Varför magplatta?

P

Prestige_

Av vilka anledningar använder man magplatta? Har inte riktigt förstått det :o. Tycker frambenen inte ligger där själva magplattan sitter. Eller har jag fattat helt fel? Kan någon vänlig person förklara

tillexempel på dessa bilder, hovarna är ju längre fram liksom. Behöver inte dessa hästar magplatta då? Eller är det pricis när dom drar fram benen som de kan stryka sig?:confused:

http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_20/15590000-15599999/640x480/15599088.jpg

http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_20/15590000-15599999/640x480/15599090.jpg

http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_20/15590000-15599999/640x480/15599092.jpg

http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_20/15590000-15599999/640x480/15599437.jpg

Sv: Varför magplatta?

har sett tidigare trådar men inga vettiga svar! Konstigt, eftersom det är så många som använder magplatta. :confused:

Jag använder inte magplatta för att de ska hindra hovislag, för där har inte mina häst hovarna speciellt ofta.

Jag har det för att fördela trycket bättre. Blev rekomenderad att ha magplatta när jag hoppar eftersom hästen bockade så väldigt efter hindrena förut. När magplattan kom på plats så har hon aldrig bockat efter hindret.

Jag började använda magplatta till min ena häst efter att jag jobbat som hästskötare i england. Anledningen till att jag började med det var att min ena chef i england sa att det var bra att ha det till unghästar som oftast tar i lite för mycket så att de inte slår sig och slutar ta i pga de slår sig i magen. Och jag kan säga att den hjälper åt min ena häst, för plattan är allt bra repig! Därav använder jag mig av magplattegjord till mina hästar. Sen använder jag alltid boots fram när jag hoppar, enbart som en "billig" försäkring så att de inte ska trampa sig.

Det finns MÅNGA hästar som använder sig utav sin magplatta. man kan speciellt se detta när hästen är broddad det kan finnas riktiga rivmärken i magplattan.
Den är dessutom mycket bra då den fördelar trycket bättre och hellre en magplatta på än en spark i magen på hästen.
Visst de är lite dyrare men jag har haft min magplatta (prestige) i snart 6 år och det finns inte en enda spricka i den än och jag använder den minst 1 gång om dagen oftast 2.
Älskar min magplatta!

Har inga bra bilder men på min magplatta är det märken efter skorna.
Hellre i magplattan än hästens mage skulle jag vilja säga.

har en sån formsydd (på din bild brun) och jag älskar den! tycker att den fördelar lika bra som magplatta. Hatar när hästar som kanske hoppar LC, 1m har magplatta, jag mena, de behöver ju inte anstränga sig för att komma över hinderna.

att det fördelar trycket köper jag. Också att det är bra på unghästar då de kan hoppa med benen lite mer under sig. Men har studerat säkert 100- tals kort. 6 av dom hade benen vid magplattan. Resten hade de framför. Men har sett någon magplattemodell som är framskuren också. Den borde väll vara till mer nytta iaf?

ja, jag kör med anatomisk just för tryckfördelningen.

Jag har sett flera gånger när hästarna hoppat uppsig extra mkt för att de kommit fel och då har de smällt i magplattan så hårt att det smällt till.
Då är det verkligen bra att ha platta, speciellt om man har broddar.

Hittade 2 st kort, det syns inte så jättetydligt men hon är i.

IMG_6365.jpg

ushihoppis.jpg

har en sån formsydd (på din bild brun) och jag älskar den! tycker att den fördelar lika bra som magplatta. Hatar när hästar som kanske hoppar LC, 1m har magplatta, jag mena, de behöver ju inte anstränga sig för att komma över hinderna.

Varför hatar du när hästar som hoppar lägre klasser ha det? Dom jag ju faktiskt oxå slå i magen, om man kommer fel eller så, behöver ju inte beror på höjden. Är väl ingen konstigt med det :carzy:

Har magplatta på min polle jämt (har ingen annan gjord så det andvänds till all ridning)
Tycker det är bra att ha när man hoppar, finns ju märken i den, både från med och utan broddar så nog är det bra att den sitter där vid hoppning.

Jag har alltid magplatta när jag hoppar Fallifall de skulle slå i. Skulle nog inte våga hoppa utan magplatta om jag har broddar på. Tänker mest på skaderisken :crazy:

men snälla, min förra pålle repade sönder sin maggplatta totalt även om hindrena inte var högre än 60cm, det handlade inte om att han ansträngde sig utan han var extremt rädd om sina framben.

Mina tre hästar använder sig allihopa av magplattan, dem är repiga och ganska fula. T ex mitt sto får nya magplatta ungefär en gång om året för hon sliter ut dem så pass mkt!

Jag använder iaf alltid platta när jag hoppar efter att jag red en runda på min fälttävlanshäst, fast hoppningen då, hade riktigt stora brodd i. Han är ganska tittig och försiktig så ibland blir det kråkhopp. När vi sadlade av och jag skulle smörja osv hade han dragit upp en repa som var iaf en dm lång och där den började var den ungefär 0,5 cm djup. Förstå om han inte hade haft platta, han hade aldrig vågat hoppa ett hinder igen... :crazy:

Du är inte så intelligent va...?

Hatar när hästar som kanske hoppar LC, 1m har magplatta, jag mena, de behöver ju inte anstränga sig för att komma över hinderna.

Hrm lite märkligt sagt av dej. Snacka om i-lands problem att "hata" något sådant. Av vilken anledning skulle en häst i 1m inte behöva magplatta?
Magplatta behövs inte bara till stora klasser snarare är det inidviduellt. Vissa hästar behöver det oavsett höjd. Vi har en sådan som överhoppar sej och alltid, oavsett höjd har märken i plattan. Spelar ingen roll om det är 90 eller 130. Men visst är det fler chanser till skador ju högre hindren är.

När vi har unghästar så är vi rädda om dom och då blir det gärna magplatta så att de inte ska sparka sej och bli rädda för att dra upp benen. Alla hästar är dock inte ens i närheten av att behöva den.

Vi har ALLTID magplatta. Sen en av våra slog fina hål i bröstet efter broddarna hoppas ingen utan magplatta.
Alltså det säkra för det osäkra.

att det fördelar trycket köper jag. Också att det är bra på unghästar då de kan hoppa med benen lite mer under sig. Men har studerat säkert 100- tals kort. 6 av dom hade benen vid magplattan. Resten hade de framför. Men har sett någon magplattemodell som är framskuren också. Den borde väll vara till mer nytta iaf?

Det är också individuellt. Vår ena kan inte gå med den framskurne. Passar inte honom alls. Jag tror inte heller att hästarna hoppar exakt lkadant på alla hinder, över hela hindret.

Många har säkerligen plattan, om ifall att. Då är det en billig grej jmfrt med att ha revor i magen. Det har jag haft tidigare när magplattan var ovanlig. :D

Liknande trådar

Hästvård Jag har själv en hel del åsikter om hur min häst ska skos, en del framför jag till hovslagaren men vill samtidigt låta denne göra sitt...
Svar
19
· Visningar
3 639
Senast: krusmynta
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 668
Islandshäst Någon som har tips på vad för sadel som skulle kunna passa på min lill fröken? Hela ryggen är liksom i framåtlut, lägsta punkt är...
Svar
14
· Visningar
1 327
Senast: Elina8
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka