattan. Sen jag börjat använda plattan ligger sadeln bättre, (storhoppande häst med mkt rygg.) Kan tillägga att sadeln är ordenligt tillpassad.

Jag använder det oxå magplatta för säkerhetsskull, bra jämförelse VelvetQ99 hade- samma princip som med senskydden! De flesta har ju benskydd runtom jämt och det förstår jag! Nyttar dom inte så skadar dom inte iaf!

Jag användet alltid magplatta när jag hoppar. Min förra d-ponny rispa magplattan jätte mycket och behövde den verkligen.
Min kompis häst hade ingen magplatta och han slog i magen och fick bölder och slutade hoppa eftersom det gjorde så ont.
Tycker alltid det är bra att ha magplatta även om hästen kanske inte behöver det.

Nån som har en bild på en magplatta som är mer framskuren?

Berätta mer! Kände hon obehag kring magen annars eller gled sadeln när hon använde rygg? Nyfiiken :d

Så du menar att hästen har bra hoppteknik när den smäller hovarna i magen?:p

Jag vet inte, hon bockade som en tok efter hindrena och jag trillade av hela tiden. Min tränare rekomenderade att sätta dit en magplatta för att fördela trycket från sadelgjorden bättre i sprången och se om det blev bättre. Sen dess har hon inte bockat en enda gång efter hindren. :p

Och med det fick du sagt att du är bättre än alla som hoppar LC, och att du rider högre klasser. Säger ganska mycket om din nivå av kunskap...

Vem sa något om bra frambensteknik?
Någon sa att det handlade om hästens frambensteknik...men nämnde inte om det var bra eller dåligt...

Liknande trådar

Hästvård Jag har själv en hel del åsikter om hur min häst ska skos, en del framför jag till hovslagaren men vill samtidigt låta denne göra sitt...
Svar
19
· Visningar
3 639
Senast: krusmynta
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 668
Islandshäst Någon som har tips på vad för sadel som skulle kunna passa på min lill fröken? Hela ryggen är liksom i framåtlut, lägsta punkt är...
Svar
14
· Visningar
1 327
Senast: Elina8
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka